Stian87 skrev: 30 sep 2018, 07:58
Synes den nye sykkelen din er utrolig stilig og flott
Dette er BMW-design på sitt beste. En skal huske på at samtidige boxer-modeller så slik ut:
BMW K100 ble lansert i 1983, og den skulle være futuristisk og moderne både teknisk og i designspråket.
Jeg må ærlig innrømme at en 1983-modell K100 er ikke spesielt rå, men sett opp mot alle andre motorsykkelmodeller der ute så var dette helt noe annet.
Firesylindret motor, med direkte bensininnsprøytning fra Bosch og vannavkjølt..

Det var også på et tidspunkt verdens første motorsykkel med ABS-bremser.
Evolusjonen av K100 er i og for seg ganske enkel og grei.
K100 begynte som det første bildet. Mono-lever svingarm bak, bremser med rustfrie bremseskiver, ikke spesielt å skryte av sett med dagens øyne, Bosch LE-Jetronic, elektronisk tenning og en litt enklere kåpe. Min første bil, hadde også LE-Jetronic innsprøytning, det var også selvfølgelig BMW. Motoren ellers var en 8-Ventilers versjon, altså 2 ventiler per sylinder.
Da BMW K1 kom i 1988, så hadde BMW jobbet med en ny bakstilling, Para-lever og en ny motor med 4 ventiler per sylinder og Bosch Motronic innsprøytning(Motronic er også brukt i feks. BMW M5 fom. 1986 og senere BMW biler, og min K1200RS har også Motronic), samt breiere felger og dekk.

Nyvinningene fra K1 ble adoptert til K100 i 1991, altså modellen jeg har. 16Ventilers motor, samme bremser(større Brembo), samme bakstilling etc. I praksis samme sykkel uten den aerodynamiske pakken som følger med herligheten K1.
I tillegg har K100 anno 1991 en litt mer smakfull look.