Kjør sakte aksjon
Re: Kjør sakte aksjon
Du sa at vi får pensjon gratis, men faktisk har vi allerede betalt inn vår egen pensjon, så noe jeg betaler for er på ingen måte gratis.
Re: Kjør sakte aksjon
Alle er med på å betale for nye veier, bompenger er en egenandel for de som bruker veien akkurat på samme måte som den egenandelen man må betale når man bruker sykehus. Konseptet er likt.NickNei skrev: 06 okt 2018, 11:02 Det er lett å være enig i at man betaler for bruk, men da kan ikke staten hente inn særavgifter på bilen som går til vanlig drift av A/S Norge før de tar inn penger for bruken. Det er det ikke så lett å være enig i, så man må faktisk få med seg hele saken her.
Dette er som å måtte betale for skole og sykehus for å få lov til å ha det, også betale fullt når du bruker det..
Re: Kjør sakte aksjon
simpson skrev: 06 okt 2018, 11:29 Du sa at vi får pensjon gratis, men faktisk har vi allerede betalt inn vår egen pensjon, så noe jeg betaler for er på ingen måte gratis.

Sist redigert av Rune75 den 06 okt 2018, 11:48, redigert 5 ganger totalt.
Re: Kjør sakte aksjon
Rart at land som Sverige, som ikke har olje, Volvo eller Saab, tilnærmet vårt sosiale system med pensjon, sykeordninger, bortsett fra at de har gratis tannlege og gratis utdanning kan bygge veier uten bompenger mens vi som er verdens rikeste land skal være nødt til å betale ekstra for å få ok veier?
Re: Kjør sakte aksjon
Volvo produseres fortsatt i Sverige og genererer store inntekter for den svenske stat.simpson skrev: 06 okt 2018, 11:42 Rart at land som Sverige, som ikke har olje, Volvo eller Saab, tilnærmet vårt sosiale system med pensjon, sykeordninger, bortsett fra at de har gratis tannlege og gratis utdanning kan bygge veier uten bompenger mens vi som er verdens rikeste land skal være nødt til å betale ekstra for å få ok veier?
Landskapet/topografien gjør det enklere/rimeligere å bygge veier i Sverige enn i Norge, i tillegg dropper de ofte belysning. Lønningerne til de som bygger vei er også lavere i Sverige enn i Norge.
Det er også verdt å merke seg at inntektsskatten er høyere i Sverige enn i Norge så finansieringen skjer over skatteseddelen istedenfor.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Kjør sakte aksjon
Veiprising er den absolutt dyreste måten å finansiere veistrekninger på. Det går enorme summer rett i lomma på bompengeselskapene, som ikke har noe som helst med sjølve veibygginga å gjøre, bare håver inn. Når vi dessuten veit at sentrale folk i både de europeiske og norske bedrifter har nære bånd inn i et regjeringsparti lukter hele greia vondt.
Veier må betales, men det hadde blitt langt billigere å ta det over skatteseddelen. Bompengeselskapene skal ta inn 131 milliarder de neste 12 åra.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... -bindinger
Veier må betales, men det hadde blitt langt billigere å ta det over skatteseddelen. Bompengeselskapene skal ta inn 131 milliarder de neste 12 åra.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... -bindinger
Sist redigert av erik m den 06 okt 2018, 13:43, redigert 1 gang totalt.
- Honda-Bjarne
- Innlegg: 55
- Registrert: 29 jan 2018, 16:12
- Motorsykkelen din: V-tec 800
Re: Kjør sakte aksjon
Tro det eller ei, men Sverige har faktisk høyere skatte og avgiftstrykk enn det vi har i Norge . Dessuten gjør topografi det billigere å bygge vei og jernbane i Sverige kontra Norge pluss at lønnsnivået er noe lavere, uten at jeg på noen som helst måte prøver å rettferdiggjøre den eksploderende bruk av bomfinansiering av veibygging de seneste årene.simpson skrev: 06 okt 2018, 11:42 Rart at land som Sverige, som ikke har olje, Volvo eller Saab, tilnærmet vårt sosiale system med pensjon, sykeordninger, bortsett fra at de har gratis tannlege og gratis utdanning kan bygge veier uten bompenger mens vi som er verdens rikeste land skal være nødt til å betale ekstra for å få ok veier?
Kanskje overraskende for noen havner Norge på nedre halvdel i Eurostats rangering av skatt på inntekt. Ifølge Eurostat er marginalskatten (den høyeste skatten du kan betale) på inntekt 40 prosent. det gir en 16 plass sammenlignet med de 27 EU-landene.simpson skrev: 05 okt 2018, 16:20 Det som er den største urettferdigheten med personinntekts skatten er at jeg betaler over 50% i skatt mens naboen betaler 34%, siden jeg har høyere inntekt har jeg også høyere sats, hvilket er helt på trynet, hvis alle betaler 30% i skatt vil jeg bidra med 3 ganger så mye skattepenger siden lønna mi er 3 ganger høyere enn naboen.
