Her følger du definitivt ikke vår logikk, kun din egen. Ved forbikjøringer spiller akselrasjon mye inn. Vogntog med sin masse akselrerer saktere enn en bil eller mc og bruker derfor lengre tid på forbikjøringen. Det er denne tiden som utgjør et faremoment og skaper dårlig trafikkavvikling. I tillegg kommer vogntogets masse og moment inn i bildet. Det er vesentlig større skadepotensiale med et vogntog på mange tonn enn en mc på 200 kg.Jompa skrev: 10 aug 2018, 19:54 Skal man følge logikken deres måtte det også være forbudt å kjøre forbi vogntog. Om et vogntog kjører i 90 og tar forbikjøring av en som kjører I 80 bruker det ett visst antall meter. Om et annet kjøretøy kjører forbi et vogntog som ligger I 80 og fartsgrensen er 90 går det med like mange meter.
Og hva med biler med campingvogn, forbud mot forbikjøring?
Mc førere har 16 ganger så stor dødsrisiko som bilførere. Så logikken må bli forbud mot mc.
Dødsrisikoen på MC er høyere ja, men sammenliknet med røyk eller allohol er det ikke en gang en lort i antall dødsfall. Kollisjoner på MC har i tillegg svært lite skadepotensiale sammenliknet med vogntog eller bil.