Ustabil sykkel med sidevesker
Ustabil sykkel med sidevesker
Har nettopp kjøpt sidevesker til sykkelen, og på en liten testrunde i dag så fikk jeg meg en overaskelse.
Inn mot et kryss så slapp jeg rattet og da begynte umiddelbart framdekket og vingle hurtig frem og tilbake.
Har hørt om dette fenomenet før, men trodde ikke at jeg skulle oppleve det på den sykkelen jeg har nå. Kjører VFR 800 og dette er jo en meget bra tursykkel med godt rykte på seg og som av mange brukes som et "pakkesel" på tur.
Kjøpte også forholdsvis små vesker, 40L, og droppet toppboksen nettopp av hensyn til stabiliteten.
Er det noen som har en "kur" mot dette?
Nekter og tro at alle de VFR'ene jeg ser fullastet om sommeren sliter med samme problem.
Takker for all tilbakemelding.... :)
Inn mot et kryss så slapp jeg rattet og da begynte umiddelbart framdekket og vingle hurtig frem og tilbake.
Har hørt om dette fenomenet før, men trodde ikke at jeg skulle oppleve det på den sykkelen jeg har nå. Kjører VFR 800 og dette er jo en meget bra tursykkel med godt rykte på seg og som av mange brukes som et "pakkesel" på tur.
Kjøpte også forholdsvis små vesker, 40L, og droppet toppboksen nettopp av hensyn til stabiliteten.
Er det noen som har en "kur" mot dette?
Nekter og tro at alle de VFR'ene jeg ser fullastet om sommeren sliter med samme problem.
Takker for all tilbakemelding.... :)
Takker for svar Indian
Er ikke mange uker siden jeg fikk nye dekk+avbalansert hjulene, og jeg går ofte over sykkelen for å sjekke at alt er OK.
Er ganske sikker på at det er veskene som er problemet.
Men er det ikke noe man kan gjøre med det?
Som nevnt innledningsvis så nekter jeg å tro at alle de VFR'ene jeg ser med full oppakning sliter med ustabilt framhjul.
Har orginalt WingRack fra Givi, men kjøpte vesker fra Kappa.
Er ikke mange uker siden jeg fikk nye dekk+avbalansert hjulene, og jeg går ofte over sykkelen for å sjekke at alt er OK.
Er ganske sikker på at det er veskene som er problemet.
Men er det ikke noe man kan gjøre med det?
Som nevnt innledningsvis så nekter jeg å tro at alle de VFR'ene jeg ser med full oppakning sliter med ustabilt framhjul.
Har orginalt WingRack fra Givi, men kjøpte vesker fra Kappa.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Dette har jeg ikke noe begreper om, men hadde en ubehagelig opplevelse for et par sommrer siden.
Fikk risting i styret/sykkelen i en sving. Tror det kom av en kombinasjon av mange ting. 1. Tungt lastet sykkel 2. Litt stor fart inn i svingen 3. Slitte dekk, Men at vesker skulle spille inn har ikke streifet meg. Men det kan være godt mulig at det også hadde en innvirkning
Dette har jeg ikke noe begreper om, men hadde en ubehagelig opplevelse for et par sommrer siden.
Fikk risting i styret/sykkelen i en sving. Tror det kom av en kombinasjon av mange ting. 1. Tungt lastet sykkel 2. Litt stor fart inn i svingen 3. Slitte dekk, Men at vesker skulle spille inn har ikke streifet meg. Men det kan være godt mulig at det også hadde en innvirkning
Jeg kjører Fj 1100 med sidevesker og toppkoffert og fikk samme greia. Men etter mye tenking tok jeg sykkelen opp på midtstøtten ( etter mye slit og diverse ord som ikke skal skrives) fant jeg en ørliten slark i forhjulslageret. Nye lager er bestilt hos MC-artickler.no og jeg regner med at det var det som gjorde det.
Har gått nøye over dekk og felger og funnet en liten bulk i felgen bak. I tillegg så var jeg nede hos Motorport/Kellox i Jessheim, og de kunne fortelle at de dekkene som står på sykkelen er egentlig ikke "godkjent" for VFR 800.
Så at dette kan ha noe og si er jo en mulighet. Var på langtur i helga og da gikk det stort sett greit, men merker at hjulet foran begynner og vingle frem og tilbake noen ganger hvis jeg løsner grepet på rattet.
Over til en annen ting; er det noen her som har erfaring med VFR på langtur? (og da mener jeg langtur...!).
Kjørte en tur på litt over 1200 km i helga, og var såpass støl i ryggen når jeg kom hjem igjen at jeg vurderte og dra til legen!
Har alltid fått et inntrykk av at VFR var en skikkelig turmaskin.
Hadde egentlig tenkt å kjøpe ny VFR til våren, men nå har jeg blitt litt usikker og lurer på om jeg skal gå for Pan'en istedenfor.
Så at dette kan ha noe og si er jo en mulighet. Var på langtur i helga og da gikk det stort sett greit, men merker at hjulet foran begynner og vingle frem og tilbake noen ganger hvis jeg løsner grepet på rattet.
Over til en annen ting; er det noen her som har erfaring med VFR på langtur? (og da mener jeg langtur...!).
Kjørte en tur på litt over 1200 km i helga, og var såpass støl i ryggen når jeg kom hjem igjen at jeg vurderte og dra til legen!

