

Litt historie:
I starten av Mai-2018 bestemte jeg meg for å gjøre noe med èn av guttedrømmene mine, jeg har hatt lyst i så mange år, men det har alltid vært mer fornuftig å prioritere andre ting. Men nå var 30-års dagen rett rundt hjørnet og jeg fant ikke lenger gode nok argumenter for å utsette det lenger. Jeg meldte meg på et MC-kurs en sen Mandag kveld og allerede Tirsdag kveld kjøpte jeg min første motorsykkel, en 2008 Harley Davidson Night Rod Special

Førerkortet: Jeg synes at veien til førerkortet har gått overaskende raskt, med sykkelen i garasjen som frister meg hver dag trodde jeg at det ville komme til å føles som en evighet til førerprøven, men nå er den rett rundt hjørnet! Jeg kjørte mye moped i barndommen, så jeg startet ikke helt på scratch den første kjøretimen, men det er jo ganske lenge siden nå og det er jo ganske anderledes å kjøre en 320kilos-1250cc vs. en 90kilos-50cc. Jeg følte egentlig etter den første kvelden med obligatorisk sikkerhetskurs(teori) at det var veldig mye å sette seg inn i, huske på og ta hensyn til. Men kjørelæreren min har vært enestående og jeg har lært utrolig mye på de få timene jeg har hatt. Teoriprøven tok jeg allerede før den første timen, jeg kjøpte boka, leste en kveld, tok noen tester på nett og bestod med bare 1 feil morgenen etter

Første kjøretime gikk bare sånn passe, denne timen var for at læreren skulle kunne plassere meg på ferdighets-stigen og legge opp en plan med timer før oppkjøring. Jeg ruset sykkelen når jeg skulle kjøre igang, kvelte den i kryss, glemte stadig å skru av blinklysene ettersom de ikke skrudde seg av automatisk, kjørte feil i rundkjøringer og slet med å holde stabil normalplassering. Hjelp, hvordan skal dette gå?


(Rundkjøring: Jeg har aldri lært eller jeg har glemt at det er skiltingen som bestemmer om det er vei til venstre i rundkjøringen eller ikke. Jeg har alltid bare «lest» rundkjøringene og størelsene på veiene ut av rundkjøringen og tenkt at hvis det går vei til venstre skal jeg ligge til høyre når jeg skal rett frem bortsett fra når veien til venstre er liten eller til p-plass eller lignende, men neida

Kjørelæreren min forteller at det ble fokus på at skiltingen bestemmer plassering i rundkjøring for bare 6-7 år siden, så det var ikke utenkelig at jeg aldri hadde lært det. Kanskje lærte du noe nytt nå også?)
Etter den første timen var neste time i kjøregården, her slet jeg også i starten. Men etterhvert fikk jeg meg noen åpenbaringer om hvor avgjørende det var med riktig blikkbruk og forankring. Og så fort jeg aksepterte at dette ikke bare var tullprat fikk jeg til slutt til riktig teknikk og øvelsene som unnamanøver, krypkjøring osv. gikk straks mye bedre.
Etter denne hadde jeg trinnvureringstime 2, igjen på veien. Denne gangen gikk det så mye bedre, men fortsatt var følte jeg at jeg var usikker på plasseringer i forskjellige svinger, høyre/venstre på bred/smal vei, bakketopp og møtende lastebiler. Det er så mange ting å ta hensyn til, og pga. mangel på ærfaring må jeg tenke så mye. Smal vei, bakketopp og skarp høyresving, hvor i alle dager skal jeg plassere meg? Jo, jeg la meg ca. midt i og tilpasset farten og det var riktig vurdering i denne situasjonen og jeg fikk litt bedre selvtillit.
Så var det sikkerhetskurs på bane, her var vi mange elever på en gang, og veldig ymse ferdighetsnivå.
Jeg syntes var vanskelig å utøve riktig teknikk når hastigheten ble høyere, unnamanøver, brems i sving osv var ikke så lett i høyere hastigheter. Men selvsagt var ikke det sykkelen sin feil, det var jo jeg som ikke brukte teknikkene jeg hadde lært riktig. Jeg viste godt hva jeg skulle gjøre og ikke gjøre, men jammen var det vanskelig å faktisk gjøre det og bruke f.eks blikket riktig. Alikevel gikk det bedre på slutten av dagen og refleksjon i etterkant har gitt meg mye utnytte av banekjørigen.
Trinnvurderingstime 3, ut på veien igjen. Denne gangen følte jeg meg tryggere på hvordan jeg skal plassere meg og jeg syntes timen gikk veldig fint. Læreren påpekte et par småting som litt høy fart i en 50-sone og litt nærme bilen foran i saktegående kø, enkle ting å fikse til neste time. Han sa at hvis dette hadde dette vært en oppkjøring ville jeg fått bestått. Enda litt bedre selvtillit.
Neste time var sikkerhetskurs på vei (langkjøring), her kjørte vi i 5 skoletimer og det ble en veldig fin og variert tur med by, landevei, veiarbeid og regn. Alt gikk fint og læreren sa det hadde vært en behagelig tur, ingen ting spesielt å påpeke på kjøringen min jeg hadde fint sporvalg og utøvd riktig handlingsberedskap når det var behov for det. Fjo, det var deilig for her hadde jeg jo hatt god tid til å gjøre mange feil. Vi kom i en situasjon hvor bil med henger hadde fått stans rundt en blind høyresving, så her fikk jeg virkelig bevist ovenfor meg selv og lærer at jeg hadde erstattet instinkt med riktig brems-i-sving teknikk. Heldigvis stivnet jeg ikke og klarte å bremse og svinge unna bilen som stod i svingen. Jeg fikk ros av læreren for hvordan jeg taklet situasjonen og bilfører fikk kjeft for å ikke ha satt ut varseltrekant.
Nå gjenstår bare en time i kjøregården for å sørge for at alt sitter 100% også er jeg allerede klar for oppkjøring! (Torsdag 21.Juni

