GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
En bekjent har nylig importert en '83 Suzuki GS 1000 G fra Sverige. Ut fra det han forteller over telefon har følgende skjedd:
Han har ladet batteriet, som sies å være relativt nytt, og startet sykkelen uten problemer, i dag.
Sykkelen ruslet og gikk, men tomgangsturtallet var lavt, og motoren stoppet. Deretter fikk han strøm til lys på sykkelen, men
det er 0 respons ved forsøk på å starte sykkelen.. (Han har ikke forsøkt å "trillstarte".)
Noen gode forslag til hvor han kan starte å lete feil?
- dårlig kontakt til batteripoler? Irr på kontakter til eventuelle sikringer? Annet?
Han har ladet batteriet, som sies å være relativt nytt, og startet sykkelen uten problemer, i dag.
Sykkelen ruslet og gikk, men tomgangsturtallet var lavt, og motoren stoppet. Deretter fikk han strøm til lys på sykkelen, men
det er 0 respons ved forsøk på å starte sykkelen.. (Han har ikke forsøkt å "trillstarte".)
Noen gode forslag til hvor han kan starte å lete feil?
- dårlig kontakt til batteripoler? Irr på kontakter til eventuelle sikringer? Annet?
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
Starbryter, startrele, sikringsboks, kontakter osv.
M ulighetene er mange. Om han har et multimeter er det lettere. Det skal være strøm på ei side av sikringer, bryter osv. Han kan jobegynne med batteriet, minimum 12,5 volt på et brukbart batteri.
M ulighetene er mange. Om han har et multimeter er det lettere. Det skal være strøm på ei side av sikringer, bryter osv. Han kan jobegynne med batteriet, minimum 12,5 volt på et brukbart batteri.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
Takk. Formidler følgende: "Hils tuzen takk for respons."Jompa skrev: 01 aug 2018, 15:56 Starbryter, startrele, sikringsboks, kontakter osv.
M ulighetene er mange. Om han har et multimeter er det lettere. Det skal være strøm på ei side av sikringer, bryter osv. Han kan jobegynne med batteriet, minimum 12,5 volt på et brukbart batteri.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
Hvis det er samme tenningssystem som på 1100 fra samme år så kan problemet kanskje løses ved å lene sykkel litt godt over på høyre side og så skru av svinghjulet og sette det på igjen med riktig moment.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
Takk for tips. Snakket med eier av GS 1000 G som ikke vil starte. Han hadde gjort noen målinger, og hovedmistanken går i retning av defekt startrele. Får se hva det konkluderes med etterhvert..
Sist redigert av gsx750_80 den 12 aug 2018, 22:20, redigert 1 gang totalt.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
Hvorfor skal det nytte å skru løs svinghjulet hvis ikke startmotoren går rundt.Kawagutten skrev: 01 aug 2018, 19:25 Hvis det er samme tenningssystem som på 1100 fra samme år så kan problemet kanskje løses ved å lene sykkel litt godt over på høyre side og så skru av svinghjulet og sette det på igjen med riktig moment.
Svinghjulet er endel av generatoren og under svingjulsdekselet er det olje med ei papirpakning som ganske sikkert ikke er hel lengre når dekslet er åpnet. Man oppnår bare å lage oljelekjasje.
Tenningsanlegget sitter på høyre ende av veivakslingen og er elektronisk CDI. Uansett om det er i orden eller ikke skal startmotoren gå rundt så lemge den får tilstrekkelig med strøm.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
Har ikke noe teknisk svar på det. Hadde start problem på de gsx1100 jeg hadde og var på verksted og fikk gjort det.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Honda-Bjarne
- Innlegg: 55
- Registrert: 29 jan 2018, 16:12
- Motorsykkelen din: V-tec 800
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
Bare for å presisere, hvis starteren går rundt når man aktiverer startknappen så er det ikke noe feil med startrelèet.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
Kunne skje at svinghjulet slurte/spant på veivaksel tappen..starterclutchen er skrudd fast på baksiden av svinghjulet. ......Kawagutten skrev: 02 aug 2018, 08:03 Har ikke noe teknisk svar på det. Hadde start problem på de gsx1100 jeg hadde og var på verksted og fikk gjort det.
Opplevd det sjøl med en gs1000l jeg hadde.
If it ain't broke, I'll break it.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
Godt det kom en med erfaring her hehe for jeg husker ikke detaljer og lot derfor være med noen nærmere forklaringejs skrev: 02 aug 2018, 10:26Kunne skje at svinghjulet slurte/spant på veivaksel tappen..starterclutchen er skrudd fast på baksiden av svinghjulet. ......Kawagutten skrev: 02 aug 2018, 08:03 Har ikke noe teknisk svar på det. Hadde start problem på de gsx1100 jeg hadde og var på verksted og fikk gjort det.
