Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Rene sportsdekk er ikke noe problem i Norge :) Det er veien de først og fremst er laget for. De varmes opp fort nok, sitter greit på vått, men holder jo noe kortere enn sport/touring.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har ikke prøvd Power RS men har lest mye bra om de. Du går nok ikke feil der. Prisen var jo fin også.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har man troen så er det bare å handle 

Vi har kjørt i hastigheter opp mot max for sykler med 200hk + og i temp mellom 6 grader og 30 grader samt at vi lå på hjulet på hverandre hele turen. I tillegg mye akselerasjon og kraftig nedlegg. Mao vi kjørte likt.
Sportstouring dekkene mine holdt best i «norske» temperaturer. Dette oppdaget jeg når vi snakket sammen i pausene og rr sjåførene snakket om slipp/vandring i diverse svinger.
Som jeg skrev kan det ha sammenheng med totalvekt, - eller andre forhold. Her er jeg litt usikker. Har mest tro på vekt.
Slitasjen var liten og lik på alle 3 syklene etter ca 3000km. R1 hadde Bridgestone. Og, Bridgestone dekkene var ofte kaldere når vi sjekket med håndflaten, spesielt oppe på toppene der det gjerne var ned mot 10-15 grader (over 2000 moh.)
Skal man ha varme i dekk er det fart som gjelder, for å få friksjon. Ulempen er hvis det slipper før en får friksjon og varme...
Mange har opplevd det, meg selv inkludert. Luft og asfalt temperatur er også viktig, og sjelden høy i Norge.
Sent from my iPhone using Tapatalk


Vi har kjørt i hastigheter opp mot max for sykler med 200hk + og i temp mellom 6 grader og 30 grader samt at vi lå på hjulet på hverandre hele turen. I tillegg mye akselerasjon og kraftig nedlegg. Mao vi kjørte likt.
Sportstouring dekkene mine holdt best i «norske» temperaturer. Dette oppdaget jeg når vi snakket sammen i pausene og rr sjåførene snakket om slipp/vandring i diverse svinger.
Som jeg skrev kan det ha sammenheng med totalvekt, - eller andre forhold. Her er jeg litt usikker. Har mest tro på vekt.
Slitasjen var liten og lik på alle 3 syklene etter ca 3000km. R1 hadde Bridgestone. Og, Bridgestone dekkene var ofte kaldere når vi sjekket med håndflaten, spesielt oppe på toppene der det gjerne var ned mot 10-15 grader (over 2000 moh.)
Skal man ha varme i dekk er det fart som gjelder, for å få friksjon. Ulempen er hvis det slipper før en får friksjon og varme...
Mange har opplevd det, meg selv inkludert. Luft og asfalt temperatur er også viktig, og sjelden høy i Norge.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Innlegg: 24
- Registrert: 26 mai 2014, 22:55
- Motorsykkelen din: Suzuki Gsx-r 1000
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja men nå ser jeg at xlmoto kun selger 120/60/17..
Jeg må ha 120/70/17

- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har kjørt med S21 i Spania en hel sesong, og en del i Norge -på samme sykkel. Ingen spesiell forskjell. Men klart, alle dekk sitter jo dårligere ved +5 enn + 45 marktemp. Tyngdeforskjellen på syklene med fører og bagasje kan jo ha hatt noe å si for dere. Men her er det mange ukjente variabler som spiller inn for å kunne konkludere noe. Riktig lufttrykk og type kjørestil er to viktige. (Uten å nevne emnet dempere) Forsåvidt uavhengig av om dere holder samme hastighet. Noen er hard på brems og gass inn/ut av sving, mye trailbraking etc som gir høyere dekktemp, mens andre kjører jevnt i gjennom. Snittet kan være likt allikevel.
Sier ikke at sport touring ikke sitter godt. Og sikkert mer enn godt nok til det meste av aktiv kjøring på vei. Jeg har stort sett vært på sport siden opp i gjennom årene så har liten erfaring med sport touring.
Poenget mitt er at sportsdekk designet for veibruk fungerer bra over et relativt stort temp område som man normalt sett vil kunne oppnå uten problem dersom man kjører slik at man har behov for grep. Også her til lands. Men ved 42/36psi som har blitt en slags standard i sykkelmanualene (som et snitt iberegnet mulighet for å håndtere tyngden av passasjer) vil man få problemer med temp på kjølige dager. Og forsåvidt litt varmere og. Det er sannsynlig at sport touring er mer tilgivende på det området.
Lufttrykk er verktøyet for å få riktig dekktemp. i forhold til hastighet, kjørestil og utetemp. Er dekket for kaldt, slipper man ut litt luft. Men det er sjelden behov for å styre mye med dette dersom man har et greit utgangspunkt. Temp får man raskest opp ved indre friksjon fra hard akselerasjon og bremsing.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sier ikke at sport touring ikke sitter godt. Og sikkert mer enn godt nok til det meste av aktiv kjøring på vei. Jeg har stort sett vært på sport siden opp i gjennom årene så har liten erfaring med sport touring.
Poenget mitt er at sportsdekk designet for veibruk fungerer bra over et relativt stort temp område som man normalt sett vil kunne oppnå uten problem dersom man kjører slik at man har behov for grep. Også her til lands. Men ved 42/36psi som har blitt en slags standard i sykkelmanualene (som et snitt iberegnet mulighet for å håndtere tyngden av passasjer) vil man få problemer med temp på kjølige dager. Og forsåvidt litt varmere og. Det er sannsynlig at sport touring er mer tilgivende på det området.
Lufttrykk er verktøyet for å få riktig dekktemp. i forhold til hastighet, kjørestil og utetemp. Er dekket for kaldt, slipper man ut litt luft. Men det er sjelden behov for å styre mye med dette dersom man har et greit utgangspunkt. Temp får man raskest opp ved indre friksjon fra hard akselerasjon og bremsing.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
-
- Innlegg: 31
- Registrert: 20 feb 2012, 16:53
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA
- Bosted: Svelvik
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Da er ekstra felgsett bestilt til 1290 SA, har T og har bestilt S felger. Dekkvalg ble TKC 80 på eikefelgene og Bridgestone A41 på de støpte. Var inne på tanken å ha reine sporttouring dekk, men havnet på adventure dekk (90-10).
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Godt dekkvalg!perhjalmar skrev: 10 jul 2018, 16:57 Da er ekstra felgsett bestilt til 1290 SA, har T og har bestilt S felger. Dekkvalg ble TKC 80 på eikefelgene og Bridgestone A41 på de støpte. Var inne på tanken å ha reine sporttouring dekk, men havnet på adventure dekk (90-10).
Jeg var storfornøyd med Battlax Adventure A40 på min 1290 SA.
Og det er all grunn til å tro at de videreutviklede A41 er enda bedre.
Meget sannsynlig et dekk jeg satser på til SA S'en også når Pirellidekkene takker for seg.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
God kveld.
I går fikk jeg montert nytt framdekk på sykkelen.
På vei hjem fikk jeg følelsen av at fronten på sykkelen rister litt opp og ned, men tenkte at det kanskje bare var et parti av veien som hadde litt ujevn overflate. I dag har jeg gitt litt gass på E6 og kjørt andre veier og det er tydelig opp/ned vibrasjon i sykkelen i noen hastigheter, som om framhjulet ikke er helt rundt..
Noen som har vært borti lignende problem etter dekkbytte?
I går fikk jeg montert nytt framdekk på sykkelen.
På vei hjem fikk jeg følelsen av at fronten på sykkelen rister litt opp og ned, men tenkte at det kanskje bare var et parti av veien som hadde litt ujevn overflate. I dag har jeg gitt litt gass på E6 og kjørt andre veier og det er tydelig opp/ned vibrasjon i sykkelen i noen hastigheter, som om framhjulet ikke er helt rundt..

Noen som har vært borti lignende problem etter dekkbytte?

