Dansekris - Ny sykkel
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
I korte trekk:
Av en eller annen grunn kom kalipperen i feil posisjon og bremseskiva ville ikke inn mellom klossene, så vi brukte vel nesten fem timer på jobben. Jeg kan ikke huske å ha vært så frustrert noen gang.
Tror også vi utvida pinnen i masterlinken for mye, men selve plata skal ikke sitte for stramt på. La også opp strøm til GPS, uten hell. For dårlig kontakt i kabelskoene trolig.
Av en eller annen grunn kom kalipperen i feil posisjon og bremseskiva ville ikke inn mellom klossene, så vi brukte vel nesten fem timer på jobben. Jeg kan ikke huske å ha vært så frustrert noen gang.
Tror også vi utvida pinnen i masterlinken for mye, men selve plata skal ikke sitte for stramt på. La også opp strøm til GPS, uten hell. For dårlig kontakt i kabelskoene trolig.
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Det er ganske mye lettere å få på plass bakhjulet om du tar vekk ABS sensoren, og den er fort gjort å ødelegge også.
Hvis du har lagt opp ledningene til batteriet er det fort gjort å bytte kabelskoene, men styr unna Biltema, det er veldig mange som mener de er god nok, men nei det er de ikke, som det aller meste derfra.
Hvis du har lagt opp ledningene til batteriet er det fort gjort å bytte kabelskoene, men styr unna Biltema, det er veldig mange som mener de er god nok, men nei det er de ikke, som det aller meste derfra.
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Skrudde ut ABS-sensoren før jeg begynte.
Vanskelig å si hvorfor den ikke ville. Vi var to stykker som brukte godt over to timer på å få på plass bakdekket. Krysser fingra for at ikke noe er ødelagt.
Der ligger allerede tre kabelsko på hver sin side på batteriet, så litt krøkkete å gjøre det på nytt. Er det vanlig å fjerne litt (mer) av gummien rundt kablene før man klemmer igjen?
Vanskelig å si hvorfor den ikke ville. Vi var to stykker som brukte godt over to timer på å få på plass bakdekket. Krysser fingra for at ikke noe er ødelagt.
Der ligger allerede tre kabelsko på hver sin side på batteriet, så litt krøkkete å gjøre det på nytt. Er det vanlig å fjerne litt (mer) av gummien rundt kablene før man klemmer igjen?
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Har du et multimeter eller en målepenn ( med lys ) så er det veldig enkelt og kjapt å finne ut hvor feilen ligger. Det verktøyet kan kjøpes på Biltema: -).
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
I garasjen til fattern hjemme i Hønefoss har jeg alt mulig, men i kollektivet inne i storbyen er det veldig begrensa med sånne ting foreløpig.
Får pelle av litt gummi på begge ledningene, klemme på nye sko og satse på at det hjelper.
Får pelle av litt gummi på begge ledningene, klemme på nye sko og satse på at det hjelper.
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Du må ha vekk nok isolasjon så du får lederen godt inn i kabelskoen, ofte må ta mer enn det som er gjort når du får kabelen,
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Fikk det til nå.
Skulle helst hatt den direkte på styret ser jeg nå. Kom veldig høyt opp.
Skulle helst hatt den direkte på styret ser jeg nå. Kom veldig høyt opp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Jeg kjøpte nytt feste fra Techmount nettopp pga det samme problemet.
Skal finne link
Skal finne link
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Ble bra det da!
Sitter vel så rett opp og ned på disse syklene at det ikke er noe problem?
Kjedelig med så mye knot, å lese sånt gjør meg ikke akkurat lysten på å prøve meg på noe sånt selv. Håper alt gikk bra med sykkelen!