Opplevd det sjøl med en gs1000l jeg hadde.

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
Det viste seg å være startreleet som var defekt på denne GS 1000 G. Eieren og undertegnede kjørte en tur i kveld, og Suzukien ble startet med bistand av et skrujern som ble benyttet til å kortslutte startreleet.
Men, vi konstaterte at Suzukien ikke gikk på alle 4 sylinderne. Etter "hovedturen" skiftet vi ut en tennplugg med en jeg hadde liggende. Dermed går GS'en på alle 4 igjen..
Men, da har vi et annet spørsmål: I hvilken grad kan det ha vært uheldig å ha kjørt sykkelen på kun 3 av 4 sylindere?
Men, vi konstaterte at Suzukien ikke gikk på alle 4 sylinderne. Etter "hovedturen" skiftet vi ut en tennplugg med en jeg hadde liggende. Dermed går GS'en på alle 4 igjen..
Men, da har vi et annet spørsmål: I hvilken grad kan det ha vært uheldig å ha kjørt sykkelen på kun 3 av 4 sylindere?
Sist redigert av gsx750_80 den 12 aug 2018, 22:17, redigert 1 gang totalt.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
Kan da umulig ha noen negative konsekvenser. Bensinen blir jo bare blåst rett igjennom og fordamper i eksosanlegget.gsx750_80 skrev: 12 aug 2018, 21:49
Men, da har vi et annet spørsmål: I hvilken grad kan det ha vært uheldig å ha kjørt sykkelen på kun 3 av 4 sylindere?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
Det KAN ha kommet bensin ned i oljen. Om motoren har vært skikkelig varm er bensinen som evt har passert stempelringene mest sansynlig fordampet og"resirkulert" gjennom innsuget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39734
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
Har ingen erfaring med MC som går på tre av fire, men derimot erfaring på dette med bil.gsx750_80 skrev: 12 aug 2018, 21:49 Dermed går GS'en på alle 4 igjen..
Men, da har vi et annet spørsmål: I hvilken grad kan det ha vært uheldig å ha kjørt sykkelen på kun 3 av 4 sylindere?
Med Alfa'en jeg kjøpte fra et familiemedlem for halvannet år siden skjedde dette og jeg tok sjansen på å kjøre ca. 6 mil med tre fungerende sylinder og en fjerde som virket av og til. Samtidig lyste den gule motolampe på dashbordet ledsaget av en jevn varselpipelyd...
Det viste seg at coilen til den ene sylinderen sang på avslutningsverset.
Alle fire ble byttet ut med nye og etter det gikk bilen helt fint igjen og har gjort det siden.
For øvrig ikke helt unaturlig at coilen røyk etter 11 år på en motor med direkteinnsprøytning, som gir ekstra belastning på nettopp tenningsanlegget og spesielt coilene...
Så jeg tror neppe at den robuste GS 1000 motoren har tatt skade av dette.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: GS 1000 G '83, strøm til starter kommer og går
På en bil kan katalysatoren ta skade om den får uforbrent bensin i seg. Er vist derfor mån ikke skal dytte i gang en bil med katalysator. Har jeg hørt.AJ skrev: 12 aug 2018, 22:02Har ingen erfaring med MC som går på tre av fire, men derimot erfaring på dette med bil.gsx750_80 skrev: 12 aug 2018, 21:49 Dermed går GS'en på alle 4 igjen..
Men, da har vi et annet spørsmål: I hvilken grad kan det ha vært uheldig å ha kjørt sykkelen på kun 3 av 4 sylindere?
Med Alfa'en jeg kjøpte fra et familiemedlem for halvannet år siden skjedde dette og jeg tok sjansen på å kjøre ca. 6 mil med tre fungerende sylinder og en fjerde som virket av og til. Samtidig lyste den gule motolampe på dashbordet ledsaget av en jevn varselpipelyd...
Det viste seg at coilen til den ene sylinderen sang på avslutningsverset.
Alle fire ble byttet ut med nye og etter det gikk bilen helt fint igjen og har gjort det siden.
For øvrig ikke helt unaturlig at coilen røyk etter 11 år på en motor med direkteinnsprøytning, som gir ekstra belastning på nettopp tenningsanlegget og spesielt coilene...
Så jeg tror neppe at den robuste GS 1000 motoren har tatt skade av dette.