Da sitter jeg på ferja fra Bodø til Moskenes. Torsdag kjørte jeg til Mo i Rana. Flott kjøredag i solskinn, uten at det ble for varmt. Da jeg kom inn på E6 ved Narvik var det påtagelig mer trafikk, både tungtrafikk og turister på tur mot Nordkapp. Hadde en liten stopp før Narvik og tok en titt på den nye Hålogalandsbrua som bygges. Imponerende bruspenn på denne.
Valgte å kjøre av E6 sør for Ballangen for å få med Tysfjord og med en forhåpning om å få se Stetind. Strekningen sør for Ballangen mot Kjøpsvik er veldig naturskjønn.
Dessverre fikk jeg ikke sett toppen av Stetind denne gangen heller, den lå opp i skyene.
Tok ferja over Tysfjord til Drag og kom der inn på E6 igjen. Det skrives mye om kjedelige E6, men strekningen nord for Fauske er en stor naturopplevelse. Riktignok mange tuneller, men det er en artig vei å kjøre. Lå i fin flyt i kjøringa, så ble ingen fotostopp før Fauske. Der tok jeg en matbit før jeg fortsatte gjennom Saltdal og over Saltfjellet. Jeg måtte selvsagt ta en obligatorisk stopp på Saltfjellet ved Polarsirkelen.
Siste etappe denne dagen gitt til Utskarpen utenfor Mo i Rana. Her ble det besøk hos en kompis og innlagt hviledag på fredag.
Ingen mc-kjøring på fredag, men hadde en flott fjelltur opp til Rabothytta, som ligger ved foten av Okstindene og Nord-Norges høyeste fjell. Kjørte av ved Korgen og opp Fv 322. Anbefaler absolutt en tur opp dit hvis man vil ha en fin avstikker.
Lørdag morgen møtte jeg Eirik ved Utskarpen. Vi kjørte sist sommer sammen fra Kirkenes til St. Petersburg. Han bor i Bodø og hadde tatt turen om Saltfjellet fredag, for å kjøre Kystriksveien nordover med meg. Veldig hyggelig å ha selskap og ikke minst kjentmann som kunne guide underveis. Denne veistrekningen må bare oppleves selv, den er rett og slett fantastisk! En flott kjøredag, men svært varmt med kjøredress og mc-støvler i 30 grader.
Et høydepunkt for meg denne dagen var å se Svartisen, og hvordan den bekker seg ned fjellsiden mot fjorden. Det er lett å se at isen har smeltet mye de siste årene.
Det ble også en stopp ved minnesmerke over den norske ubåten Uredd, som gikk på en mine ved Fugløyvær i 1943. Mannskap og en sabotørgruppe fra Kompani Linge omkom.
På tur inn mot Bodø ble det en stopp ved Saltstraumen. Her var det en del som fisket, går mye fisk gjennom strømmen, men vi så ingen som hadde noe fangst. Rusleturen ned til sjøen og opp igjen var desperat varmt, selv om jakka var kastet. I Bodø ble det overnatting hos Eirik og en liten kveldstur i byen.
I dag er planen å kjøre gjennom Lofoten og Vesterålen, hva som blir endepunktet vet jeg ikke, og det er jo litt herlig

Satser på en fin teltplass ved havet.
Sent from my iPhone using Tapatalk