Kjedelig med så mye knot, å lese sånt gjør meg ikke akkurat lysten på å prøve meg på noe sånt selv. Håper alt gikk bra med sykkelen!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Tror faktisk jeg har montert den enda høyere - for å få den i synsvinkelen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Neida, ikke noe problem, men det ser ganske corny ut. Litt redd for at den kommer til å krasje med tankveska.Stian87 skrev: 05 jul 2018, 11:43 Ble bra det da!Sitter vel så rett opp og ned på disse syklene at det ikke er noe problem?
![]()
Kjedelig med så mye knot, å lese sånt gjør meg ikke akkurat lysten på å prøve meg på noe sånt selv. Håper alt gikk bra med sykkelen!
Når det gjelder å ta på seg denne typen jobb sjæl, så kan jeg ikke si at det var verdt det denne gangen. Mengden stress, antall liter svette og hvor mye tid jeg totalt sett brukte på jobben/skaffe deler gjorde at vinninga gikk opp i spinninga. Greit å ha vært igjennom det, men jeg kjenner at jeg aldri noensinne igjen skal begi meg ut på noe sånt igjen så kort tid opp mot avreise.
Alt dette for å spare 400kr

MEN, i morgen kl 14 er det avreise. Sykkelen kjennes veldig bra ut med nye drev og nytt kjede. Ingen tvil om at det var dags for å bytte.
Nesten ferdig med pakkinga. Tar en tidlig kveld. HerreGUD så støl jeg er i låra etter å sitti på huk fem timer i strekk i går kveld!

- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Du har lært noe da, så går det sikkert raskere neste gang 
Kos det på tur!

Kos det på tur!
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
https://www.techmounts.com/products/?pa ... duct_id=70simpson skrev: 05 jul 2018, 10:54 Jeg kjøpte nytt feste fra Techmount nettopp pga det samme problemet.
Skal finne link
denne og den bygger omtrent en halv meter mindre enn den som følger med.
Passer veldig bra på sykkelen og hullbilde på feste passer rett på TomTom ladedelen.
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
simpson skrev: 06 jul 2018, 19:48https://www.techmounts.com/products/?pa ... duct_id=70simpson skrev: 05 jul 2018, 10:54 Jeg kjøpte nytt feste fra Techmount nettopp pga det samme problemet.
Skal finne link
denne og den bygger omtrent en halv meter mindre enn den som følger med.
Passer veldig bra på sykkelen og hullbilde på feste passer rett på TomTom ladedelen.
Takk, skal sjekke den ut!
En liten update fra det store utland.
Det er morsomt å være på tur. Nå er vi i Saint-Claude i Jura-regionen i Frankrike. Fant noen veldig fine veier fra toget i Lörrach.
I dag skal vi kjøre noen «balcony roads» i området før vi setter snuta mot grensa til Italia for å kjøre noen skikkelige fjellpass før alpene venter.
Et lite skår i gleden er dog at jeg har et så slakt/ødelagt styrelager at sykkelen er helt forferdelig å kjøre. Den føles ustabil og vinglete. Slipper jeg styret i 50-60 km/t får jeg en skikkelig wobble. Med andre ord ikke helt optimalt på smale og svingete franske fjellveier.
Alle verksteder har stengt i dag, men skal finne et BMW-verksted i morgen som kan ta en titt.
Jeg har for ordens skyld sjekka lufttrykk og mata på det som skal være med mye bagasje. Sykkelen er tungt lasta og det kan påvirke hvordan den oppfører seg, men jeg har kjørt med mer vekt OG passasjer uten å oppleve en så ræva kjøreopplevelse.
Det holdt på å gå galt over en bru på Autobahn da det kom en veldig kraftig vindkast som kasta sykkelen i en wobble i 120km/t.
Kompisen min røyk speedometervaieren i går, men det er ikke like prekært å få i orden.
Dette til tross, vi klarer å kose oss og ser frem til mange dager med fantastisk kjøring!
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Får håpe det ordner seg med sykkelen din, blir jo litt slitsomt å kjøre slik i lengden kan jeg tenke meg :)
Og ha en god tur videre! Ser fram imot noen bilder fra turen også
Og ha en god tur videre! Ser fram imot noen bilder fra turen også

