Tja. Desto mer skruing / dyrere når det er service på kardang. Noen sier man kommer ut likt tilslutt (om man ikke selger etter 50k da).ZZR-Erling skrev:30 sider nå......... Kardang er best!
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Tja. Desto mer skruing / dyrere når det er service på kardang. Noen sier man kommer ut likt tilslutt (om man ikke selger etter 50k da).ZZR-Erling skrev:30 sider nå......... Kardang er best!
Depostøtte. Stabilt og sikkerttormodg skrev: 31 jul 2018, 11:45 Jeg har en MT-07, den har jo ikke midtstøtte. Det er litt plundrete å smøre kjedet, så jeg tenkte å investere i nødvendig utstyr.
Bør jeg kjøpe en depotstøtte eller en hjulrulle? Hva er mest praktisk?
Prisen på Biltema er identisk for begge: 399,-.
Tokk raskt svar. :) De hadde en fin en på Xlmoto til 299 så da ble det den.
Har du lenke til den foran? Hvordan festes den?Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 12:48 Jeg har depotstøtte både fremme og bak fra Biltema. Funker bra dem. Bruker dme sikkert en gang i måneden, eller hver gang jeg skal vaske kjedet og eller vaske sykkelen grundig. :)
Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:28 https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550
Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.
Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.
men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Først så setter jeg på støtten bak. Når den er heiset opp bak så står den faktisk veldig stødig allerede. Når jeg styrer de "pinnene" inn under gafflene på hver side forran så heiser jeg opp sakte mens jeg ser at støtten bak triller fremover mot meg mens jeg løfter. Det skal den gjøre. Hvis den stopper og trill og begynner å vippe så kan det bli spennende.Stian87 skrev: 31 jul 2018, 14:42Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:28 https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550
Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.
Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.
men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Har samme støtta bak, så får se om jeg får kjøpt meg en til, greit å kunne vaske felgen foran skikkelig også![]()
Behovet for beskyttelse av kjede er sikkert der. Jeg har ikke trøbbel med tørt eller rustent kjede.Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 10:16 Mulig jeg er på bærtur nå... men hovedpoenget til en kjedespray er vel ikke å smøre, men å beskytte vel?
Ny kjeder i dag har jo o-ringer som holder smøremiddelet dem ble satt inn med fra fabrikk inne. I mine øyne har en kjedespray kun oppgaven med å beskytte kjedet fra vann som igjen vil gjølre at kjedet begynner å ruste etc. Jeg ser for meg at en kjedespray også beskytter o-ringene til en viss grad mot ting utenifra som kan gjøre at dem tørker ut eller blir ødelagt fortere.
Det er vel derfor feks. Motul Road er ganske sticky. Nettopp fordi den skal henge på lenge.?
WD40 er sikkert bra til mye, men til å beskytte et mc kjede tror jeg kanskje ikke den er best på. Dog er den gull å bruke hvis man skal vaske/rense kjedet. Fungerer jo litt som parafin...?
Anbefaler Biltemas kronestøtte foran. Da kan det gjøres mer omfattende arbeid på fronten (gaffelbein), og den er glimrende til vinterlagring hvis man ønsker å ta all vekt av gaffelbeina.Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:49Først så setter jeg på støtten bak. Når den er heiset opp bak så står den faktisk veldig stødig allerede. Når jeg styrer de "pinnene" inn under gafflene på hver side forran så heiser jeg opp sakte mens jeg ser at støtten bak triller fremover mot meg mens jeg løfter. Det skal den gjøre. Hvis den stopper og trill og begynner å vippe så kan det bli spennende.Stian87 skrev: 31 jul 2018, 14:42Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:28 https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550
Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.
Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.
men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Har samme støtta bak, så får se om jeg får kjøpt meg en til, greit å kunne vaske felgen foran skikkelig også![]()
Men seriøst.. jeg har ti tommeltotter, noe de fleste her inne vet, og jeg synes ikke det er spesielt vanskelig.
Kom hjem til meg så skal jeg vise deg![]()
Siden man skal smøre/beskytte utsiden av kjedet (innsiden er jo allerede smurt og tettet med o-ringer) så lønner det seg vel å kjøpe en olje som ligger på lenge? Motul Road er først tyntflytende og etter noen minutter så blir den skikkelig sticky. Jeg vil annta at denne holder seg på kjedet mye lenger enn WD40 som er mye tynnere?cannon skrev: 31 jul 2018, 14:57Behovet for beskyttelse av kjede er sikkert der. Jeg har ikke trøbbel med tørt eller rustent kjede.Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 10:16 Mulig jeg er på bærtur nå... men hovedpoenget til en kjedespray er vel ikke å smøre, men å beskytte vel?