Men jeg må jaggu betale over halve lønna i skatt så jeg betaler 4-5 ganger mer skatt en han gjør.
Så sier jo sosialister at de som tjener mest må bidra mest, ja nettopp, jeg bidrar jo med mye mer enn han gjør, selv om skatteprosenten skulle være den samme for alle.
Gjennomsnittlig marginalskatt på inntekt i EU er 38,7 prosent. Høyest skattesats har Sverige der folk med høye inntekter må betale 56,6 prosent av det de tjener på å jobbe overtid i skatt. Danmark er en god nummer to med 55,6 prosent.
Re: Kjør sakte aksjon
Riktig at i enkelte områder er billigere å bygge veier i Sverige på lik linje som det er enkelte områder det er dyrt i Norge.
Bruer og tunneler er dyrere enn på flatmark, men dette gjelder i begge land. Sverige har mye høyere standard, og mere motorveier enn i Norge, så det er en argumentasjon som ikke er riktig.
Men det skremmer meg at virkelig mange oppriktig mener at bompenger er eneste måte å bygge veier på og synes dette er en god og rettferdig løsning.

Bruer og tunneler er dyrere enn på flatmark, men dette gjelder i begge land. Sverige har mye høyere standard, og mere motorveier enn i Norge, så det er en argumentasjon som ikke er riktig.
Men det skremmer meg at virkelig mange oppriktig mener at bompenger er eneste måte å bygge veier på og synes dette er en god og rettferdig løsning.


- Honda-Bjarne
- Innlegg: 55
- Registrert: 29 jan 2018, 16:12
- Motorsykkelen din: V-tec 800
Re: Kjør sakte aksjon
:)erik m skrev: 06 okt 2018, 13:40 Veiprising er den absolutt dyreste måten å finansiere veistrekninger på. Det går enorme summer rett i lomma på bompengeselskapene, som ikke har noe som helst med sjølve veibygginga å gjøre, bare håver inn. Når vi dessuten veit at sentrale folk i både de europeiske og norske bedrifter har nære bånd inn i et regjeringsparti lukter hele greia vondt.
Veier må betales, men det hadde blitt langt billigere å ta det over skatteseddelen. Bompengeselskapene skal ta inn 131 milliarder de neste 12 åra.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/G ... -bindinger
https://www.nettavisen.no/nyheter/motor ... 92092.html
Re: Kjør sakte aksjon
Nei, dette er feil, de om kjører bil er med på å betale for nye veier, og vedlikehold, pluss at de legger igjen en masse i statskassa til andre formål. De som ikke kjører bil er ikke med på å betale noe som helst til vei.. siden veiene er overfinansiert av brukerne og overskuddet går til felles goder..og egenandel på sykehus er det ganske enkelt ikke for en masse tjenester, det er ikke som hos fastlegen din..Rune75 skrev: 06 okt 2018, 11:35Alle er med på å betale for nye veier, bompenger er en egenandel for de som bruker veien akkurat på samme måte som den egenandelen man må betale når man bruker sykehus. Konseptet er likt.NickNei skrev: 06 okt 2018, 11:02 Det er lett å være enig i at man betaler for bruk, men da kan ikke staten hente inn særavgifter på bilen som går til vanlig drift av A/S Norge før de tar inn penger for bruken. Det er det ikke så lett å være enig i, så man må faktisk få med seg hele saken her.
Dette er som å måtte betale for skole og sykehus for å få lov til å ha det, også betale fullt når du bruker det..
Re: Kjør sakte aksjon
NickNei skrev: 06 okt 2018, 15:19Nei, dette er feil, de om kjører bil er med på å betale for nye veier, og vedlikehold, pluss at de legger igjen en masse i statskassa til andre formål. De som ikke kjører bil er ikke med på å betale noe som helst til vei.. siden veiene er overfinansiert av brukerne og overskuddet går til felles goder..og egenandel på sykehus er det ganske enkelt ikke for en masse tjenester, det er ikke som hos fastlegen din..Rune75 skrev: 06 okt 2018, 11:35Alle er med på å betale for nye veier, bompenger er en egenandel for de som bruker veien akkurat på samme måte som den egenandelen man må betale når man bruker sykehus. Konseptet er likt.NickNei skrev: 06 okt 2018, 11:02 Det er lett å være enig i at man betaler for bruk, men da kan ikke staten hente inn særavgifter på bilen som går til vanlig drift av A/S Norge før de tar inn penger for bruken. Det er det ikke så lett å være enig i, så man må faktisk få med seg hele saken her.
