Det er tydeligvis noen som ikke har tatt med i betrakningen hvor hardt saltet tærer på asfalten. Etter en hard vinter hvor det er saltet godt over gjennomsnittet, har vi også fått godt over gjennomsnittet dårlig vei, rett og slett fullt av høl og tæring, og smuldra bort.TGR skrev: 01 nov 2017, 21:24Jada, har lest slike betraktninger. Overdreven tro på asfaltens slitestyrke. Selv gress klarer å trenge igjennom asfalt, fra undersiden. At millioner av bevegelser med biler som veier 1,5 til 2 tonn overhodet ikke sliter på veiene, det går det jo ikke an å tro på.overlay skrev: 01 nov 2017, 20:42Kan lese litt her for eksempel:TGR skrev: 01 nov 2017, 19:12Joda. Noen mener at vanlige personbiler ikke sliter på veiene i det hele tatt. Bra teori. De mener da tydeligvis at dersom vi fjernet all tungtrafikk, samt piggdekk, så vil veiene forbli som nye til evig tid. Imponerende resonnementhakhap skrev: 01 nov 2017, 17:39 Nå er det vel sånn at alt utenom tungtrafikk er forsumbar i forhold til vei slitasje? Mener å huske jeg leste dette. Kan selvfølgelig huske feil :)![]()
http://e24.no/bil/bare-tungtransport-sl ... r/22587695

Asfaltens kvalitet har nok en større innvirkning på slitasjen på veiene enn det vi liker å tro. Salt som tærer, og vogntog på opp mot 50 tonn, ikke bare et og annet, men veiene er fulle av de. Lokal distribusjon har også gått fra 7500t biler til store lastebiler og vogntog. Piggdekk er bare et vikarierende argument. Jeg er gammel nok til å huske hvor ektremt mye mer salt det ble på veiene i Oslo området, da det ble innført piggdekkavgift i Oslo, og alle skulle kjøre med piggfritt, for det var jo privatbilen som skulle være synder, og betale, som alltid.
