Ang. lading. Mange/de fleste Hondaer fra 87 og nyere, har en regulator som ryker hvis du kjører med dårlig batteri. Dette fordi strømmen som batteriet ikke vil ta imot, blir omgjort til varme i regulatoren. Tilslutt vil den få skade/ryke. Har flere ganger sett regulatorer som har ryki noen uker etter at batteriet er byttet. Så vær obs hvis du kjøper brukt Honda med nytt batteri, mål at den lader.
Passer du på å bruke bra batteri, fortrinnsvis Yuasa som er originalmontert, holder det lenge.
Honda CBR 1100XX erfaringer?
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 12 mai 2013, 11:48
- Motorsykkelen din: 2000 Honda CBR XX
- Bosted: Blystadlia
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Mange takk for alle tips folkens :) Det ble "ny" 1100XX tidligere denne uka. Den er pen og velholdt, og den ser ut til å være i god stand. Laderegulator er bytta tidligere, kamkjede strammer er akkurat bytta, siste service var i fjor, bra kjede/drev, gode dekk og ingen ulyder etter hva jeg kan høre. Så nå håper jeg på en fin og problemfri sommer på to hjul :)
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Bosted: Trondheim
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Så flottDaemi skrev: 05 mai 2017, 20:23 Mange takk for alle tips folkens :) Det ble "ny" Blackbird tidligere denne uka. Den er pen og velholdt, og den ser ut til å være i god stand. Laderegulator er bytta tidligere, kamkjede strammer er akkurat bytta, siste service var i fjor, bra kjede/drev, gode dekk og ingen ulyder etter hva jeg kan høre. Så nå håper jeg på en fin og problemfri sommer på to hjul :)



-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Interessant tråd om en flott eldre brukt sykkel, var litt ny nysgjerrig på forgasser vs innsprut. Selv ville jeg valgt innsprut men jeg leser både for og mot ...
«When Honda fuel-injected the CBR in 1999 their PGM system was ok, but not quite as smooth as it would become in a few years time. The carbed bikes have a much better throttle response at low revs and are more fuel efficient too getting even more miles from the five gallon tank.»
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/n ... _blackbird
«When Honda fuel-injected the CBR in 1999 their PGM system was ok, but not quite as smooth as it would become in a few years time. The carbed bikes have a much better throttle response at low revs and are more fuel efficient too getting even more miles from the five gallon tank.»
https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/n ... _blackbird
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Har ikke erfaring med disse, men har lest at motorene er dønn solide, og at de med normalt vedlikehold vil holde mange hundre tusen km.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Når det gjelder forgassere vs insprøytning og gassrespons er forgassere mye mer responsive, det er det ingen tvil om.
Råere lyd, rask respons og med OK synkronisering så går de veldig fint på tomgang.
CBR1100XX maler kjempefint, og ser utrolig flott ut til tross for å være et 20 år gammelt design nå.
Innsprøytningssystemet går hele tiden og kompenserer for alt mulig rart, og på gamle sykler med innsprøytning så er gjerne "scan-tiden", altså tiden kontrollenheten bruker for å løpe gjennom programmet sitt ikke helt ubetydelig for gangen, særlig på tomgang.
På feks. min K1200RS med Bosch Motronic så går den gjerne litt rufsete på tomgang, tomgangsregulatoren rører seg i faste "step" og det er ikke spesielt imponerende "oppløsning", og med litt tregheter, så går den gjerne litt pendlende på tomgang. Ved kaldstart har den en "Warm up"-tid med åpen sløyfe-regulering og da går den fint inntil katalysatoren er varmet opp og den begynner med lukket sløyfe.
Min leder på jobben kjøpte sin 99-modell XX(med innsprøytning) helt ny og har den enda. Han har ikke hatt noen form for problemer med den på alle disse årene. Jeg synes imidlertid den ikke virker særlig mye sprekere enn min K12RS(4-2-1 grenrør med Akrapovic lyddemper, modifisert luftinntak og Stage9-chip i Motronicen), men den har helt andre egenskaper. Den er mer langbeint og trives på litt høyere turtall, derav en svimlende høy toppfart. Typisk en sykkel som kommer til sin fulle rett fra 80km/t og oppover.