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Gåent styrelager er ikke til å spøke med. Jeg hadde ikke turt å kjøre med det..
Har du sjekka om det har vært slakk i det tidligere? Feks. Ved sykkelkjøp?
Har du sjekka om det har vært slakk i det tidligere? Feks. Ved sykkelkjøp?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Ooops...
Enig med FredrikE24. Det ville nok jeg også betenkt meg veldig på å gjøre. Eller fortsette å gjøre, som i ditt tilfelle, Dansekris.
Jeg hadde styrelagerproblem på Guzzien hvor det hadde trengt inn vann i et altfor dårlig smurt lager fra fabrikken.
Dette gjorde at det ble korrosjon og lageret begynte å gå tregt slik at (selvfølgelig...) også styringen ble treg på en måte som gjorde at jeg virkelig begynte å lure på hva som var feil.
Vanskelig å svinge på et visst styreutslag med plutselig motstand noe man merket spesielt i rundkjøring.
Heldigvis fikk jeg fikset det rimelig kjapt og absolutt på tide, iflg. mekanikeren som gjorde jobben.
Har du en klar mistanke om at det er noe feil med styrelageret så må du få byttet dette så fort som fy
!

Enig med FredrikE24. Det ville nok jeg også betenkt meg veldig på å gjøre. Eller fortsette å gjøre, som i ditt tilfelle, Dansekris.
Jeg hadde styrelagerproblem på Guzzien hvor det hadde trengt inn vann i et altfor dårlig smurt lager fra fabrikken.
Dette gjorde at det ble korrosjon og lageret begynte å gå tregt slik at (selvfølgelig...) også styringen ble treg på en måte som gjorde at jeg virkelig begynte å lure på hva som var feil.
Vanskelig å svinge på et visst styreutslag med plutselig motstand noe man merket spesielt i rundkjøring.
Heldigvis fikk jeg fikset det rimelig kjapt og absolutt på tide, iflg. mekanikeren som gjorde jobben.
Har du en klar mistanke om at det er noe feil med styrelageret så må du få byttet dette så fort som fy

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Farlig dette Kristoffer! Et alt tyder på at dette er i fred med å gi seg av en eller annen grunn, mest sannsynlig manglende smøring/vedlikehold. Faren er at når det gir seg, nært forestående er jeg redd, så kan det låse seg..
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Update nr 2 fra turen.
Vi har kjørt og svetta i Frankrike og et par svippturer innon Sveits siden søndag morgen. Har fått kjørt noen virkelige fine fjellpass. I morgen legger vi ruta opp mot Col de l'Iseran (Europas høyeste asfalterte vei på 2764 moh) og deretter inn i Italia.
Har kjørt rundt 150 mil sålangt.
Vi er lei av franskmenn som ikke skjønner et kvekk engelsk og temperaturer på godt over 30 grader. Det er rett og slett for varmt i lavlandet.
Akkurat nå er vi i Grenoble. Vi har leid oss inn på en AirBnb for å slappe av og vaske litt klær. I går hadde vi nesten 10 timer på sykkelen i 30+ grader. Jeg har ikke lette nok kjøreklær til at det er behagelig. Vi er i tillegg veldig solbrente på armer/nakke etter en tur rundt i byen på jakt etter verksteder i bare tskjorte og skjorts.
Når det gjelder problemer med styrelageret så er det herved avkreftet. Var innom en BMW-forhandler her i Grenoble som fikk tre mekanikere til å sjekke slakk og dødgang. De mente rett og slett at det var lastinga som var problemet. De fant ikke noe feil med lageret. Kombinasjonen 21" forhjul på tynne dekk, bensintanken bak, tre fulle alukasser og en stappfull pakksekk på 60L stroppa fast på passasjerstedet gjør nok at den blir for baktung.
Jeg har dog kjørt det sykkelen og fører klarer på smale franske fjellveier. Det går greit selv om sykkelen ikke oppfører seg som jeg er vant til at den gjør.
TomTom´en fungerer som den skal, gitt at man ikkr prøver seg på "plan a thrill"-funksjonen, for den fungerer IKKE! Totalt ubrukelig. Har aldri kjørt så mye feil som når den fikk bestemme veien.
Hadde kjøpt en GoPro Hero 4 Black i forkant av turen. Den har jeg ikke klart å få liv i enda.
Blitt lite bilder så langt, men er her et lite utvalg:









Vi har kjørt og svetta i Frankrike og et par svippturer innon Sveits siden søndag morgen. Har fått kjørt noen virkelige fine fjellpass. I morgen legger vi ruta opp mot Col de l'Iseran (Europas høyeste asfalterte vei på 2764 moh) og deretter inn i Italia.
Har kjørt rundt 150 mil sålangt.
Vi er lei av franskmenn som ikke skjønner et kvekk engelsk og temperaturer på godt over 30 grader. Det er rett og slett for varmt i lavlandet.
Akkurat nå er vi i Grenoble. Vi har leid oss inn på en AirBnb for å slappe av og vaske litt klær. I går hadde vi nesten 10 timer på sykkelen i 30+ grader. Jeg har ikke lette nok kjøreklær til at det er behagelig. Vi er i tillegg veldig solbrente på armer/nakke etter en tur rundt i byen på jakt etter verksteder i bare tskjorte og skjorts.
Når det gjelder problemer med styrelageret så er det herved avkreftet. Var innom en BMW-forhandler her i Grenoble som fikk tre mekanikere til å sjekke slakk og dødgang. De mente rett og slett at det var lastinga som var problemet. De fant ikke noe feil med lageret. Kombinasjonen 21" forhjul på tynne dekk, bensintanken bak, tre fulle alukasser og en stappfull pakksekk på 60L stroppa fast på passasjerstedet gjør nok at den blir for baktung.
Jeg har dog kjørt det sykkelen og fører klarer på smale franske fjellveier. Det går greit selv om sykkelen ikke oppfører seg som jeg er vant til at den gjør.
TomTom´en fungerer som den skal, gitt at man ikkr prøver seg på "plan a thrill"-funksjonen, for den fungerer IKKE! Totalt ubrukelig. Har aldri kjørt så mye feil som når den fikk bestemme veien.
Hadde kjøpt en GoPro Hero 4 Black i forkant av turen. Den har jeg ikke klart å få liv i enda.
Blitt lite bilder så langt, men er her et lite utvalg:










- Baffin
- Innlegg: 527
- Registrert: 01 jan 2016, 18:00
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Svett og kos dere videre, ser ut som en flott tur.
Baffin
Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Ser ut som en fantastisk tur så langt!
Fortell gjerne litt om prosessen rundt booking av tog og tiden frem til pålasting, er dette rett frem? Bare å dukke opp på stasjonen og kjøre den ombord i vogna?
Godt å høre at det ikke var styrelageret!
Fortell gjerne litt om prosessen rundt booking av tog og tiden frem til pålasting, er dette rett frem? Bare å dukke opp på stasjonen og kjøre den ombord i vogna?
Godt å høre at det ikke var styrelageret!
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Herlig! Skjønner absolutt at fjellpassen frister når temperaturen klatrer oppover. Nyt turen videre 
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Takk for det!