Ny kjeder i dag har jo o-ringer som holder smøremiddelet dem ble satt inn med fra fabrikk inne. I mine øyne har en kjedespray kun oppgaven med å beskytte kjedet fra vann som igjen vil gjølre at kjedet begynner å ruste etc. Jeg ser for meg at en kjedespray også beskytter o-ringene til en viss grad mot ting utenifra som kan gjøre at dem tørker ut eller blir ødelagt fortere.
Det er vel derfor feks. Motul Road er ganske sticky. Nettopp fordi den skal henge på lenge.?
WD40 er sikkert bra til mye, men til å beskytte et mc kjede tror jeg kanskje ikke den er best på. Dog er den gull å bruke hvis man skal vaske/rense kjedet. Fungerer jo litt som parafin...?
O-ringene, og ikke minst "rullene" (eller "valsene") midt i kjedet har behov for smøring. Rullene tar imot belastningen fra tannhjulene, metall mot metall, og de roterer på "akslingen" i hvert ledd. Rullene utsettes altså for mekanisk slitasje både fra innsiden(akslingen de roterer rundt) og fra kontakten med tannhjulet. Her trengs det penetrerende smøring for å unngå varmgang og slitasje.
Høres skummelt ut, men må nesten til! Alternativet er å kjøpe en sånn liten rulleBjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:49Først så setter jeg på støtten bak. Når den er heiset opp bak så står den faktisk veldig stødig allerede. Når jeg styrer de "pinnene" inn under gafflene på hver side forran så heiser jeg opp sakte mens jeg ser at støtten bak triller fremover mot meg mens jeg løfter. Det skal den gjøre. Hvis den stopper og trill og begynner å vippe så kan det bli spennende.Stian87 skrev: 31 jul 2018, 14:42Høres litt scary ut ja, støtter du styret på noen måte da?Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 14:28 https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verk ... 2000028550
Denne kan vist brukes både frmme og bak. Så kjøper du to har du til begge sider. Forran så bruker jeg slike pigger som følger med. Disse går rett opp i gafflene når du vipper den opp. Litt scary den første gangen, men det funker veldig bra.
Bak så bruker jeg bare slike vinkler som jeg fester under ramma bak. Men er nok noe tryggere og bruke såkalte bobbins og bruke vinklene som er tillpasset disse.
men husk... ALLTID bak først. Når du tar den av støttene så er det bak sist :)
Har samme støtta bak, så får se om jeg får kjøpt meg en til, greit å kunne vaske felgen foran skikkelig også![]()
Men seriøst.. jeg har ti tommeltotter, noe de fleste her inne vet, og jeg synes ikke det er spesielt vanskelig.
Kom hjem til meg så skal jeg vise deg![]()
Dette stemmer ikke helt. Leddet som sørger for krumming av kjedet når det passerer tannhjulet er forseglet.Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 15:09Siden man skal smøre/beskytte utsiden av kjedet (innsiden er jo allerede smurt og tettet med o-ringer) så lønner det seg vel å kjøpe en olje som ligger på lenge? Motul Road er først tyntflytende og etter noen minutter så blir den skikkelig sticky. Jeg vil annta at denne holder seg på kjedet mye lenger enn WD40 som er mye tynnere?cannon skrev: 31 jul 2018, 14:57Behovet for beskyttelse av kjede er sikkert der. Jeg har ikke trøbbel med tørt eller rustent kjede.Bjerknez skrev: 31 jul 2018, 10:16 Mulig jeg er på bærtur nå... men hovedpoenget til en kjedespray er vel ikke å smøre, men å beskytte vel?
Ny kjeder i dag har jo o-ringer som holder smøremiddelet dem ble satt inn med fra fabrikk inne. I mine øyne har en kjedespray kun oppgaven med å beskytte kjedet fra vann som igjen vil gjølre at kjedet begynner å ruste etc. Jeg ser for meg at en kjedespray også beskytter o-ringene til en viss grad mot ting utenifra som kan gjøre at dem tørker ut eller blir ødelagt fortere.
Det er vel derfor feks. Motul Road er ganske sticky. Nettopp fordi den skal henge på lenge.?
WD40 er sikkert bra til mye, men til å beskytte et mc kjede tror jeg kanskje ikke den er best på. Dog er den gull å bruke hvis man skal vaske/rense kjedet. Fungerer jo litt som parafin...?
O-ringene, og ikke minst "rullene" (eller "valsene") midt i kjedet har behov for smøring. Rullene tar imot belastningen fra tannhjulene, metall mot metall, og de roterer på "akslingen" i hvert ledd. Rullene utsettes altså for mekanisk slitasje både fra innsiden(akslingen de roterer rundt) og fra kontakten med tannhjulet. Her trengs det penetrerende smøring for å unngå varmgang og slitasje.
For man har vel ikke noe behov for at noe skal "trekke inn" når kjedet allerede er smurt fra innsiden?