-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Dekket er i ubalanse?Fsva skrev: 10 jul 2018, 22:08 God kveld.
I går fikk jeg montert nytt framdekk på sykkelen.
På vei hjem fikk jeg følelsen av at fronten på sykkelen rister litt opp og ned, men tenkte at det kanskje bare var et parti av veien som hadde litt ujevn overflate. I dag har jeg gitt litt gass på E6 og kjørt andre veier og det er tydelig opp/ned vibrasjon i sykkelen i noen hastigheter, som om framhjulet ikke er helt rundt..![]()
Noen som har vært borti lignende problem etter dekkbytte?![]()
Ble det kjørt avbalansering etter montering?
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Du kan jo se langs felgkanten om det er noe forskjell. Kanskje det ikke er kjørt på med nok lufttrykk ved montering så dekket ikke har smettet ordentlig på plass..Kan det være fabrikkfeil på dekket eller bulket felg så ville du kanskje sett det tidligere?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Canutus
- Innlegg: 613
- Registrert: 10 mai 2016, 11:24
- Motorsykkelen din: BMW K1300R
- Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Om du ikke har avbalansert dekket og ikke har utstyret tilgjengelig, så kan du slippe ut luften igjen, blåse i igjen.blås i opp mot max av det som står på dekket og slipp ut igjen til du har riktig trykk for sykkelen. Det hjelper ofte litt.Fsva skrev:God kveld.
I går fikk jeg montert nytt framdekk på sykkelen.
På vei hjem fikk jeg følelsen av at fronten på sykkelen rister litt opp og ned, men tenkte at det kanskje bare var et parti av veien som hadde litt ujevn overflate. I dag har jeg gitt litt gass på E6 og kjørt andre veier og det er tydelig opp/ned vibrasjon i sykkelen i noen hastigheter, som om framhjulet ikke er helt rundt..![]()
Noen som har vært borti lignende problem etter dekkbytte?
Sent fra min E6653 via Tapatalk
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Takker for tips.
Jeg leverte sykkelen til dekkbutikk og de gjorde hele jobben. Jeg ser de har balansert det nye dekket, og det ser ut til å sitte riktig på felgen.
Jeg la ved instruksjoner fra verkstedmanualen, men er usikker på om de tok seg tid til punkt nr. 4. Kanskje det kan være en potensiell årsak til problemet.
3. Refit the wheel spindle from the left hand side and
tighten to 65 Nm.
4. Lower the motorcycle to the ground and pump the
front suspension to allow the left hand fork to 'float'
to its natural position on the wheel spindle.
5. Tighten the fork pinch bolts to 20 Nm.
I morgen tidlig skal uansett sykkelen leveres til AMD i Oslo for 40 tusen km service, de skal vel av med framhjulet i forbindelse med oljebytte på framgaffel. Jeg skal nevne problemet for de og be de sjekke dekk, felg og balanse.
Jeg leverte sykkelen til dekkbutikk og de gjorde hele jobben. Jeg ser de har balansert det nye dekket, og det ser ut til å sitte riktig på felgen.
Jeg la ved instruksjoner fra verkstedmanualen, men er usikker på om de tok seg tid til punkt nr. 4. Kanskje det kan være en potensiell årsak til problemet.
3. Refit the wheel spindle from the left hand side and
tighten to 65 Nm.
4. Lower the motorcycle to the ground and pump the
front suspension to allow the left hand fork to 'float'
to its natural position on the wheel spindle.
5. Tighten the fork pinch bolts to 20 Nm.
I morgen tidlig skal uansett sykkelen leveres til AMD i Oslo for 40 tusen km service, de skal vel av med framhjulet i forbindelse med oljebytte på framgaffel. Jeg skal nevne problemet for de og be de sjekke dekk, felg og balanse.
- Greenone
- Innlegg: 147
- Registrert: 11 jul 2017, 11:09
- Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R
- Bosted: Ullensaker
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Punkt 4 skal gjøres for å unngå at gaflene blir stående i spenn når hjulbolt strammes. Dette medfører økt statisk friksjon (stiction) og gaflene kan bli tregere å få i bevegelse. Er nok heller avbalanseringen som ikke er skikkelig gjort. Men da får du jo sjekket dette hos AMD.Fsva skrev: 10 jul 2018, 23:10 Takker for tips.
Jeg leverte sykkelen til dekkbutikk og de gjorde hele jobben. Jeg ser de har balansert det nye dekket, og det ser ut til å sitte riktig på felgen.
Jeg la ved instruksjoner fra verkstedmanualen, men er usikker på om de tok seg tid til punkt nr. 4. Kanskje det kan være en potensiell årsak til problemet.
3. Refit the wheel spindle from the left hand side and
tighten to 65 Nm.
4. Lower the motorcycle to the ground and pump the
front suspension to allow the left hand fork to 'float'
to its natural position on the wheel spindle.
5. Tighten the fork pinch bolts to 20 Nm.
I morgen tidlig skal uansett sykkelen leveres til AMD i Oslo for 40 tusen km service, de skal vel av med framhjulet i forbindelse med oljebytte på framgaffel. Jeg skal nevne problemet for de og be de sjekke dekk, felg og balanse.
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser
The older I get the faster I was
The older I get the faster I was
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg hadde risting i frambremsa her, men så fant jeg ut at de to umbraco-boltene helt nederst på begge gafler var løse. Satt fast hjulbolt og de to skruene på nytt, og ristingen har nå forsvunnet.
Ellers er bakdekket mitt ned på slitasjemerket på midten etter ca 5-600 mil. Pilot Power 2. Synes kanskje ikke det er fryktelig bra varighet, så mulig det blir et mindre sportslig dekk neste gang. Har ellers vært fornøyd med dekket, så kanskje det blir samme dekk igjen likevel, hehe.
Ellers er bakdekket mitt ned på slitasjemerket på midten etter ca 5-600 mil. Pilot Power 2. Synes kanskje ikke det er fryktelig bra varighet, så mulig det blir et mindre sportslig dekk neste gang. Har ellers vært fornøyd med dekket, så kanskje det blir samme dekk igjen likevel, hehe.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Kan jo alltids legge i 4 bar å høre om det smeller ut på felgen. Tipper det er gjort feil ved avbalansering