Dansekris skrev: 20 jun 2018, 17:31
>snip<
Jeg målte nettopp, og avstanden mellom 9 leddbolter var rett i underkant av 130mm (i 1. gir med spenn). Det sammen med veldig lite slitasje på drevene gjør at jeg syns dette er litt merkelig.
Om den målingen er riktig og du ikke har noen ulyder i kjedet når du triller sykkelen bakover og drevene ikke har begynt å bli skjevslitt, dvs. haitann formet, så vil jeg tro kjede og drev er innafor.
Hvis kjede og drev ble byttet for 17K siden så burde begge deler helt klart holde noen tusen til.
På en sykkel som den du har så ville i hvert fall jeg sørget for kjedeslakk nærmere 4,5 enn 3,5 cm. Da tror jeg kanskje du vil slippe å justere så ofte.
Sykkelen dim har lang fjæringsvei og god kjedeslakk gir dermed mindre belastninger på drivlinja.
TDM'en jeg hadde i sin tid skulle ha opp mot hele 6 cm kjedeslakk. Jeg husker jeg møtte han som kjøpte sykkelen etter at jeg byttet den inn, som fortalte at han syntes sykkelen vibrerte mye. Jeg fikk prøve sykkelen en tur og merket det samme, noe som ikke skjedde mens jeg var eier av den.
Så kikka jeg på kjedet og så straks at dette var altfor stramt. Mitt råd til ham var å klage på forhandleren som hadde solgt ham sykkelen og be de lese bedre hva som sto om kjedeslakken i brukermanualen...
Vibrasjonene i sykkelen kom utvilsomt fra det altfor stramme kjedet. Håper hjullageret tålte belastningen feilinnstillingen førte til.