Dette er som å måtte betale for skole og sykehus for å få lov til å ha det, også betale fullt når du bruker det..
Det er jo bare å sjekke fakta. Alle de som ikke kjører bil er faktisk med på å sponse bilkjøringen din:
https://www.tu.no/artikler/utgiftene-ti ... ned/415139
https://www.ssb.no/transport-og-reiseli ... ene-faller
Og selvfølgelig er det egenandel på sykehus, enhver som har tatt røntgen, mr, ct eller vært henvis til en eller annen spesialist på sykehuset kan bekrefte det. Satsene finner du her :
https://helsenorge.no/betaling-for-hels ... oliklinikk
Re: Kjør sakte aksjon
Dette viser jo bare at bompenger ikke er nødvendig da, han ene sier jo at før dro staten inn dobbelt så mye avgifter som de brukte på vei, nå er det mer likt. Så staten tjener fortsatt på bilavgifter siden vi nå må finansiere mye av veiene med bompenger.
Og da sier det seg vel også selv at skattepenger ikke blir brukt på veier?
Men hvis EL biler også bidrar med avgifter som alle andre kan jo bommene fjernes og regnskapet går fortsatt i pluss for staten.
Og da sier det seg vel også selv at skattepenger ikke blir brukt på veier?
Men hvis EL biler også bidrar med avgifter som alle andre kan jo bommene fjernes og regnskapet går fortsatt i pluss for staten.
Re: Kjør sakte aksjon
Det er vel veien fremover antar jeg. Insentivene som ble vedtatt for å få folk flest over på EL-bil vil nok forsvinne i stor grad over tid. Det er jo allerede snakk om at EL-biler skal betale bompenger relativt snartsimpson skrev: 06 okt 2018, 16:35 Men hvis EL biler også bidrar med avgifter som alle andre kan jo bommene fjernes og regnskapet går fortsatt i pluss for staten.

2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Kjør sakte aksjon
Ja det skulle jaggu bare mangle. De skulle også betalt samme årsavgift som alle andre også.Sakkle skrev: 06 okt 2018, 17:00Det er vel veien fremover antar jeg. Insentivene som ble vedtatt for å få folk flest over på EL-bil vil nok forsvinne i stor grad over tid. Det er jo allerede snakk om at EL-biler skal betale bompenger relativt snartsimpson skrev: 06 okt 2018, 16:35 Men hvis EL biler også bidrar med avgifter som alle andre kan jo bommene fjernes og regnskapet går fortsatt i pluss for staten.![]()
Inn mot Oslo vest fra, fyller jo også EL biler opp kollektivfeltet og skaper kø for busser og taxi.
EL biler må likestilles andre biler. Miljøvennlige er det vel heller ikke. En Tesla må kjøre nesten 600.000 km før den tar igjen en vanlig bil med tanke på utslipp.
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/201 ... ieselbilen
Lurer på når folk lar seg slutte å lure med dette miljøtulle.
Re: Kjør sakte aksjon
Rune75 skrev: 06 okt 2018, 15:36NickNei skrev: 06 okt 2018, 15:19Nei, dette er feil, de om kjører bil er med på å betale for nye veier, og vedlikehold, pluss at de legger igjen en masse i statskassa til andre formål. De som ikke kjører bil er ikke med på å betale noe som helst til vei.. siden veiene er overfinansiert av brukerne og overskuddet går til felles goder..og egenandel på sykehus er det ganske enkelt ikke for en masse tjenester, det er ikke som hos fastlegen din..Rune75 skrev: 06 okt 2018, 11:35Alle er med på å betale for nye veier, bompenger er en egenandel for de som bruker veien akkurat på samme måte som den egenandelen man må betale når man bruker sykehus. Konseptet er likt.NickNei skrev: 06 okt 2018, 11:02 Det er lett å være enig i at man betaler for bruk, men da kan ikke staten hente inn særavgifter på bilen som går til vanlig drift av A/S Norge før de tar inn penger for bruken. Det er det ikke så lett å være enig i, så man må faktisk få med seg hele saken her.
Dette er som å måtte betale for skole og sykehus for å få lov til å ha det, også betale fullt når du bruker det..
Det er jo bare å sjekke fakta. Alle de som ikke kjører bil er faktisk med på å sponse bilkjøringen din:
Og selvfølgelig er det egenandel på sykehus, enhver som har tatt røntgen, mr, ct eller vært henvis til en eller annen spesialist på sykehuset kan bekrefte det. Satsene finner du her
Jeg er utdatert ser jeg, her har det skjedd mye bra med bilavgifter kontra utgifter. Det er egentlig greit at du har rett her.
Angående egenandel på sykehus så er det ikke egenandel på en rekke tjenester om jeg skrev, og kan godt også skrive at et er egenandel på en rekke andre tjenester også.