Sykkelen rister en god del ved hard bremsing, og den ene rotoren/bremseskiven kjennes så og si helt løs ut etter "poppnaglene", (det vil si noen millimeter vandring i alle retninger), mens den andre bremseskiven kjennes helt tight ut.
Surt og bytte en helt ny skive, samtidig er jo frambremsen ganske viktig.
Hvor løse skal "floating rotors" være?
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 11 aug 2018, 16:13
- Motorsykkelen din: KTM Duke 790 2018'
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvor løse skal "floating rotors" være?
Man skal ikke være skråsikker med å stille fjerndisgnoser, men ut fra din beskrivelse tror jeg årsaken til ristingen er den skiva som kjennes tight ut.Krsitoffer skrev: 18 aug 2018, 14:13 Sykkelen rister en god del ved hard bremsing, og den ene rotoren/bremseskiven kjennes så og si helt løs ut etter "poppnaglene", (det vil si noen millimeter vandring i alle retninger), mens den andre bremseskiven kjennes helt tight ut.
Surt og bytte en helt ny skive, samtidig er jo frambremsen ganske viktig.
På sykler med flytende bremseskiver (så og si alle moderne sykler i dag) skal begge skivene kjennes "løse" ut når du beveger dem med hånda.
Flyteringer som har satt seg fast gjør at man ikke kjenner noen bevegelse i skive ved bruk av vanlig håndmakt.
Prøv å spraye flyteringene (ikke bremseflatene på skivene

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 11 aug 2018, 16:13
- Motorsykkelen din: KTM Duke 790 2018'
Re: Hvor løse skal "floating rotors" være?
Takker og bukker for kjapt svar, skal forskes videre på.AJ skrev: 18 aug 2018, 14:20 Man skal ikke være skråsikker med å stille fjerndisgnoser, men ut fra din beskrivelse tror jeg årsaken til ristingen er den skiva som kjennes tight ut.
På sykler med flytende bremseskiver (så og si alle moderne sykler i dag) skal begge skivene kjennes "løse" ut når du beveger dem med hånda.
Flyteringer som har satt seg fast gjør at man ikke kjenner noen bevegelse i skive ved bruk av vanlig håndmakt.
Prøv å spraye flyteringene (ikke bremseflatene på skivene!!) med et løsemiddel som f.eks. WD-40, Fluid Film eller noe annet som er egnet og har egenskaper til å løse opp i korrosjon og skitt, som kan ha satt seg i flyteringene.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hvor løse skal "floating rotors" være?
Enig med aj. Du bør finne ut om skivene dine skal være full float. Hvis ikke så er det noe feil med den løse skiva.