Joda, de har ansvar. Det finnes mange eksempler på at syklister er ilagt bøter for alt fra sykling på fortau, § 3 brudd, sykling i beruset tilstand og nå senest en som syklet i kollektivfeltet. Syklister kan fortsatt sykle på fortau, men plikter å sykle i gangfart ved passering av fotgjengere. Samme gjelder for øvrig gang og sykkelvei, gangveier osv. At de ikke følger reglene er en helt annen sak. Men det har mer med at syklister er de verste trafikantene som finnes (som en generell gruppe)Grendel skrev: 05 okt 2018, 12:13He he... Spøk eller ikke, men praksis er at sykler og el-sykler har ingen ansvar eller regler når de ferdes i Oslo.
Men i følge boken, ja de er trafikanter og skal følge reglene. I 1977 (78?) fikk de lov å sykle på fortauet, MEN kriteriet var at de da skulle holde gangfart. Jeg kommer aldri opp i 40 KM/T når jeg går, og har derfor flere ganger vært nær ved å bli meiet ned.
Teori og praksis. Men jeg kjenner til det.
8-D
Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Nå skal ikke jeg prøve å forsvare verken Siv eller Frp, det er ikke min stemme som gjør at hun sitter i den posisjon hun er i dag. Men jeg forstår såpass av politikk at for å innfri valgløfter kreves at partiet har et flertall i regjeringen, og at regjeringspartiene også har flertall i Stortinget. Det har ikke Frp i dag, verken flertall i Regjeringen eller i Stortinget. For at Frp nå skal klare å få gjennomslag for sine saker, kreves det først at de får forhandlet seg fram til at Regjeringen går inn for forslaget, dernest må de finne politikere eller partier på Stortinget (utenfor Regjeringspartiene) som de via kompromisser kan få til å stemme for denne saken. Da kan det oppnås flertall i Stortinget og saken kan bli vedtatt.Bjerknez skrev: 05 okt 2018, 09:14Nå skal det sies at jeg ikke er spesielt politisk bevandret, men jeg synes rett og slett Frp fremstår som et rølpeparti.kjellv skrev: 05 okt 2018, 07:49De har vel ikke lovet det. Så lenge de sitter i en mindretallsregjering der de også er i mindretall klarer de ikke å få gjennomslag for alle sine ønsker. Men det er utrolig hva de har klart å få til disse årene gjennom allianser og kompromisser. Særlig innen samferdsel. Solvik Olsen har gjort en fantastisk jobb!Bjerknez skrev:Frp... er gode på og love. Men det er vel det...
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Denne kjente videoen taler for seg selv:
https://www.youtube.com/watch?v=jatqvbS8IyE
I mitt hode sier det mye om hva som befinner seg i topplokket på den dama.
Mullaen bort fortsatt i Norge og om noen uker blir hele Fredrikstad bombadert med bompenger.
jeg sier ikek at andre partier nødvendigvis er perfekte heller, men Frp scorer vertfall ikke veldig høyt hos meg.
Derfor er nevnte Mulla fortsatt i Norge, og derfor blir Fredrikstad bombardert med bompenger.
Frp har vel alltid vært motstandere av bompenger, og svært kritisk til det som skjer over hele landet nå. De får mye kritikk i kommentarfelt i avisene hver gang det vedtas nye bompengefinansierte veier. Men de står relativt alene i sin motstand og får ikke gjort så mye med det. De fleste planlagte bompengefinansierte veier er vedtatt politisk på lokalnivå, og søknaden havner på Samferdselsministerens kontor for godkjenning sammen med finansieringsplanen. Samferdselsministeren rår ikke over så mye annet enn Statens andel av finansieringen. Men så lenge prosjektene er inne i langtidsplanen i NTP og finansieringsplanen med bompengeløsning er godkjent politisk lokalt er det nok ikke så mye annet å gjøre enn å signere.
