Etter oppfordring skal jeg forsøke meg på et turreferat. Planleggingen av denne turen var litt tricky fordi været favoriserte Kvikne eller Bjorli annenhver dag. Når dagen omsider kom var det like dårlig vær begge steder, så da ble det Bjorli. Det hører med til historien at jeg aldi har kjørt noen av veiene så jeg hadde pugget noen stedsnavn og studert kartet godt på forhånd. Jeg hadde i tillegg et improvisert kart på tankvesken, men den var full av vann og vanskelig å lese. Ruten ble slik:
Final.png
Første ettappe Ble til Sølsnes fergekai. Der bommet jeg med 1 min på fergen og parkerte mens jeg ventet på neste under et slags tak i ly for regnet.
Solsnes.jpg
Videre gikk det mot Åndalsnes, så ikke noen skilt som kunne bekrefte at jeg var på rett vei men det virket riktig og ha Romsdalsfjorden på høyre side. Etterhvert dukket det et tettsted opp av tåka på andre siden av fjorden som jeg var ganske sikker på at var Åndalsnes. Kjellv hadde advart meg mot tunnellen inn til sentrum siden dette var et populært sted å kræsje motorsykkel. Kort fortalt en tunnell i nedoverbakke, 80-sone som slutter i en kjempekrapp sving inne i tunnellen med skifte til 50-sone og en rundkjøring rett ved utløpet av tunnellen. Videre klarte jeg å bomme på avkjøringen til Dombås siden alt er E136 uansett hvor man kjører. Snudde og kjørte tilbake til krysset og begynte på Romsdalen.
Når jeg begynte å komme opp på platået og så den snødekte Romsdalshorn på ene siden og Trollveggen på andre siden komme ut av tåka var det bare et wow!-øyeblikk. Jeg ville veldig gjerne stoppe å ta bilde men det var så mye regn som begynte å ligne på sludd så jeg var både bekymret for at telefonen ville drukne, samtidig som at jeg ville komme meg gjennom dalen før været ble enda verre. Første lengre stopp ble på Dombås, der jeg måtte tine opp fingre og tær, bytte til dobbelt-hansker og mere ullklær. På vei ut til sykkelen møtte jeg to Sør-koreanere på GS1200 som var happy for å se en i GS-familien. De hadde kjørt fra Sør-Korea, gjennom Russland, Finnland, opp til Nordkapp og ned til Dombås så langt. Da blir ikke min lille dagstur så mye i sammenligning. Her fra turens eneste bensinstopp på XY Dovre (nær Toftemo), siden jeg snakket meg bort med Koreanerne og glemte å fylle på Dombås.
xy_dovre.jpg
Neste etappe var de vel 170km til Biri. Hele strekket mellom var veldig øde, og det var ikke så mye å stoppe for. Her ble det litt mat og varm drikke samt et lengre tørke-varme stopp.
Neste etappe ble Biri-Hjem, ca 150km. Det begynte å bli rimelig mørkt, overskyet og kaldt sånn ca på Harestua, men siden jeg var så nært målet kjørte jeg i en strekk resten.
Når det gjelder Regndressen hadde jeg stor nytte av den. Det regnet og var kaldt HELE veien. Jeg hadde ett eller annet håp om oppholdsvær etter Dombås ett sted, men det slo ikke til. Jeg så ikke så mye som en cm tørr vei på hele turen. Til slutt hadde jeg 5 lag klær. Ett problem jeg hadde var med støvlene, som er markedsført som 100% vanntett:
16776_Falco_Falco_960_Liberty__1.jpg
Det viste seg å ikke stemme da det feltet foran trekker vann slik at støvlene var rimelig våte etter kort tid. Ellers var det konstant fullt av vann/vanndråper på visiret som gjorde det vanskelig å se. Jeg hadde ikke dobbeltvisir så jeg måtte åpne det i hver tunnell, da dugget instrumente, speilene og visiret hver eneste gang. Det ble ikke mere bilder siden det regnet så innmari mye at jeg var bekymret for telefonen.
Turen tok en del lengre tid enn jeg trodde. Lav fart på veldig våt vei og tørke/varme-stopp gjorde sitt. For å konkludere så frister det ikke å kjøre flere langturer i slikt vær. Det er mere stas å kjøre når det er tørt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.