Stian87 skrev: 04 jul 2018, 07:57
Ullsokken skrev: 04 jul 2018, 00:12
Har egentlig ikke noe problem med folk som kjører sakte, kommer stort sett greit forbi. Folk som kjører sakte i svinger og dobler farta på rettstrekninger derimot...
Er medt irriterende på motorvei etter min mening, eller når man kjører bil. Forbikjøringer i høyre felt er jo ulovlig, så forsøker å unnngå det. Men om man kjører under fartsgrensen kan man vel passere bilen i venstre fil så lenge man ligger i fartsgrensen.
Ja, selvfølgelig kan du det.
Jeg diskuterte dette med en dommerfullmektig i et bryllup en gang... Vi var begge under påvirkning av alkohol så ta dette med en klype salt. Det skilles visstnok på en "passering" og en "forbikjøring". Passering er når du kjører i høyre felt, beholder plassering i høyre felt, innhenter og passerer noen i vestre felt så lenge dette skjer under fartsgrensen. Dette er helt lovlig.
En fobikjøring innebærer feltskifte og hastighetsøkning. Tilfeller der man ligger i venstre felt i fartsgrensen og innhenter forankjørende, ser en luke i høyre felt og benytter denne til å passere, fortsatt under fartsgrensen, er vel et gråsone-tilfelle. Jeg mener han sa at det var lov, men igjen, klype salt. Jeg tror det kommer veldig an på hvor aggressiv du er i kjørestilen om Politiet tar deg for dette.
EDIT:
Fant en artikkel som sier noe litt annet:
https://www.nettavisen.no/forbruker/er- ... 65168.html
Her skrives det at du kun kan passere til høyre dersom du ligger i kollektivfelt eller det er "tett kø".
Jeg kan likevel ikke forstå at man skal måtte bremse med en gang man innhenter noen i venstre felt som kjører under fartsgrensen. Dette virker tullete og jeg har liten tro på at politiet vil ta deg for en slik passering. Selv om det strengt tatt er ulovlig.