Så derfor, om du er misfornøyd med bompengefinansieringen av veier i Fredrikstad er det nok Fredrikstad kommunestyre du må rette kritikken mot, ikke Siv Jensen..

Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Man kan jo ikke både love og holde. Det får holde med å love.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Det er korrekt at forslaget gjelder personer som har førerkort for personbil, det burde jeg tatt med. Men poenget er jo at de vil fjerne den PRAKTISKE prøven på kjøreferdighet på to hjul! At folk kjenner trafikkreglene er, for å si det forsiktig, ingen garanti for at de behersker en tohjuling. Mener nå jeg.
(Solvik-Olsen, hva man ellers måtte mene om ham, er forresten ikke samferdselsminister mer.)
(Solvik-Olsen, hva man ellers måtte mene om ham, er forresten ikke samferdselsminister mer.)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Nei dessverre. Jeg tror ikke Dale vil klare å oppnå like gode resultater som ham, men vi får se.erik m skrev: (Solvik-Olsen, hva man ellers måtte mene om ham, er forresten ikke samferdselsminister mer.)
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Tror det fleste som kjører MC er enige med deg.erik m skrev: 05 okt 2018, 21:45 Det er korrekt at forslaget gjelder personer som har førerkort for personbil, det burde jeg tatt med. Men poenget er jo at de vil fjerne den PRAKTISKE prøven på kjøreferdighet på to hjul! At folk kjenner trafikkreglene er, for å si det forsiktig, ingen garanti for at de behersker en tohjuling. Mener nå jeg.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Dersom det gjelder personer med billappen og ellers trafikal erfaring er det jo greit.
En 18-åring med billappen vil kjøre bil, ikke lettsykkel. Videre er lette motorsykler små og enkle å manøvrere.
En 18-åring med billappen vil kjøre bil, ikke lettsykkel. Videre er lette motorsykler små og enkle å manøvrere.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Trafikal erfaring er ikke det samme som å beherske kjøreteknikk på en rask tohjuling. Dette er sykler som greit gjør over 120 km/t, og en noenlunde teknisk interessert unggutt har ikke problemer med å fjerne plomberinger og fixe litt - og da er 150-160 innen rekkevidde. Men 120 holder i lange baner til å kjøre seg i hjel.
Det har faktisk skjedd at bilsakkyndige ikke har vært heldig enig i unggutters egenvurdering av kjøreferdigheter (snakker på vegne av en kamerat;)
Det har faktisk skjedd at bilsakkyndige ikke har vært heldig enig i unggutters egenvurdering av kjøreferdigheter (snakker på vegne av en kamerat;)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Min mor kjøpte lett-sykkel og kjørte det i mange år. Fikk A1 etter fornying av førerkort.
Kjørte Honda Shadow. Det gikk helt fint.
Kjørte Honda Shadow. Det gikk helt fint.
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Et litt magert grunnlag for å lage statistikk kanskje ?FredrikE24 skrev: 06 okt 2018, 13:40 Min mor kjøpte lett-sykkel og kjørte det i mange år. Fikk A1 etter fornying av førerkort.
Kjørte Honda Shadow. Det gikk helt fint.
Sist redigert av Rune75 den 06 okt 2018, 13:57, redigert 3 ganger totalt.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Sorry, dobbeltposting.
Sist redigert av erik m den 06 okt 2018, 13:56, redigert 1 gang totalt.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
erik m skrev: 06 okt 2018, 13:51Jeg kjørte uten lappen i mange måneder sjøl som 15-åring. Gikk helt fint det også. Faktisk var det først ETTER at jeg som 16-åring tok lappen at jeg hadde flere alvorlige ulykker. Kanskje vi egentlig burde kutte ut dette tullet med praktisk prøve for alle førerkortklasser? (Flere østeuropeere som kjører doninger som tar over 60 tonn her i landet har jo også kjørt uten førerkort har det vist seg.)FredrikE24 skrev: 06 okt 2018, 13:40 Min mor kjøpte lett-sykkel og kjørte det i mange år. Fikk A1 etter fornying av førerkort.
