Toyota med 300 000 km uten oljeskift
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Toyota med 300 000 km uten oljeskift
... og den 26. sept. 2017 var det slutt...:
Ble vel neppe kjørt mange kilometerne etter artikkelen i Broom.
Siste reg. km. stand var i 2013 i forb. med EU-kontrollen, antar jeg...
Uansett så er dette (manglende) vedlikeholdseksempelet på en måte limponerende, men neppe, som det også framkommer i saken, et eksempel til etterfølgelse...
Ble vel neppe kjørt mange kilometerne etter artikkelen i Broom.
Siste reg. km. stand var i 2013 i forb. med EU-kontrollen, antar jeg...
Uansett så er dette (manglende) vedlikeholdseksempelet på en måte limponerende, men neppe, som det også framkommer i saken, et eksempel til etterfølgelse...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Toyota med 300 000 km uten oljeskift
På 16 år og 300.000km. så har han tross alt spart ca. 15 stk. servicer. (hvis det er ca. 20.000km. mellom hver service. Hvis det koster rundt 3.000 kr. pr. service (i snitt) så har han spart ca. 45.000 kroner.
Bilen kostet vel knappe 200.000 når han kjøpte den, så hvis man bare skal ha et fremkomstmiddel og driter ellers i bilen, så er det jo bare å kjøre den til den dør. Jeg tror kanskje det er det mest økonomiske. Hvis man tør ta sjansen...
Bilen kostet vel knappe 200.000 når han kjøpte den, så hvis man bare skal ha et fremkomstmiddel og driter ellers i bilen, så er det jo bare å kjøre den til den dør. Jeg tror kanskje det er det mest økonomiske. Hvis man tør ta sjansen...
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Toyota med 300 000 km uten oljeskift
Oljen er vel det viktigste her, så hvis han har tatt seg bryet å bytte olje og filter til noen hundrelapper annenhvert år så er han jo delvis innafor.
Bare tull
Bare tull

Re: Toyota med 300 000 km uten oljeskift
Men jeg tenker den hadde svær blå sky bak seg. Kan ikke skjønne noe annet.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Toyota med 300 000 km uten oljeskift
Bestefaren min gjorde det samme på sin gamle Opel Senator. Bytta ikke olje+filter på 12-13 år. Det gikk helt fint og den store sekseren malte som en katt. Ikke brukte den olje heller.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: Toyota med 300 000 km uten oljeskift
Jeg har en gammel artikkel et eller annet sted, fra ca. 50-tallet, som omhandlet en seriøs test av oljekvaliteten på motorsykler med eller uten luftfilter. På den tiden (i England) pågikk det nemlig diskusjoner om hvorvidt det var nødvendig med luftfilter på motorsykler eller ikke. Man tok to like motorsykler og monterte luftfilter på den ene, og testførere kjørte de lange distanser under like forhold. Oljen ble analysert ved jevne intervaller.
I begynnelsen hadde oljen fra motorsykkelen med luftfilter færre forurensinger, noe som var forutsigbart. Men etter hvert som kilometrene (eller miles'ene) hopet seg opp begynte oljen på motorsykkelen uten luftfilter å bli stadig mindre forurenset. Forskerne var meget forundret over dette, helt til de fant ut at motoren på sykkelen uten luftfilter begynte å bli så slitt at den forbrente olje med god apetitt. Føreren måtte derfor fylle på ny olje jevnlig, noe som medførte at oljekvaliteten steg og forurensingene ble færre, rett og slett fordi den skitne oljen ble utblandet med stadig mer ren olje :).
Ikke usannsynlig at det også kunne ha vært tilfelle i artikkelen om Toyotaen :-). Kanskje den begynte å bli så slitt at han måtte fylle på ny olje hele tiden, og dermed holdt den seg frisk helt til slutten :).
I begynnelsen hadde oljen fra motorsykkelen med luftfilter færre forurensinger, noe som var forutsigbart. Men etter hvert som kilometrene (eller miles'ene) hopet seg opp begynte oljen på motorsykkelen uten luftfilter å bli stadig mindre forurenset. Forskerne var meget forundret over dette, helt til de fant ut at motoren på sykkelen uten luftfilter begynte å bli så slitt at den forbrente olje med god apetitt. Føreren måtte derfor fylle på ny olje jevnlig, noe som medførte at oljekvaliteten steg og forurensingene ble færre, rett og slett fordi den skitne oljen ble utblandet med stadig mer ren olje :).
Ikke usannsynlig at det også kunne ha vært tilfelle i artikkelen om Toyotaen :-). Kanskje den begynte å bli så slitt at han måtte fylle på ny olje hele tiden, og dermed holdt den seg frisk helt til slutten :).