Hey.
Kjøpte en Street triple R for noen uker siden, og elsker sykkelen så langt. Men i dag merket jeg en vibrasjon i fothvilerne mine under kjøring/gasspådrag. Merket det særlig på 4k og 7/8k omdreininger. Vet at jeg basically sitter på en motor, men jeg har ikke merket vibrasjonene slik som dette før. Må derfor sjekke med folket her inne for å se etter at jeg ikke blir gal
Har alltid tenkt at tresylinderne er ganske "myke" i gangen.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
Erik.H.M skrev:Hey.
Kjøpte en Street triple R for noen uker siden, og elsker sykkelen så langt. Men i dag merket jeg en vibrasjon i fothvilerne mine under kjøring/gasspådrag. Merket det særlig på 4k og 7/8k omdreininger. Vet at jeg basically sitter på en motor, men jeg har ikke merket vibrasjonene slik som dette før. Må derfor sjekke med folket her inne for å se etter at jeg ikke blir gal
Har alltid tenkt at tresylinderne er ganske "myke" i gangen.
Jeg kan ikke svaret, men merker tidvis litt vibrering av min tresylinder også. Spesielt i fothvilere og styre. Har en MT09. Skal følge tråden for å få svar selv!
Manglende smøring av kjedet kan føre til mer vibrasjoner enn normalt. At to og tresylindre MCer har noe vibrasjoner i fotpinnene, spesielt høyre side er ikke unormalt.
Så kanskje noe så enkelt som nettopp det kan være årsaken?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
AJ skrev:Manglende smøring av kjedet kan føre til vibrasjoner.
Så kanskje noe så enkelt som nettopp det kan være årsaken?
Vet at mitt kjede er litt løst akkuratt nå.. må kanskje få ut fingeren og få strammet det. Men kanskje det kan være en grunn også? (Bare en tanke som slo meg)
AJ skrev:Manglende smøring av kjedet kan føre til vibrasjoner.
Så kanskje noe så enkelt som nettopp det kan være årsaken?
Vet at mitt kjede er litt løst akkuratt nå.. må kanskje få ut fingeren og få strammet det. Men kanskje det kan være en grunn også? (Bare en tanke som slo meg)
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Min erfaring er at for stramt kjede tenderer til mer vibrasjoner enn et kjede med god og opp mot maks. slakk.
Anbefaler også å sjekke kjedet for tregt bevegelige ledd og evt. skadde eller manglende O/X-ringer. Begge deler kan føre til vibrasjoner og er samtidig tegn på manglende kjedevedlikehold, som bl.a. manglende smøring.
Tørt kjede og tørre O/X-ringer gir ikke akkurat myk og lydvak kjedegang...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Jeg hadde mye vibrasjoner i fothvilerene da kjedet mitt hadde gått 19000km med variabelt vedlikeholdt. Det føltes ut som vibrasjonene i fothvilerene gikk i takt med ar kjedet gjorde en runde rundt drevene. Kjedet var da punktstrekt slik at det var umulig å få den strammeste delen av kjedet slakkere enn 13mm samtidig som den slakkeste delen strammere enn 32mm slakk.
Hvordan ser kjedet ditt ut?
Hvis du triller ned en bakke med motoren avslått og i fri. Hører du da mye støy fra kjedet? Jevn eller ujevn støy? Vibrerer det i fothvilerene når motoren er avslått?
Etter bytte av kjede og drev har vibrasjoner i fothvilerene vært svake og gjevne (ikke variabel vibrasjon)
Nå har jeg igjen greid å drite meg ut ved å overstramme kjedet, og nå føler jeg igjen variable vibrasjoner. Når jeg triller i nedoverbakke med motoren avslått støyer kjedet ganske mye (wosh wosh wosh) . DID-kjedet har gått 23000km, og framdrevet har begynt å krumme seg, bakdrevet er også litt slitt.
BTW, jeg flytter til Fredrikstad om 2 uker, så om du ønsker å sammenligne vibrasjoner i fothvilerene så er det bare si fra.
Takk for bra svar!
Kjedet har nok sett bedre dager. Sykkelen har gått 20k, og jeg vet ikke om det noen gang har blitt byttet. Skal nok ikke se bort fra at jeg kjøper en kjede/drevpakke i morgen
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
Jeg merker også til litt vibrasjoner i min Bonneville, spesielt ved gasspådrag og i litt høy hastighet. Jeg nevnte dette for verkstedet da sykkelen skulle inn til førstegangs-service, men de kunne ikke finne noen feil eller noe unormalt. Så da regner jeg med at det bare skal være slik på Triumph motorsykler. (Har aldri eid en Triumph før.)
En annen ting som kan forårsake vibrasjoner på enkelte sykler er usynkroniserte throttle bodies. Jeg opplevde dette spesielt på Moto Guzzi'en jeg hadde og hvor det var ganske enkelt å gjøre de riktige justeringene.
Men så skal det straks nevnes at sannsynligvis alle to og tresylindrede motorsykler har/får vibrasjoner i enkelte turtallsområder uansett pga. nettopp motorkonstruksjonen og ikke minst pga. av magert oppsett grunnet stadig strengere støy og utslippskrav...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
AJ skrev:En annen ting som kan forårsake vibrasjoner på enkelte sykler er usynkroniserte throttle bodies. Jeg opplevde dette spesielt på Moto Guzzi'en jeg hadde og hvor det var ganske enkelt å gjøre de riktige justeringene.
Men så skal det straks nevnes at sannsynligvis alle to og tresylindrede motorsykler har/får vibrasjoner i enkelte turtallsområder uansett pga. nettopp motorkonstruksjonen og ikke minst pga. av magert oppsett grunnet stadig strengere støy og utslippskrav...
Har kikket på dette med fuel/air innstillingene på min. Tydeligvis leveres yamahaene med lav blanding fra fabrikk, og med enkle innstillinger på dashbordet kan det endres slik at motoren går mer jevnt og bruker mindre drivstoff.
Erik.H.M skrev: 26 jul 2018, 23:23
Takk for bra svar!
Kjedet har nok sett bedre dager. Sykkelen har gått 20k, og jeg vet ikke om det noen gang har blitt byttet. Skal nok ikke se bort fra at jeg kjøper en kjede/drevpakke i morgen
Min gamle S1000R hadde gått 24.000km. Når jeg byttet den inn. Jeg fikk beskjed om at kjede og drev var helt utslitt. Nå merket ikke jeg dette selv på min sykkel, men når jeg så tannhjulene så ble jeg overbevist.
Så 20.000km. Kan nok være nok for kjedet. Sjekk drevene også i samme slengen.
Nå er det vel heller tvilsomt om et dårlig kjede lager vibrasjoner på spesielle turtall.
Alle motorer, også el - motorer har vibrasjoner på bestemte turtall. Det kalles kritisk turtall område.
Hvis kjede og drev vibrerer er det uavhengig av gear og turtall