Har alltid fått et inntrykk av at VFR var en skikkelig turmaskin.
Hadde egentlig tenkt å kjøpe ny VFR til våren, men nå har jeg blitt litt usikker og lurer på om jeg skal gå for Pan'en istedenfor.
Hva er gale med Shadowenrogg skrev:Håy..
Tror man skal gjennom mange sykkler for at man finner den opptimale. Jeg er ikke fornøyd med shadowen på langtur, mens andre jeg har snakket med synes dem er helt topp.
Selv er jeg nå i en skiftemodus som vil gå over noen år for å modnes. Da er det BMW som ligger i søkebildet.


Selv ender søket etter ny sykkel som oftes på VT, vet ikke helt hvorfor.
Er ant. blitt litt hekta på stilen. Trenger strengt tatt ikke ny sykkel, den lille tassen jeg har går som en kule - trass- alle ulydene

Men som alle, man ser på noe større og bedre hele tiden, det er lov å drømme
Min vurdering blir: kjørekomfor, utseende, ytelse, pris, pris på forsikring, selvmekking, deletilgang....
Selv er jeg ikke intresset i "jalla" kjøring, slalom mellom bilkøen der det ser ut som om man har stjålet både bensin og dekk.
Kjører selfølgelig forbi biler, men er moderat med "utfordringen". Noen ganger er det påkrevd, men andre ganger er det kun "gøy". Har lyst å kjøre sykkel i mange år ennu...
Håpet er jo at NorskTipping ringer en kveld med noen lovord...
Da vilikke veien være lang til HELT NY SYKKEL....
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Tja, er på en måte enig med deg, på en annnen måte uenig.rogg skrev:Håy..
Tror man skal gjennom mange sykkler for at man finner den opptimale. Jeg er ikke fornøyd med shadowen på langtur, mens andre jeg har snakket med synes dem er helt topp.
Selv er jeg nå i en skiftemodus som vil gå over noen år for å modnes. Da er det BMW som ligger i søkebildet.
Til chopper å være, så må da vel Shadowen være en av de beste syklene å kjøre langt på. Det er min bestemte mening.
På den annen side så kan den ikke på langt nær samenlignes med skikkelige langtur sykler. Jeg nevner i fleng: Honda VFR, Honda Pan European, Honda GL 1800 Goldwing, stort sett alle nyere BMW'er, Suzuki F-serien osv. osv.
Så å dizze Shaodowens langtur egenskaper er vel en smule unyansert, spør du meg. Vet du om noen andre choppere som er så bra å kjøre langt på?
Jeg har forresten byttet til et "rett" styre på Shadowen min, synes bukkehorn styret var helt jævl... å kjøre med. Det hjalp bådå på feelingen medsykklen pluss at man får bedre "holdning" når man sitter på sykkelen.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
- Thor Arne
- Innlegg: 228
- Registrert: 20 jun 2004, 18:38
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Enig med Ronny, at bukkehorn styre er helt ubrukelig, man kan jo like godt sitte med en pinne i midten og vingle seg frem. Byttet også til rettere styre på min gamle virago. Trodde og den var god på langtur, men etter at jeg byttet til triumph trophy, har jeg og ryggen min funnet ut at det ikke stemte
Ellers er jo smaken heldigvis forskjellig fra person til person, kos deg på shadowen, og syntes du den er god, så la ingen andre fortelle deg noe annet.

Ellers er jo smaken heldigvis forskjellig fra person til person, kos deg på shadowen, og syntes du den er god, så la ingen andre fortelle deg noe annet.
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Jeg blir fort støl i ræva. Merker det spesielt litt høyt opp, mot halebeinet. Det er nok formen på setet som er avgjørende her vil jeg tro. Videre er ikke setet bak av de mest konfortable. Hu mor sitter dårlig på lengre turer. Har vært på noen treff og spurt meg fram, og da blir blant andre BMW pekt på som en god sykkel.
Den er god å sitte på på lange turer, har gode kjøreegenskaper både på asfalt og grus.......og så er de flott å se på og da
Men shadowen min er jeg glad i, kommer vel mest sansynlig å beholde den i mange år. Kul sykkel....
Jeg blir fort støl i ræva. Merker det spesielt litt høyt opp, mot halebeinet. Det er nok formen på setet som er avgjørende her vil jeg tro. Videre er ikke setet bak av de mest konfortable. Hu mor sitter dårlig på lengre turer. Har vært på noen treff og spurt meg fram, og da blir blant andre BMW pekt på som en god sykkel.
Den er god å sitte på på lange turer, har gode kjøreegenskaper både på asfalt og grus.......og så er de flott å se på og da
Men shadowen min er jeg glad i, kommer vel mest sansynlig å beholde den i mange år. Kul sykkel....