BMW har nok tenkt seg en mer streit allrounder mtp. motorkarakteristikk og utveksling.
Råere lyd, rask respons og med OK synkronisering så går de veldig fint på tomgang.
CBR1100XX maler kjempefint, og ser utrolig flott ut til tross for å være et 20 år gammelt design nå.
Innsprøytningssystemet går hele tiden og kompenserer for alt mulig rart, og på gamle sykler med innsprøytning så er gjerne "scan-tiden", altså tiden kontrollenheten bruker for å løpe gjennom programmet sitt ikke helt ubetydelig for gangen, særlig på tomgang.
På feks. min K1200RS med Bosch Motronic så går den gjerne litt rufsete på tomgang, tomgangsregulatoren rører seg i faste "step" og det er ikke spesielt imponerende "oppløsning", og med litt tregheter, så går den gjerne litt pendlende på tomgang. Ved kaldstart har den en "Warm up"-tid med åpen sløyfe-regulering og da går den fint inntil katalysatoren er varmet opp og den begynner med lukket sløyfe.
Min leder på jobben kjøpte sin 99-modell XX(med innsprøytning) helt ny og har den enda. Han har ikke hatt noen form for problemer med den på alle disse årene. Jeg synes imidlertid den ikke virker særlig mye sprekere enn min K12RS(4-2-1 grenrør med Akrapovic lyddemper, modifisert luftinntak og Stage9-chip i Motronicen), men den har helt andre egenskaper. Den er mer langbeint og trives på litt høyere turtall, derav en svimlende høy toppfart. Typisk en sykkel som kommer til sin fulle rett fra 80km/t og oppover.
BMW har nok tenkt seg en mer streit allrounder mtp. motorkarakteristikk og utveksling.
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Liten erfaring med denne sykkelen annet enn prøvekjøring for 20 år siden. I tillegg har en i familien en med knappe 50k km. Ingen issues som jeg har hørt om.
Siden mange av disse syklene tilsalgs har høy km så innbiller jeg meg at det er kvalitet.
Fant en review på MCN med mange brukeres erfaringer på forskjellige årsmodeller https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... bird/1997/
Siden mange av disse syklene tilsalgs har høy km så innbiller jeg meg at det er kvalitet.
Fant en review på MCN med mange brukeres erfaringer på forskjellige årsmodeller https://www.motorcyclenews.com/bike-rev ... bird/1997/
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Takker for svar.
HONDA CBR 1100 XX står oppført med 156 hk i kjøretøyregisteret (vegvesen.no) men i test (bike.no) oppgis 164 hk Hva er riktig, eller bruker de effekt uttak på forskjellige steder?
HONDA CBR 1100 XX står oppført med 156 hk i kjøretøyregisteret (vegvesen.no) men i test (bike.no) oppgis 164 hk Hva er riktig, eller bruker de effekt uttak på forskjellige steder?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
Onlinedypen
- Innlegg: 7025
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Nå fant jeg omsider svaret 
https://www.cbrxx.com/general-cbr-xx-di ... egend.htmlWhen Honda started selling the carburated Blackbird (in Europe) they rated it at 164 horsepower or 121 kW.
With the introduction of FI in 1999, they again rated the Blackbird at 164 horsepower and 121 kW but this time they added (DIN) behind the 164 horsepower, so 164 hp (DIN).
Then in 2000, a year BEFORE the introduction of the European wide version with catalytic converter, so the SAME SPEC bike as in 1999, they gave two ratings: 164 hp / 121 kW (DIN) and 152 hp / 112 kW (95/1/EC). This is where the 152 hp originates, not because it is European, not because of a cat, just because it is a different metric, like DIN, BHP, STD, SAE etc.
In 2001 they dropped the 164 (DIN) all together and the press info only mentions 152 hp (95/1/EC). From this year onwards all European bikes have a catalytic converter, but Honda claimed that by tweaking some stuff, the hp and torque remained the same between the non-cat FI ('99-'00) and cat FI bikes ('01-'07).
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Honda CBR 1100XX erfaringer?
Er vel mer fres i gasserutgaven.
Vær imidlertid obs på importsykler fra Tyskland. Mange av disse er strupet ned til 98(?)hk.
Vær imidlertid obs på importsykler fra Tyskland. Mange av disse er strupet ned til 98(?)hk.