Foten ned i svinger?
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Foten ned i svinger?
Som topic sier, hvorfor bruker noen å ta ut foten i svinger? Tenker foten av fotviler og ut mot bakken.
Er de usikker på seg selv, sykkelen? Har sitt 6 stk som har gjort det de siste 2 dagene. Skulle en faktisk skli i fart knekker jo eventuelt foten mye før den klarer å holde sykkelen oppe.
Er de usikker på seg selv, sykkelen? Har sitt 6 stk som har gjort det de siste 2 dagene. Skulle en faktisk skli i fart knekker jo eventuelt foten mye før den klarer å holde sykkelen oppe.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Foten ned i svinger?
Fører usikker på veigrepet med slitte dekk nå som høsten nærmer seg...?SverreOlsen skrev: 05 sep 2018, 00:08 Som topic sier, hvorfor bruker noen å ta ut foten i svinger? Tenker foten av fotviler og ut mot bakken.
Er de usikker på seg selv, sykkelen? Har sitt 6 stk som har gjort det de siste 2 dagene. Skulle en faktisk skli i fart knekker jo eventuelt foten mye før den klarer å holde sykkelen oppe.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Foten ned i svinger?
De tror vell at de skal legge seg ned som crossere og supermotoere, men med feil teknikk...?
Re: Foten ned i svinger?
Han kjører mye cross og motard og teknikken hans er derfra. Farlig? Kanskje, men effektiv for han!
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Foten ned i svinger?
Rossi og flere i GP og Superbike gjør dette. Hensikten er luftbrems og balanse ved harde innbremsinger.
På offentlig norsk asfalt trengs vel strengt tatt ikke dette?
På offentlig norsk asfalt trengs vel strengt tatt ikke dette?
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Foten ned i svinger?
Hvis det hjelper og ta ut beinet ved harde innbremsinger (som feks. på trafikkskolen når man tar bremsetesten) så er dte jo rart at dette ikke er nevnt under opplæringen i det hele tatt? Selv om jeg så klart forstår at det er forskjell fra og bremse ned fra 300km/t kontra 50-60 km/t, men prinsippet er vel det samme?cannon skrev: 05 sep 2018, 06:38 Rossi og flere i GP og Superbike gjør dette. Hensikten er luftbrems og balanse ved harde innbremsinger.
På offentlig norsk asfalt trengs vel strengt tatt ikke dette?
Det høres nesten litt rart ut, selv om jeg forstår at du åpenbart har mer snøring på banekjøring og reglene rundt dette enn hva jeg har.
På trafikkskolen hørte man jo "forankring, forankring, forankring" hele tiden... Man skulle nærmest gå i ett med sykkelen...
Re: Foten ned i svinger?
En del som også "backer in" bakdelen, sklir ut bakdekket og får dermed raskere turn-vinkel på vei ut (på en måte)

-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Foten ned i svinger?
Som "vanlig" så vet jeg ikke om du kødder eller prøver å dra diskusjonen.. Men du kan jo ikke ærlig talt mene at dette bør gå inn i pensum i kjøreopplæring ? Rossi & co er jo eksponenten for det mest ekstreme i mc-sporten der grenser tøyes til det ytterste. Jeg tror at syklene har blitt så raske at denne luftbremsen og posisjonering av vekt er en konsekvens av det, men det er langt fra alle som bruker det jevnlig.Bjerknez skrev: 05 sep 2018, 07:12Hvis det hjelper og ta ut beinet ved harde innbremsinger (som feks. på trafikkskolen når man tar bremsetesten) så er dte jo rart at dette ikke er nevnt under opplæringen i det hele tatt? Selv om jeg så klart forstår at det er forskjell fra og bremse ned fra 300km/t kontra 50-60 km/t, men prinsippet er vel det samme?cannon skrev: 05 sep 2018, 06:38 Rossi og flere i GP og Superbike gjør dette. Hensikten er luftbrems og balanse ved harde innbremsinger.
På offentlig norsk asfalt trengs vel strengt tatt ikke dette?
Det høres nesten litt rart ut, selv om jeg forstår at du åpenbart har mer snøring på banekjøring og reglene rundt dette enn hva jeg har.
På trafikkskolen hørte man jo "forankring, forankring, forankring" hele tiden... Man skulle nærmest gå i ett med sykkelen...
Hvis man skulle følge retorikken din så bør Prius`en utstyres med fallskjerm-brems pga at dragsterne er utstyrt med det.

