Har nå kjørt ca 4000 km med Metzler Karoo Street og tenkte det var greit å dele litt erfaringer med dette dekket. Dette er et 70/30 asfalt/grus-dekk og ble lansert i vinter som et dekk for store adv-sykler. Førsteinntrykket var svært godt. Kjørte en del på grus og dårlig asfalt til å begynne med, og det var svært tillitsvekkende på dette underlaget. Følte jeg kunne utfordre meg langt mer på grus enn tidligere med mer asfaltorienterte dekk. Dekkene har også vist et de sitter svært godt på både tørr og våt asfalt, i alle fall i forhold til min kjørestil. Karoo Street har fått en del kritikk for at de støyer mye, spesielt en del som kjører BMW GS har hevdet at framdekket uler høyt fra 80 km/t. De første 1000 km kan jeg ikke si at jeg la merke til noe særskilt støy fra dekkene, og slo meg til ro med at dette var et BMW fenomen.
Førsteinntrykket var altså meget bra og jeg tenkte dette kom til å bli et langvarig dekk-forhold

Men etter årets Nordkalottur på vel 3000 km må jeg si forholdet til fraulein Metzler har fått seg en brist. Det nevnte støyfenomenet har jeg fått merke, men da fra bakhjulet. Jeg kjører med ørepropper, og selv da hører jeg en markant uling når jeg passerer 80 km/t. Det er ikke helt ulevelig, men begynner man å henge seg opp i lyden blir det nok et stort irritasjonsmoment. Det som er litt merkelig er at ulingen forsvinner straks jeg legger ned i en sving. Nå er det jo mange langstrekker på transportetappene her nord, fra innlandet og ut til kysten, og med marsjfart i 100-110, så ble det musikk på ørene for å dempe dekkstøyen. Det som imidlertid er den største skuffelsen med disse dekkene er slitasjen, og da spesielt på bakdekket. Etter 1000 km var det langsgående sporet på midten av dekket nedslitt, og nå etter vel 4000 km er slitasjen på hele dekket markant. Slitasjen har nok litt med min kjørestil å gjøre; reltativ høy marsjfart på dagsetapper med mange langstrekker, men jeg hadde faktisk forventet bedre holdbarhet.
Under to bilder hvor det første er fra dekket var nytt og det andre tatt etter 4000 km.
Så min konklusjon er at dekkene er veldig gode for kjøring på variert underlag, men støy og ikke minst stor slitasje gjør at Metzler Karoo Street ikke blir valgt på nytt. Jeg var veldig fornøyd med Metzeler Tourance Next, de var ikke like gode på grus, men de var stille og hadde bra slitestyrke. Så til neste sesong er det tilbake til disse