biker7 skrev: 06 okt 2018, 21:29
Honda-Bjarne skrev: 06 okt 2018, 13:42
simpson skrev: 05 okt 2018, 16:20
Det som er den største urettferdigheten med personinntekts skatten er at jeg betaler over 50% i skatt mens naboen betaler 34%, siden jeg har høyere inntekt har jeg også høyere sats, hvilket er helt på trynet, hvis alle betaler 30% i skatt vil jeg bidra med 3 ganger så mye skattepenger siden lønna mi er 3 ganger høyere enn naboen.
Men jeg må jaggu betale over halve lønna i skatt så jeg betaler 4-5 ganger mer skatt en han gjør.
Så sier jo sosialister at de som tjener mest må bidra mest, ja nettopp, jeg bidrar jo med mye mer enn han gjør, selv om skatteprosenten skulle være den samme for alle.
Kanskje overraskende for noen havner Norge på nedre halvdel i Eurostats rangering av skatt på inntekt. Ifølge Eurostat er marginalskatten (den høyeste skatten du kan betale) på inntekt 40 prosent. det gir en 16 plass sammenlignet med de 27 EU-landene.
Gjennomsnittlig marginalskatt på inntekt i EU er 38,7 prosent. Høyest skattesats har Sverige der folk med høye inntekter må betale 56,6 prosent av det de tjener på å jobbe overtid i skatt. Danmark er en god nummer to med 55,6 prosent.

Simpson sier altså at han betaler mere enn 50% i skatt
I følge det Honda-Bjarne sier så er altså 40% maks på inntekt.
Hvis dette stemmer så må i tilfelle de som betaler over 50% ha fått "spesial-skatt" grunnet uvanlig høy inntekt
eller noe da eller..?

Tipper i så fall at man har nok til "salt i maten" da, selv etter å betalt over halve lønna i skatt
Men litt rart er det jo, da en lønnsinntekt på en million skal gi en skatt på ca 34%, og 650 tusen på ca 29%
Ikke rart i det hele tatt. Jeg betaler 52% i skatt. Og grunnen er i Norge har vi noe som heter progressiv skatt. Og jeg er dessverre ikke alene om det.
Ja jeg har god inntekt, men vil ved flat trekkprosent likevel bidra med dobbelt så mye som en som tjener halvparten.
Men siden vi er en sosialiststat har noen bestemt at jeg skal betale 4-5 ganger så mye. Det blir like logisk som om at du skal betale 3-4 ganger mer i bompenger fordi du har en dyr bil.
Men du glemmer å legge på trygdeavgift osv i eks ditt over hva vi skal betale i skatt. De satsene er alt for lave, ellers blir alle i Norge lurt.
En kjapp test på en skattekalkulator sa 47% så tallene dine er nok ikke reelle på noen måte.
Men kalkulatoren tar ikke utgangspunkt i høyere skatt pga overtid osv, så den er ikke helt korrekt.