Mod`s: Ettersom jeg ikke har kunnet kjøre sykkelen enda har jeg jo hatt god tid til å fikle med ting jeg ønsket å endre på og gjøre sykkelen til «min». Mange av modifiseringene er «småting», så jeg har laget en liste istedenfor å gå i detalj på alt jeg har gjort også følger noen før/etter bilder under denne listen:
* Skiftet fothvilere og holker
* Montert sort netting i radiatordekselet
* Lakkert gitterene til kalliperne og andre deksler
* Montert mobilholder(brukes som gps) og lagt opp ladekabel til mobilen
* Montert ‘bullet style’ blinklys foran og bak
* Montert hurtigkobling til batterilader
* Montert sorte skruehodeskjulere
* Skiftet frontlykt til daymaker LED
* Byttet skiltlyspærer til LED
* Montert sissybar
* Montert effektanlegg (Supertrapp)
* Montert K&N filter
* Skiftet bremsevæske foran/bak og clutchvæske
* Montert powercommander (MAP`et til det nye eksosanlegget og K&N filter på dyno, 136hk på bakhjulet)
* Montert varmesjold på eksosanlegget
* Byttet ut det orginale styret
* Montert lomme til vognkort under sete (plastlomme festet med borrelås)
* Montert fremflyttere til fothvilerne
* Skiftet fotbremspedal(utflytter) og borret nytt hull på master-syllynderen slik at pedalen kommer lengre frem
* Pulverlakkert fotbremsen, gear-arm, gear-stag og begge hendlene
* Vasket og polert hele sykkelen
* Behandlet plast med Polytrol
* Behandlet salen med vinylrens
* Kjøpt ekstranøkkel og ekstrax FOB.
* Kjøpt verkstedshåndboken
* Kjøpt overtrekk
Planlagte mod`s:
* Skifte LED-panel i speedometer (Dutch-custom-led) * Skifte bremselysbryter til bakbrems (defekt)
* Montere en liten veske på siden under ved salen(til verktøy etc.)
Av bekledning og sikkerhetsutstyr har jeg kjøpt meg følgende:
Hjelm (Shark Ridill og et ekstra sotet visir)
Intercom (Interphone Tour til både meg og fruen)
Feste til Go-Pro på hjelm
Harley Davidson skinnjakke
Skulder/albue-beskyttelse til skinnjakken
Kevlar-jeans x2
Hofte/kne-beskyttelse til buksene
Skinnhansker 2-sett sommer/høst
Ryggskinne (Alpinestars)
Gore-tex jakke og bukse (til bruk ved ustabilt vær)
Skinnstøvler
Lårveske