JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jalmar
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Jalmar ARB-prosjekt tror jeg...

Legg inn av Jalmar »

Bimma skrev:Husk på plass til bensinkanner også da Jalmar..! :-k
Det skal bli festebraketter for en femliter på hver sidekoffert 8)

Så da blir det 22 liter i tanken og 10 liter i reserve. Skulle vel gi en rekkevidde på rundt 60 mil sku'je mene 8)
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave

c")

Brukeravatar
Bimma
Motorsykkelen din: BMW F800ST 08-mod.
Kontakt:

Legg inn av Bimma »

Wow...... snakker vi..!! :thumleft :mc2
Livet består av øyeblikk - nyt dem !

Tohjuling: BMW F800ST 08-mod.
Kjørelengde 2007: 18.230 km ___ 2008: 24.540 km ___ 2009: 17.300km___2010: 17.889 km

BLOGGEN MIN: mc-tourer.com

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

For å få med seg mest mulig på tur, også noen fem-literskanner med bensin, så kan denne løsningen være det som skal til... :roll :

:knegg

Bilde

Bilde

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

eller bygge en tank som festeramme til toppboks/sidevesker...10-12liter og koblet til hovedtanken... :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Ja, var inne på tanken (for å si det sånn :knegg ). Men slo det litt fra meg igjen. Den plassen som blir under sal og toppboks kan egne seg ypperlig til større batteri og elektrisk utstyr. Dessuten vil jeg trenge større plass til luftfilterboks hvis jeg går for en 750 motor. Men det er absolutt et godt alternativ til reservekanner. :D

c")

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Da har jeg vært avgårde og målt og sjekka en del ting. :D

For det første, så ser det ut for at en komplett front fra en GPz 750 vil passe rett på Gamle. Fordelen med å bruke denne fronten er 2 mm grøvre gaffelbein som i tillegg er 5 cm lengere og med luftassistert forspenning, samt at man får mye bedre og moderne bremser. Det som blir utfordringen blir for det første å tilpasse festebraketter for instrumenter og lyktearrangement, og for det andre å finne styrelagre som passer perfekt. Men det lar seg gjøre å fikse. :thumleft

Videre fikk jeg med meg tre forskjellige bensintanker som muligens kan brukes. Den jeg håper å kunne bruke er fra en Z1000 ST. Den rommer ca 24 liter, og er like lang som originaltanken. Så har jeg flaks, kan jeg bruke de originale festene uten modifisering. Utfordringer her blir plassen mellom forkant av tanken og øvre del av gaffelbeina ved fullt styreutslag. Men dette skal jeg måle meg fram til når jeg kommer meg ut i garasjen.

Teoretisk sett begynner nå bitene å falle mer og mer på plass. Fronten ser ut til å være under kontroll og bensintanken burde la seg tilpasse. Da er det egentlig bare å tegne litt hjelperamme for sal og kofferter. \:D/

c")

Brukeravatar
Baron von Waffel
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125

Legg inn av Baron von Waffel »

Når jeg leser dette kjenner jeg at jeg gleder meg til du nærmer deg realisering. for kjenner jeg deg rett så kommer det bilder av prosessen.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

gaffelbein som tar i tanken fikses ved å modifisere styrestopperne.

Ved bytte av hele fronten er jo dette noe som vanligvis må sjekkes/modifiseres likevel.

"En modifikasjon kommer aldri alene" Gammelt bikerordtak

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

pelsen skrev:gaffelbein som tar i tanken fikses ved å modifisere styrestopperne.

Ved bytte av hele fronten er jo dette noe som vanligvis må sjekkes/modifiseres likevel.

"En modifikasjon kommer aldri alene" Gammelt bikerordtak
Et klokt gammelt bikerordtak :=D>

Det blir nok en forsiktig modifisering av styrestoppen hvis det blir konflikt mellom tank/gaffelbein. Det kan faktisk være så enkelt at det bare er å presse et rør utenpå den originale styrestopp-bolten på ramma, for å fore den ut et par milimeter. Jeg har ikke ennå målt og prøvet, men foreløpige målinger viser at det kan bli snakk om en liten konflikt. Jeg hadde håpet at GPz-fronten skulle være bredere enn originalfronten, men det var den ikke. Så konflikten kan bli litt forsterket av at gaffelbeina er 2 mm grøvre. :-k

c")

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Baron von Waffel skrev:Når jeg leser dette kjenner jeg at jeg gleder meg til du nærmer deg realisering. for kjenner jeg deg rett så kommer det bilder av prosessen.
Det er en svak mulighet for at det kan bli knipset litt i løpet av prosessen. Og det vil sikkert bli en del høyttenkning her vil jeg tro. :knegg

