Vi er helt sikkert enige når det gjelder humor kontra ulykker, og morsom statistikk eller det morsomme med å forvrenge statistikk eller bruke den til fordel for eget syn. Puhh, det ble ei lang setning. Når det er sagt brukte du "Slik statistikk..." osv i innledninga av innlegget ditt.Bjerknez skrev: 02 aug 2018, 15:26Jeg er ganske sikker på at du skjønte hva jeg mente Jompa. Jeg spretter ikke popcorn posen og tar meg en pils mens jeg morer meg over drepte motorsyklister i trafikken. Det jeg mente var at det er mer underholdende enn det er forklarende. Altså statistikk generelt sett.Jompa skrev: 02 aug 2018, 15:11Enig, statistikk over skadde og drepte er alltid morsom lesning. Fatter ikke at du i det hele tatt kan skrive noe sånt.Bjerknez skrev: 02 aug 2018, 13:07 Slik statistikk er jo nesten mer gøy enn det er brukenes. Spesielt siden det er så utrolig mange faktorer som spiller inn.
Slik jeg forstår det, så er det kontrastene når det gjelder fart samt beskyttelse som er mest avgjørende på hvor mange skadde det er. Uansett så blir dette mest morsom lesning. Skal man ha den virkelige årsaken så må man inn i hodet på folk. Lykke til med den jobben...
Om statistikken er brukbar til noe eller ikke, får dere som " ser bakom tallene" ta stilling til.
Statistikken viser i alle fall harde fakta, antall drepte og skadde sammenlignet med tidligere år.
Det "morsomme" her er at tallene går nedover.
Altså, spesifikt om denne statistikken, ikke statistikk generelt.
Skal ikke kvelulere mer over dette, og som sagt, vi er nok helt på bølgelengde når det gjelder det morsomme i forhold til ulykker.