Idéen til turen kom faktisk på denne siden. Jeg leste om Transfargasan i Romania, og tenkte at det hadde vært kult å kjøre der. Mens denne tanken ramlet rundt i hodet en stund, bestemte jeg meg for å reise hovedsaklig i øst-europa. Først og fremst fordi jeg ikke har reist så mye der, og dernest fordi prisnivået er så mye lavere at det går an å bo og spise godt uten å bli ruinert.
Om planlegging. For å være helt ærlig så planla jeg ikke noe særlig i forkant. Det var usedvanlig travelt på jobb, og jeg kom hjem fra en annen tur natten før jeg skulle reise avgårde. Jeg hadde skissert en rute jeg ville følge sånn noenlunde, men ville også ha frihet til å omprioritere. Mao, ingenting var booket på forhånd. Jeg hadde mobiltelefon med google maps og kredittkort og tenkte at det fikk holde. Det gjorde det forsåvidt også, men jeg hold på å gå på en planleggingssmell halvveis i turen. Mer om det senere.
Om å reise alene. Jeg planla å være på tur i ca 5 uker, og flere lurte på om det ville bli ensomt. Det ble det ikke. Jeg er akkurat nok introvert til å trives i mitt eget selskap, og nok ekstrovert til å komme i kontakt med folk når jeg ønsker det. Å kjøre mens jeg lytter til lydbok lader mine batterier, for å si det sånn. Jeg var litt skeptisk mtp sikkeheten, og tilpasset turen etter det. Jeg kjørte aldri på kvelden eller natten, og jeg valgte overnatting der både jeg og sykkelen kunne hvile sikkert.
Om sykkelen. Å reise på langtur med en Harley Davidson Breakout er muligens ikke det mest vanlige. Den har ingen vindskjerm, så store hastigheter er egentlig utelukket. Den er derimot overraskende komfortabel så de lange etappene gikk helt utmerket. Regn er et problem fordi forskjermen ikke ser ut til å gjøre så mye fra eller til. Det spruter opp vann foran, så uten ordentlig regntøy blir man veldig veldig våt. Jeg dro avgårde uten ordentlige støvler, og måtte kjøpe meg et par underveis. Sykkelen fungerte helt supert, helt til den gikk til helvete.. mer om det til slutt.
Norge. Turen fra Lillehammer til Oslo (riksvei 4) skulle egentlig vært en kosetur. Og det var den, helt til jeg pauset på Lena og fant ut at jeg på det tidspunktet egentlig skulle vært i Oslo. Hadde sett feil på billetten, så det ble litt travelt. Fint for meg at UP var et annet sted...
Tyskland. Kjørte fra Kiel, og stoppet innom Lübeck og overnattet i Güstrow.
Polen. Lang etappe til Gdansk. Ble der et par dager, før jeg dro til Warszawa og neste dag til Lublin. Google maps tok meg noen ganger ut på landsbygda, og det er varierende veikvalitet utenfor motorveiene. Folk kjører stort sett greit i Polen, men er litt mer fremoverlente enn i Norge. Prisnivået i Polen er veldig behagelig, så du kan regne med å få en god middag med drikke for 100-200kr.
Ukraina. Det er ca 60 mil fra Lublin til Kiev, så jeg overnattet i Sarny. Veiene i Ukraina er ganske spesielle. Det er veldig flatt nord i Ukraina, og det er milevis med helt rette veier. Folk kjører svært aggressivt, og det skjedde mer enn én gang at jeg ble forbikjørt av en bil på venstre side, samtidig som en annen bil dundret forbi på veiskulderen på høyre side. I tillegg er veikvaliteten helt elendig, så store (!) hull i veien dukket plutselig opp. Trafikken inn til Kiev sentrum var særdeles utrivelig, og asfalten var om mulig enda verre der.
Kiev er imidlertid en ganske kul by og jeg reiser gjerne tilbake dit en annen gang. Jeg fikk anledning til å besøke Chernobyl og Pryopat også.. Utrolig spesielt.
Prisnivået er enda lavere enn i Polen. Etter en knapp uke dro jeg til Odessa. Veien til Odessa var enda dårligere og det regnet nesten hele veien. Byen er helt super, og jeg vil absolutt reise dit igjen.
Da jeg skulle reise videre kom den dårlige planleggingen til syne. Jeg ville dra til Romania, sør for Moldova. Hadde jeg sjekket kartet ordentlig, ville jeg ha sett at man må innom Moldova. Et ekstra land på listen altså
Moldova. Det ble egentlig bare en svipptur innom. Passkontrollen tok evigheter, og veiene var helt jævlige.
Romania. Kjørte fra Odessa til Bucharest. Fant meg et hotell i sentrum, nær gamlebyen. Har vært i Bucharest noen ganger før, og det koker virkelig der. Dagen etter kjørte jeg over Transfargasan til Sibiu. Veien er svært trafikkert, og jeg hadde egentlig ikke noen god opplevelse av turen. For det første begynte det å regne på vei opp, så det ble både vått og kaldt. Veien er også svært svingete (krappe hårnålssvinger) og på min sykkel ble det litt masete. Utsikten fra toppen er spektakulær, så utelukker ikke at regnet ødela litt for meg den dagen.
Ungarn. Kjørte til Budapest og overnattet der.
Slovakia. Lunsj i Bratislava, men kjørte videre til
Tsjekkia. Overnattet i Brno.
Polen. Først til Wroclaw, så til Poznan. Ble der noen dager, før jeg startet hjemturen via Scszecin.
Tyskland. Kjørte til Rostock, og tok fergen til Gedser.
Danmark. Kjørte til København, og der raknet turen. 300m fra hotellet hørte jeg en ulyd i motoren og så oljelampen lyse. Stoppet umiddelbart, og så at all oljen rant ut fra under motoren. Det endte med at sykkelen står igjen hos en HD forhandler der, mens jeg tok danskebåten. Veldig irriterende, spesielt på en helt ny sykkel. Hvordan dette ender vet jeg ikke enda, men håper forsikringen får fraktet sykkelen hjem så raskt som mulig sånn at forhandleren her kan ordne opp.
Men alt i alt.. en utrolig begivenhetsrik tur. Gi en lyd hvis dere lurer på noe