Lang/bred bagasje (1m)
-
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
Lang/bred bagasje (1m)
Jeg skal kjøpe inn noe utstyr som kommer i en eske som er rett under 1m lang, 35 cm bred og 20 cm dyp. Vekten er bare ca 7 kg.
Er det tillatt å frakte dette på MC i det hele tatt? Den må jo i så fall ligge på tvers av sykkelen, stroppet fast til toppboks/bagasjebrett/passasjersetet. Da stikker det kanskje for langt ut på sidene?
Hvor kan jeg lese om regler for bagasje/frakt på MC? :)
Er det tillatt å frakte dette på MC i det hele tatt? Den må jo i så fall ligge på tvers av sykkelen, stroppet fast til toppboks/bagasjebrett/passasjersetet. Da stikker det kanskje for langt ut på sidene?
Hvor kan jeg lese om regler for bagasje/frakt på MC? :)
Re: Lang/bred bagasje (1m)
Kravet er maks 15cm utfor hver side uten tillatelse.tormodg skrev: 05 sep 2018, 10:45 Jeg skal kjøpe inn noe utstyr som kommer i en eske som er rett under 1m lang, 35 cm bred og 20 cm dyp. Vekten er bare ca 7 kg.
Er det tillatt å frakte dette på MC i det hele tatt? Den må jo i så fall ligge på tvers av sykkelen, stroppet fast til bagasjebrett/passasjersetet. Da stikker det kanskje for langt ut på sidene?
Så da spørs det hvordan side er definert, vil tro det er bredeste punkt på kjøretøyet.
Forskrift om bruk av kjøretøy
§ 3-4.Utstikkende gods, merking m.m.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... shareModal
-
Takk for svar!
Yamaha MT-07 oppgis å være 745 mm bred...så hvis det regnes ut fra sykkelens totale bredde så burde de jo holde akkurat.
Kanskje jeg bare skal safe og ta bilen for en gangs skyld.
Yamaha MT-07 oppgis å være 745 mm bred...så hvis det regnes ut fra sykkelens totale bredde så burde de jo holde akkurat.
Kanskje jeg bare skal safe og ta bilen for en gangs skyld.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Et alternativ kan være å feste pakka på langs.
1 meter lang pakke vil ikke stikke ut veldig langt bak på sykkelen om du får til å feste den på denne måten.
Ellers målte jeg nettopp bredden fra ytterkanten på speilene på min egen sykkel til 96 cm (ettermonterte Piaggiospeil, som stikker litt noen få cm. lenger ut til sidene enn de originale KTM speilene).
Med originale sidevesker er bredden 97 cm-.
Mao. ingen problemer med å frakte en pakke på 1 m. på tvers på bagasjebrettet.
1 meter lang pakke vil ikke stikke ut veldig langt bak på sykkelen om du får til å feste den på denne måten.
Ellers målte jeg nettopp bredden fra ytterkanten på speilene på min egen sykkel til 96 cm (ettermonterte Piaggiospeil, som stikker litt noen få cm. lenger ut til sidene enn de originale KTM speilene).
Med originale sidevesker er bredden 97 cm-.
Mao. ingen problemer med å frakte en pakke på 1 m. på tvers på bagasjebrettet.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Ta noen stropper og lag en "ryggsekkløsning" der pakken stikjer opp bak hodet ditt.
-
Jeg fikk beskjed nå om at pakka er bare 89cm lang. Da bør dette gå helt fint. Tusen takk alle sammen for gode svar.
-
Dette gikk langt bedre enn fryktet. Det gikk med 5 stropper for å festet esken skikkelig, men da satt den godt.

- JanK
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Kontakt:
regner med at du tok det helt piano...
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
-

Men ja. Jeg hadde jo plutselig ikke noe utsikt direkte bak sykkelen siden esken gikk langt nok ut til at speilene ble delvis blokkert. Det var litt guffent. Holdt meg på matta i køen utover Mosseveien, det gikk helt fint.
-
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Off topic, har du sykkelen utendørs sommersesongen? Koss går det?:)
Er det unormalt?SverreOlsen skrev: 05 sep 2018, 21:24 Off topic, har du sykkelen utendørs sommersesongen? Koss går det?:)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
… Sing us a song you're the piano man
Godt å se at du tok til fornuft, og valgte sykkelen i stedet for bilen

-
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
Mye regn, eventuelt mer rust osv :-P Liker ikke å ha gullet ute men har vurdert det meen litt skeptisk :-PSakkle skrev: 05 sep 2018, 21:31Er det unormalt?SverreOlsen skrev: 05 sep 2018, 21:24 Off topic, har du sykkelen utendørs sommersesongen? Koss går det?:)
Fair enough... Selv har jeg ikke noe valg.SverreOlsen skrev: 05 sep 2018, 23:20Mye regn, eventuelt mer rust osv :-P Liker ikke å ha gullet ute men har vurdert det meen litt skeptisk :-PSakkle skrev: 05 sep 2018, 21:31Er det unormalt?SverreOlsen skrev: 05 sep 2018, 21:24 Off topic, har du sykkelen utendørs sommersesongen? Koss går det?:)
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
Ja, jeg har sykkelen ute hele sommerhalvåret og har aldri tenkt på det som noe problem. Det er en brukssykkel og sånn er det. :) Jeg har ikke noe sted å sette den i garasje eller under tak. Har en nabo i samme situasjon, hans sykkel brukes hele året og står da ute hele året.