Da er det ferie!
Dro tidlig fra jobb igår, og kjørte hjem til Sverige. Hadde håpet på litt bedre vær, turen ble kjølig, men klarte i hvert fall å unnvike det verste regnet. Strengt tatt hadde det vært mulig å kjøre ned i dag, men da jeg drar til Skottland på søndag og blir hentet av taxi 03:00 på natten, så trengte jeg en dag til å slappe og pakke om. Og vaske sykkelen
Rett før jeg skulle dra fra jobb fredag, kom det en skikkelig regnby innover Oslo. Javel, tenkte jeg, må kanskje dra på meg regnklærne da... Men det holdt opp til det jeg var klar å kjøre, så jeg krysset fingrene for at det ikke skulle regne noe på meg på veien sørover.
Det er noe med å se de mørke skyene som dumper ned regn, og hele tiden klare å unnvike de fleste av dem. Du ser det regner i den retningen du beveger deg, men veien svinger unna så at du akkurat klarer deg. Veien var våt flere steder, hvilket vitnet om at jeg (heldigvis) passerte etter regnbyene.
Jeg var faktisk flere ganger helt sikker på at 'nå treffer jeg regnet...', men vær gang viste det seg at jeg hadde feil. Nesten.
Klarte meg helt til Bullaren (og litt til), før jeg fikk mer enn et par dråper på visiret. Her måtte jeg også stoppe for å varme hendene og få følelsen tilbake i fingrene mine. Og ta et par bilder, seff
Ved Hällevadsholm begynte det å regne litt mere... men det sluttet før jeg vurderte hvis jeg måtte stoppe for å krangle på meg regndressen. Når jeg nærmet meg Uddevalla kom det enda litt kraftigere regn, men da var jeg jo ikke langt fra målet, og gadd ikke stoppe. Det var ikke nok til at vannet tok seg igjennom kjøreklærne mine uansett.
Kom opp et bakkekrøn på den siste strekningen av veien, og så skikkelig mørke skyer. Dette var lengre bort enn det jeg skulle, men virket som at jeg klart meg unna en ordentlig dusj!
Til tross for at været ikke var noe særlig inspirerende, og at jeg i stort sett hele veien tok det langt roligere enn jeg pleier, så var jeg overraskende fornøyd med turen når jeg kom frem. Hjulpet nok litt at jeg kom frem til et svenskt 'midsommarbord', med sill, ferskpoteter og snaps - og jordbær fra egen hage til dessert
Søsteren min, kjæresten hennes og deres to huskies er også på besøk, så det er fullt hus her (så mye for å slappe...).
I dag klarte jeg i hvert fall å få vasket XSR'en, hvilket definitivt trengtes etter de siste par turene mine
Hva jeg ikke klarte, derimot, var å kjøpe riktige bits til skrallen for å få fikset holdene til depåstøtten på sykkelen (klarte av en eller annen grunn å kjøpe to adaptere i stedet...

). Verkstedet hadde klart å miste skiven på ene siden, slik at plastdelen falt av, noe jeg oppdaget da jeg skulle rense kjedet tidligere i uken (det kunne fort gått galt!):
Faren min har et litt magert verktøysett, så ser ut til at jeg må kjøpe inn et ekstra å ha i Sverige. Vil jo sikkert trenge det til Honda'n også etterhvert.
Men, fikk nyte sola godt i dag, og gleder meg til en uke i det Skotske Høylandet (riktig nok uten MC...), før jeg har to frie uker uten noe som helst planert. Får håpe på mange lange og gode turer med syklene mine da.
Glad midsommar!