I løpet at helgen skal jeg forhåpentligvis forsøke meg fram litt med forskjellige bensintanker, så bilder kan dukke opp veldig plutselig. Målet er å ha ferdig tank-valget til mandag, for da kan jeg hente fronten hos pushern. :D

c")

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Den høyttenkinga di kjenner vi til ! :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

OK. Tankprøvingen gikk ikke helt som ønsket. De store tankene jeg kunne tenke meg å bruke blei for høye. Det vil si at selvom festene passet, ville øvre festet til gaffel og styre ta borti fronten på tanken. Hvis jeg tenkte meg å senke senke tankfestene litt, ville tanken komme ned til motortoppen. Og i tillegg ville tanken helle såpass framover at det ville være ugunstig i forhold til bensinkrana.

:doh

Så da er det inn i tenkeboksen igjen. :scratch :-k :scratch :-k

En løsning jeg tenkte litt på var å montere en tank på plassen mellom bakskjermen og motoren, slik det er på Voyageren. Altså foran bakhjulet, mellom sidedekslene, under salen. Det ville kreve en bensinpumpe. Men det er nødvendigvis ikke noe problem. De løsningene finnes på f.eks. Voyager. Og fikk jeg en stor nok tank plassert slik, så ville jeg ikke behøve å bruke originaltanken til bensin. Da kunne den huse luftfilter, batteri og sikringsboks. Det ville også gi en tørr og fin plassering. Samtidig ville tyngdepunktet flytte seg nedover på sykkelen. Men ville selvfølgelig kreve at originaltanken blei åpnet, og dermed ødelagt. :-k

Dobbel bunn i toppboksen er også en løsning. Noe lignende det som Mekkern var inne på. Hvis man tenker seg de nederste 10 cm. av toppboksen som reservetank, vil det være fall mot forgasserne. En påfylling med lokk på siden av kofferten og bensinkran skjult nede bak salen og slange ned til et y-stykke ved forgasserne kanskje? Tenker man seg da også en elektrisk bensinkran, kunne man da åpne for reservetanken via en bryter på styret... :-k

Får tegne og tenke litt tror jeg... :skriver :scratch

I morra skal jeg opp til pushern for å hente fronten. Regner med at den er klar da. Siden jeg skal bruke originaltanken sparer jeg endel arbeid med tilpassningen. \:D/

:mk

c")

Brukeravatar
Jalmar

Legg inn av Jalmar »

Tiden har kommet for måking av snø på hyttetaket. 1,5 meter snø på taket var beskjeden fra hyttenaboer. Så det er ingen vei utenom litt snømåking nå altså. :sk?

I januar 2006 hadde jeg en teori om at jeg skulle få brukt den lille snøfresern min oppå taket. Det hadde forenklet arbeidet betraktelig. Den gang blei forsøket avblåst fordi snåfreseren sank gjennom snøen, og det blei vel egentlig bare rot. :knegg Det viste seg å være helt klare begrensninger for den lille fresern. Var vel rundt halvannen meter snø den gangen også.

Nå har jeg tatt fram ideen igjen. Og nå er det mer viktig å finne på noe, i og med at jeg har et dårlig kne som ikke vil tåle 12-14 timers skuffing.

Etter nitid tankevirksomhet, godt hjulpet av min assistent Braastad, har jeg kommet fram til noe jeg tror kan være en god løsning. Jeg stropper rett og slett snøfresern fast på snørydderen. :thumleft

Den lille fresern går oppi den manuelle snøryddern, og da vil snøryddern fungere som et akebrett slik at fresern ikke synker for dypt nedi snøen. Så får jeg skyve snøryddern rundt og la fresern gjøre jobben lag for lag nedover, til forhåpentligvis taket er fritt for snø. :mk

Det er i hvert fall slik jeg har tenkt... :scratch

Her er forøvrig den lille fresern:

Bilde

c")

Brukeravatar
Desmo

Re: Jalmar Nå skal det kjøres snøfreser på hyttetaket

Legg inn av Desmo »

Det der, Jalmar, er ikke en snøfreser. Det er et leketøy! :knegg
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Jalmar

Re: Jalmar Nå skal det kjøres snøfreser på hyttetaket

Legg inn av Jalmar »

Helt korrekt, Desmo. :thumleft

Og det leketøyet skal gjøre hyttetakbrøytingen til nettopp en lek. :knegg

Forrige forsøk i 2006 endte med at taket trengte litt rehabilitering. Men denne gangen føler jeg sterkt at ting vil bli suksess. Shingelen på taket vil denne gangen bli beskyttet av snørydderen, og solcellepanelene sitter nå montert på braketter litt ut fra taket. Så ingenting kan gå galt. :prf

c")

Svar