Bjerknez skrev: ↑24 jul 2018, 08:09
Hehe, «how to countersteer» liksom. Hvorfor lære noe som man har gjort siden man begynte å sykle i barnehagen :)
Slett ikke dumt å ha et bevist forhold til det!!
Helt enig. Det er en enrom foskjell på det faktum at man kontrastyrer, uansett man vet hva det er eller ikke, og å faktisk ha kunskap om hva det er og hvordan det fungerer (og selvfølgelig bruke kunnskapen!). Å ha et bevisst forholdt til det er mye verdt.
Teori og praktikk må kunne gå hånd i hånd her, og synes ikke det finnes så mye 'unødvendig' kunnskap egentlig. Man må selfølgelig være litt kildekritisk, og ikke bare svelge allt som blir sagt, men er man litt oppegående burde det ikke vare noen store problemer å skille fornuftige ting fra ren svada.
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Bjerknez skrev: ↑24 jul 2018, 15:01
Man får jo et bevisst forhold til det hvis man kjører sykkel. Det skjer helt automatisk og uten at man tenker på det.
Der er vi uenige!
Det nytter ikke øve på noe om man ikke har et bevist forhold til hva det faktisk er man øver inn!
Jeg ser mange som har kjørt sykkel i årevis uten å ha et bevist forhold til hva kontrastyring er.
Man ser dem best når de kommer inn i en sving med litt for stor fart, og sloss med sykkelen gjennom hele kurven.
Det ser ut som de bruker hele kropsvekten for å bryte sykkelen ned, når de egentlig kunne løst det med et lett puff på styret.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Kan jo hende det sitter psykisk da, at det er andre ting som sperrer for at man pusher litt ekstra på styret? Da hjelper det kanskje lite med kunnskap om kontrastyring. Da ville kanskje noen turer på bane hjulpet bedre med tanke på og stole på sykkelen?
Hadde kjørt i nesten 30 år før jeg hørte om begrepet komtrastyring. Men vi hadde heller ikke internett når vi kjørte roadracing den gangen.
Vi knakk bare sykkelen ned og dro gjennom svingen- noen sykler var mer sporstabile og villige og dekkoppsettet påvirket også nøytraliteten men noe diskusjon på HVORDAN en skulle få en sykkel til å svinge var det aldri, bare hvor mye hang-out var optimalt. Dekkene vi brukte hadde sikkert ingen tørt å kjøre på i dag.
2 ting vi lærte på kjøreskolen i -80 :
ikke prøv å kjøre som kompiser med lappen I flere år med en gang,for da kjører dere ut.
Dere kjører dit dere ser, ikke se på noe dere er redd for -for da går det så retning himmel blå.
Jeg tror nok trening på svingkjøring er viktigere enn teori. Spesielt idealspor og slikt hvis en skal kjøre litt fort.
Så sant du ikke bor i en lavvo på Finnmearksvidda, så tror jeg det skal være oppnåelig å finne noen som har mulighet for å øvekjøre litt. Tror jeg. :)
[/quote]
Bare som en liten saksopplysning. De som bor i en lavvo på Finnmarksvidda har som oftest fri tilgang til øvelseskjøring med både motorsykkel, ATV og snescooter fra de er fem- seks år gamle.
Bare som en liten saksopplysning. De som bor i en lavvo på Finnmarksvidda har som oftest fri tilgang til øvelseskjøring med både motorsykkel, ATV og snescooter fra de er fem- seks år gamle.
Bjerknez skrev: ↑24 jul 2018, 15:01
Man får jo et bevisst forhold til det hvis man kjører sykkel. Det skjer helt automatisk og uten at man tenker på det.
Der er vi uenige!
Det nytter ikke øve på noe om man ikke har et bevist forhold til hva det faktisk er man øver inn!
Jeg ser mange som har kjørt sykkel i årevis uten å ha et bevist forhold til hva kontrastyring er.
Man ser dem best når de kommer inn i en sving med litt for stor fart, og sloss med sykkelen gjennom hele kurven.
Det ser ut som de bruker hele kropsvekten for å bryte sykkelen ned, når de egentlig kunne løst det med et lett puff på styret.
Helt enig. Det samme gjelder ved raske unnamanøver. Har drevet med opplæring i dette og jeg kan skrive under på at teknikken svikter hos svært mange.
Men essensen her er vel youtube videoer som kaller seg «how to countersteer»? Dette er jo ikke noe man trenger å lære i utgangspunktet da dette kommer automatisk. At man som fersk motorsyklist legger vekten på å se videoer om dette mener jeg kanskje er feil bruk av tid i startet.
At man på sikt kan lese seg opp og bli flinkere og kombinere kunnskap med erfaring tviler jeg dog ikke på.
Men klarer man å sykle, så driver man hele tiden med kontrastyring. Selv om man ikke er klar over det.
Bjerknez skrev: ↑25 jul 2018, 03:13
At man på sikt kan lese seg opp og bli flinkere og kombinere kunnskap med erfaring tviler jeg dog ikke på.
Det var vel dette som var mitt hovedpoeng med hele tråden. Og her sidestiller jeg lese og titte (på Youtube). Man må riktignok være mye mer kritisk til det meste på Youtube sammenlignet med publiserte bøker.
Jeg kommer til å fortsette å bruke Youtube, og nettet forøvrig, for å tilegne meg mer kunnskap i alle fall.
Jeg fikk for ikke lenge siden byttet et hjullager foran på Alfa'en min.
Før jeg bestilte time ble jeg såpass nysgjerrige på hvor omfattende denne jobben er og tok en kikk på denne videoen av samme type forstilling:
Hadde jeg hatt løftebukk og nødvendig verktøy for å presse ut lageret kunne jeg godt tatt sjansen på å gjøre denne jobben selv, basert på de gode instruksjonene i denne videoen, som er blant de bedre jeg har sett av DIY videoer på nettet.
Men dessverre er ikke garasjen min så godt utstyrt så da ble det en meget sannsynligvis overpriset jobb på verkstedet i stedet... viewtopic.php?p=343842#p343842
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Sakkle skrev: ↑25 jul 2018, 09:32
Jeg ser at jeg klarte å lage debatt i alle fall
Bjerknez skrev: ↑25 jul 2018, 03:13
At man på sikt kan lese seg opp og bli flinkere og kombinere kunnskap med erfaring tviler jeg dog ikke på.
Det var vel dette som var mitt hovedpoeng med hele tråden. Og her sidestiller jeg lese og titte (på Youtube). Man må riktignok være mye mer kritisk til det meste på Youtube sammenlignet med publiserte bøker.
Jeg kommer til å fortsette å bruke Youtube, og nettet forøvrig, for å tilegne meg mer kunnskap i alle fall.
Slik jeg forsto første posten i tråden var at man burde lære seg «countersteering» via youtube. Dette er ikke noe jeg tror er nødvendig å bruke tid på i starten da vi allerede kan dette hvis vi klarer og holde balansen på to hjul.
På sikt når man blir flinkere og får kjørt litt så er det aldri feil og lese seg opp og trene.
Videoene heter «how to countersteer» og når jeg leser den tittelen så mener jeg det blir feil. Hadde det stått «learn more about countersteering» hadde jeg skjønt mere.