Tid nok og et lite snev av kjedsomhet, interesse fort geniale enkle ting og litt materiale til overs gjorde at jeg lagde en alternativ kjedesmøringsløsning på KTM'en i kveld.
Fram til nå har jeg hatt oljedysa liggende an mot bakdrevet. Dette har gitt jevn og god smøring, men mer på de ytre enn de indre O/X-ringene. Lite olje på avveie og dermed tilgrising av bakfelgen har det også vært.
Likevel har jeg vært nysgjerrig på hvordan det kunne la seg gjøre å lage en alternativ rute mot baksiden av framdrevet på innsiden av kjedet.
Som tenkt, så gjort nå kveld siden jeg altså også hadde noen strips og slange til overs.
Det gikk faktisk overraskende lett å finne en løsning. Det som tok lengst tid var å få fylt oljeslangen ved å holde loddet i Tutoro oljebeholderen i åpen stilling for å få oljen til å fylle slangen fram til oljedysa over kjedet.
Og nå gjenstår det bare en prøvekjøring for å se om denne løsningen funker like bra, helst bedre enn den som den jeg har hatt mot bakdrevet.
Den nye løsningen er enda mer "usynlig", som også var en grunnen til at jeg ville prøve dette.
Mer info følgert i morgen så snart jeg har fått testkjørt.
Her noen bilder, som kanskje også kan inspirere andre til å prøve det samme.
En slik løsning med oljepåføring ret bak framdrevet er visstnok ikke særlig vanlig på gatesykler, men desto mer vanlig i enkelte MX miljøer, kanskje spesielt i utlandet.
En veldig god løsning, påstår mange.
Så det skal bli spennende å se hvordan dette blir på min egen sykkel.
Tutoro på framdrev 1.JPG
Tutoro på framdrev 2.JPG
Tutoro på framdrev 3.JPG
Tutoro på framdrev 4.JPG
Tutoro på framdrev 5.JPG
Tutoro på framdrev 6.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.