Men til TS så vil jeg tro at det er mange ny-gamle førere med 300kg + sykler som føler seg usikker på balansen og tror at de klarer å stå imot jernet hvis det skulle bikke over - noe den sannsynligvis gjør før eller siden hvis de er så usikre - dra på bane og lær og kjøre din sykkel er vel min oppfordring

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Foten ned i svinger?
Var vel for å dra den litt langt for å pirre andre til å svare. Det funket jo!WikingTnT skrev: 05 sep 2018, 08:07Som "vanlig" så vet jeg ikke om du kødder eller prøver å dra diskusjonen.. Men du kan jo ikke ærlig talt mene at dette bør gå inn i pensum i kjøreopplæring ? Rossi & co er jo eksponenten for det mest ekstreme i mc-sporten der grenser tøyes til det ytterste. Jeg tror at syklene har blitt så raske at denne luftbremsen og posisjonering av vekt er en konsekvens av det, men det er langt fra alle som bruker det jevnlig.Bjerknez skrev: 05 sep 2018, 07:12Hvis det hjelper og ta ut beinet ved harde innbremsinger (som feks. på trafikkskolen når man tar bremsetesten) så er dte jo rart at dette ikke er nevnt under opplæringen i det hele tatt? Selv om jeg så klart forstår at det er forskjell fra og bremse ned fra 300km/t kontra 50-60 km/t, men prinsippet er vel det samme?cannon skrev: 05 sep 2018, 06:38 Rossi og flere i GP og Superbike gjør dette. Hensikten er luftbrems og balanse ved harde innbremsinger.
På offentlig norsk asfalt trengs vel strengt tatt ikke dette?
Det høres nesten litt rart ut, selv om jeg forstår at du åpenbart har mer snøring på banekjøring og reglene rundt dette enn hva jeg har.
På trafikkskolen hørte man jo "forankring, forankring, forankring" hele tiden... Man skulle nærmest gå i ett med sykkelen...
Hvis man skulle følge retorikken din så bør Prius`en utstyres med fallskjerm-brems pga at dragsterne er utstyrt med det.![]()
Men til TS så vil jeg tro at det er mange ny-gamle førere med 300kg + sykler som føler seg usikker på balansen og tror at de klarer å stå imot jernet hvis det skulle bikke over - noe den sannsynligvis gjør før eller siden hvis de er så usikre - dra på bane og lær og kjøre din sykkel er vel min oppfordring![]()

Jeg skrev også at jeg var klar over kontrastene her vedrørende å knote seg gjennom kjøregården kontra ta den ut på bane og tyne den til det ytterste.

-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Foten ned i svinger?
Joa - tok den , men du skrev også at "prinsippet er vel det samme" ..- Nei definitivt ikke 

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Foten ned i svinger?
Forklar gjerne hvorfor prinsippet ikke er det samme. Siden du er skråsikker så hadde det jo sikkert vert opplysende for TS og få fasiten :)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Foten ned i svinger?
TS lurte vel på hvorfor vanlige veikjørere slenger ut beinet. Jeg tror det er greit besvart.
Forklaringen på hvorfor norsk kjøreskoleopplæring ikke er særlig relevant i MotoGP kan gjerne Vikingen her ta hvis han vil.
Enig med VikingTnT: alle bør få seg litt fokusert kjøretrening med kyndig veiledning på bane. Ikke for å kjøre som VR men for å lære å håndtere sykkelen på en trygg måte. Da blir kjøringen mye morsommere:-)
Forklaringen på hvorfor norsk kjøreskoleopplæring ikke er særlig relevant i MotoGP kan gjerne Vikingen her ta hvis han vil.
Enig med VikingTnT: alle bør få seg litt fokusert kjøretrening med kyndig veiledning på bane. Ikke for å kjøre som VR men for å lære å håndtere sykkelen på en trygg måte. Da blir kjøringen mye morsommere:-)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Foten ned i svinger?
Jeg er også enig med deg/dere. Jeg har også gjort det selv noen ganger med den første cruiseren jeg hadde. Det var nok en falsk trygghet ved å kunne ta i mot hvis dekkene skulle glippe taket. Jeg er dog usikker på hvor stor effekt dette ville hatt med en sykkel på 300kg. som mistet grepet.cannon skrev: 05 sep 2018, 09:27 TS lurte vel på hvorfor vanlige veikjørere slenger ut beinet. Jeg tror det er greit besvart.
Forklaringen på hvorfor norsk kjøreskoleopplæring ikke er særlig relevant i MotoGP kan gjerne Vikingen her ta hvis han vil.
Enig med VikingTnT: alle bør få seg litt fokusert kjøretrening med kyndig veiledning på bane. Ikke for å kjøre som VR men for å lære å håndtere sykkelen på en trygg måte. Da blir kjøringen mye morsommere:-)
Men for min del hadde det vertfall lite med nedbremsingen å gjøre