Kjørte Honda Shadow. Det gikk helt fint.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Det viktigste er å ikke være en fare for andre i trafikken. Med billappen fra før, og erfaring fra dette, så er det i og for seg greit.
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Ikke enig i det hele tatt.FredrikE24 skrev: 06 okt 2018, 14:45 Det viktigste er å ikke være en fare for andre i trafikken. Med billappen fra før, og erfaring fra dette, så er det i og for seg greit.
Har hatt lappen på bil i over 20 år og tok MC-lappen nå i fjor/våres. Det er MYE MC-spesifikt jeg ikke var klar over og er sjeleglad jeg har lært. Det koster å ta MC-lappen i Norge, det er helt sikkert, men jeg ser ikke helt hva av det jeg lærte nå nylig som jeg ikke hadde behov for.
Jeg ønsker meg ikke en slik situasjon som de har i USA, der du alt etter hvilken stat du bor i kommer unna med bare B lappen eller et kort kurs. Det finnes nok av videoer på Youtube av folk der borte som krasjer ved å gjøre helt banale feil. Feil som jeg tror de færreste i Norge, med vårt system ville gjort.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Blir interessant å se hvordan dette vil fungere i praksis. Godt at Norge ser på hvordan det fungerer i andre land og er åpne for andre muligheter for å fjerne kø, enn bare forbud og pengeinnkreving.
Nå har høringsfristen gått ut, og det ser ut til at både Trygg Trafikk og ATL er relativt positive!
https://www.vegvesen.no/fag/publikasjon ... ey=2544664
https://www.tryggtrafikk.no/tt-meninger ... rtkravene/
https://www.atl.no/aktuelt/item/atl-pos ... il-forslag
Jeg er nok i målgruppen for dette, siden jeg ønsker meg en morsom liten sak til å pendle til jobb med, når været tillater det. Kommer neppe til å kjøre mye på fritiden, dra på langtur eller kjøre på bane. I alle fall gir A1 et godt grunnlag for senere A, om jeg skulle bli bitt av basillen...
Jeg begynte på A-lappen i 2016, men fant dessverre ut at hele løpet ble for uoversiktlig og hoppet av. Med to-tre uker mellom hver kjøretime ble progresjonen treig, lysten falt vekk og det ble altfor dyrt i forhold til formålet. Med et "fast kurs" blir det forutsigbart i både tid og pris. Regner med at kjøreskolene likevel vil få en slags vetorett, men da har en en dialog på en helt annen måte enn med oppkjøring og sensor.
Krysser fingrene for at dette blir klart til sommeren. :-)
Nå har høringsfristen gått ut, og det ser ut til at både Trygg Trafikk og ATL er relativt positive!
https://www.vegvesen.no/fag/publikasjon ... ey=2544664
https://www.tryggtrafikk.no/tt-meninger ... rtkravene/
https://www.atl.no/aktuelt/item/atl-pos ... il-forslag
Jeg er nok i målgruppen for dette, siden jeg ønsker meg en morsom liten sak til å pendle til jobb med, når været tillater det. Kommer neppe til å kjøre mye på fritiden, dra på langtur eller kjøre på bane. I alle fall gir A1 et godt grunnlag for senere A, om jeg skulle bli bitt av basillen...
Jeg begynte på A-lappen i 2016, men fant dessverre ut at hele løpet ble for uoversiktlig og hoppet av. Med to-tre uker mellom hver kjøretime ble progresjonen treig, lysten falt vekk og det ble altfor dyrt i forhold til formålet. Med et "fast kurs" blir det forutsigbart i både tid og pris. Regner med at kjøreskolene likevel vil få en slags vetorett, men da har en en dialog på en helt annen måte enn med oppkjøring og sensor.
Krysser fingrene for at dette blir klart til sommeren. :-)