Vi booka i mars/april. Det var en ganske omfattende prosess med registrering av kjøretøy med vekt/lengde/høyde. Deretter måtte jeg kjøre en bankoverføring for å betale for billettene. Fikk så en bekreftelse på at alt var OK og en uke før avreise fikk jeg reisedokumentene.FredrikE24 skrev: 10 jul 2018, 19:04 Ser ut som en fantastisk tur så langt!
Fortell gjerne litt om prosessen rundt booking av tog og tiden frem til pålasting, er dette rett frem? Bare å dukke opp på stasjonen og kjøre den ombord i vogna?
Godt å høre at det ikke var styrelageret!
Vi ankom stasjonen i Hamburd Altona to timer før avreise og en time før pålasting. Stod først i kø for å få stempla billettene. Deretter kjørte vi opp mot perrongen som vist på bildet over. Deretter var det bare å vente til det var vår tur. Det kom folk fra togselskapet for å feste stropper på alle syklene som stod i køa. Så var det å kjøre ombord. Det var latterlig lavt i vogna. Veldig vanskelig å manøvrere med hodet bøyd lavere enn tankveska.
Alt av ikke-fastmontert bagasje måtte tas av og bæres inn i kupéen. Vi måtte dele sovekupé med et eldre ektepar fra Sveits. Det gikk forsåvidt greit. Toget hadde ganske sliten standard, men ikke altfor ille. Vi spiste og drakk det vi hadde råd til (hadde begrensa med cash) og gikk til sengs. Ekteparet hadde selvfølgelig alt lagt seg da vi kom tilbake, så det ble mildt sagt både knotete og komisk da vi skulle ordne oss for kvelden.
Morgenen etter fikk vi en liten frokostboks og en kopp kaffe på lugaren.
Det tok vel neste 40 min fra ankomst til vi fikk gå ombord i lastevogna. Da var det å kjøre av med hodet like bøyd.
Det var en veldig dyr opplevelse, men det var skikkelig deilig å slippe og kjøre de milene og samtidig ikke kaste bort tiden ettersom vi kjørte på natta.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Flotte bilder
.
Godt det ikke var styrelageret :-)å .
Men at sykkelen lett kan oppføre seg annerledes som fullrigget er du ikke alene om å erfare. Med noen år på baken som MCist så blir man absolutt mer bevisst på dette
.
Når det gjelder biltoget så husker jeg fortsatt godt hvordan det var å kjøre ombord. Akkurat da var jeg faktisk redd for at det kunne gå gæernt om en skulle komme i skade for å holde hodet litt for høyt hevet mens balansekjøringen fram til fortøyningsplassen foregikk...
Var også en som veltet idet han skulle kjøre ombord i toget. Ingen hyggelig start på togturen, vil jeg tro, selv om det så ut som at hverken mann enn maskin tok synlig skade av hendelsen.
Regner med du sitter igjen med mange inntrykk så langt fra en tur som absolutt ser vellykket ut.
Gleder meg til å lese mer etter hvert og ikke minst se flere flotte bilder :) .
God tur videre
!

Godt det ikke var styrelageret :-)å .
Men at sykkelen lett kan oppføre seg annerledes som fullrigget er du ikke alene om å erfare. Med noen år på baken som MCist så blir man absolutt mer bevisst på dette

Når det gjelder biltoget så husker jeg fortsatt godt hvordan det var å kjøre ombord. Akkurat da var jeg faktisk redd for at det kunne gå gæernt om en skulle komme i skade for å holde hodet litt for høyt hevet mens balansekjøringen fram til fortøyningsplassen foregikk...
Var også en som veltet idet han skulle kjøre ombord i toget. Ingen hyggelig start på togturen, vil jeg tro, selv om det så ut som at hverken mann enn maskin tok synlig skade av hendelsen.
Regner med du sitter igjen med mange inntrykk så langt fra en tur som absolutt ser vellykket ut.
Gleder meg til å lese mer etter hvert og ikke minst se flere flotte bilder :) .
God tur videre

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Dansekris ' logg - BMW F800 GS - turer & div
Ja, det er helt klart, og det har jeg selvsagt opplevd både med og uten passasjer, men dette her var i en helt annen liga, så ille at jeg var helt sikker på at noe var galt.AJ skrev: 10 jul 2018, 20:00 Godt det ikke var styrelageret :-)å .
Men at sykkelen lett kan oppføre seg annerledes som fullrigget er du ikke alene om å erfare. Med noen år på baken som MCist så blir man absolutt mer bevisst på dette.
Å føle at sykkelen er ustabil og vinglete er ikke noe jeg har opplevd før med mye bagasje og passasjer. Særlig ikke på denne måten. På det verste var det som om sykkelen lå i en konstant wobble. Vanskelig å forklare, men bimmern er noe av det mest stabile jeg har kjørt, så man kan si at det var veldig lett å kjenne forskjell.