Skal prøve å få skrevet noen ord om tirsdagens tur :) Man kan nesten kalle den for 'Sightseeing i nærområdet', selv om det ikke akkurat var noen store attraksjoner jeg besøkte

Begynte med å kjøre ut av Uddevalla og mot Øresjø, der jeg vet det finnes noen grusveier jeg ikke hadde prøvd ennå, og veien dit er svingete og gøy. Grusveien begynte tidligere enn jeg trodde, og jeg klarte dermed og bomme på valg av retning når veien delte seg. Var egentlig ikke så ille forsåvidt, for det var en nydelig vei jeg havnet på. Snudde uansett når jeg skjønte at feilen, og måtte dermed kjøre forbi den samme vakre sjøen på den nydelige lille veien på nytt

Kom meg så opp på riktig vei, og hadde det altfor gøy på den krokete grusveien - det er så lett å kjøre så fort... Mer enn en gang måtte jeg minne meg selv på at hvis jeg fikk møte i neste sving, så var utsikten svært dårlig hvis jeg hold denne farten

Med det kan jeg jo si at jeg fortsatt er svært godt fornøyd med dekkvalget mitt, nå er jeg nesten raskere med Yamaha'n enn med Honda'n på vanlige grusveier

Etter hvert overgikk grusen til asfaltert vei igjen, og jeg kjørte videre i jakt på koselige veier med mange svinger. Styrte ferden mot et sted ved navn Åsmule, da jeg husker å ha vært helt begeistret i den smale lille asfaltveien når jeg oppdaget den i fjor sommer. Den var like nydelig i år, med unntak fra noen partier der det var kjørt opp en god del grus i svingene.
Rett etter jeg passert det lille stedet ved navn Åsmule, fikk jeg se et skilt som sa 'Fornborg'. Hm... kan jo kanskje være interessant? Så jeg svingte av og kjørte opp bakken, der man måtte parkere og gå til den resterende biten til fots.

Skiltet som stod der stien begynte, varslet om at dette nok ikke var et noe særlig besøkt sted.

Tenkte at jeg nok lar kameraet ligge, og tok med meg lunsjpakken min istedet. Følgte stien oppover, og den så faktisk mere brukt ut enn hva skiltet ga inntrykk av. Den korte klatringen opp berget i varmen viste seg å være verdt det, for her hadde man utsikt over Ørsjøn (ikke den samme sjøen som Øresjø...) og landskapet på andre siden. Utrolig flott set for å spise lunsj

Selv om jeg ikke kunne se noen spor av en borg her, kan jeg godt tenke meg at stedet ble brukt for slikt i forna tider. Det lå høyt i landskapet, og den ene siden var en bratt bergvegg. Og så var der denne formasjonen:

Ønsket alt at jeg hadde tatt med meg kameraet opp...

Sjekket så kartet, og bestemte meg for å fortsette denne veien videre, da den vekket nysgjerrigheten min. Og så tok den meg litt nærmere Ed, der jeg tenkte at et stopp for å fylle bensin passet godt. Det ble en glad overraskelse da det viste seg at også denne veien gikk over til grusvei rimelig raskt

Jeg er ikke så spesielt glad i de større riksveiene, men akkurat denne gangen var det litt deilig med ekstra fartvind. Det var også mange veteranbiler som var ute i finværet, og jeg møtte ved en tidspunkt en hel rekke med forskjellige gamle biler som var ute å kjørte sammen. Jeg er generelt ikke noen bilfantast, men velholdte gamle biler kan jeg absolutt like

Fikk fylt opp med bensin i Ed, og fortsatte videre åt vest. Tenkte ta veien over Fløtemarka, enda en koselig liten grusvei som jeg oppdaget i fjor sommer. Den fortsatt like herlig

Derifra fortsatte jeg ned langs østsiden om Bullaren. Også her fikk jeg se en forminnes-skilt, denne gangen stod det Olsborg. "Hvorfor ikke" tenkte jeg, og svingte av i retning enda noen gamle steiner

Husket feilen forrige gang, og tok derfor med meg kameraet. Når jeg kom frem, viste det seg at det ikke bare vært en gammel borg der, det var også en 'dommerring'.

Med andre ord: enda en samling steiner

Selv om jeg vet at det ikke er noe spektakulære ting sånn sett, disse gamle sporene av de som levd her for lenge siden, er jeg uansett fascinert. Det er en grunn til at jeg prøvde meg som arkeolog en gang for mange år siden

Så var det Olsborg, som ikke var mer enn et hull i marken, oppe på høyden. Historien kring den er litt interessant dog.

Også her hadde jeg fin utsikt over en sjø, denne gang var det Bullaren. Her var det dessverre mye tred som hindret meg fra å få noen særlige gode bilder

Viste seg at jeg strengt tatt ikke trengt å ta med meg kameraet denne gangen

Tok en skikkelig 'om-seg-og-kring-seg' rute hjem. Ned mot Svarteborg, så opp via Kärnsjön mot Hedekas, og så ned mot Munkedal for å kjøre opp mot Valbo-Ryr - før jeg tok veien over Herrestadsfjællet.

En utrolig god dag på to hjul, men mange forskjellige typer veier, noe jeg liker svært godt. Variasjon på veiene gjør det ekstra morsomt å kjøre!