kjellv skrev: 10 okt 2018, 11:45
Honda-Bjarne skrev:kjellv skrev: 10 okt 2018, 07:14
I 2013 bestod regjeringen av Høyre og FrP, med Venstre og KrF som støtteparti. Disse hadde flertall på Stortinget slik at saker til behandling i Stortinget i realiteten allerede var ferdigbehandlet. FrP hadde i disse sakene benyttet kompromisser i regjeringen, altså tapt mot et flertall i regjeringen og var tvungen å stemme for bompenger, mens FrP hadde vunnet fram med kompromisser i andre saker.
Høyre og støttepartiene har nok vært nødt til å svelge mange kameler i forhandlinger med FrP, særlig innen samferdselssektoren. Men i bompengesaker er det FrP som må svelge unna kamelene som blir servert.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
En liten feil fra deg, Venstre, sammen med KRF ble støtteparti i 2013, Venstre kom ikke inn i regjering før etter valget i 2015.
Jeg må nesten spørre, hva er det disse kompromissene har handlet om, hva har FRP fått igjennom av sine hjertesaker?
For å holde oss til topic i tråden, bompenger og avgiftspolitikken så ville jeg, hvis jeg stemmer/stemte på FRP, så ville jeg følt meg rundlurt :)
Nå var det vel akkurat det jeg skrev, Venstre og KrF ble støtteparti i 2013 jfr listen du la ut med bompengesaker. Her ser vi tydelig at fra stortingsvalget dette året og framover har også FrP stemt for i disse sakene, men mot i tidligere saker. Dette er selvfølgelig fordi sakene var ferdig avgjort i regjeringen før avstemming i Stortinget og dermed nærmest en formell sak.
Hvilke kompromisser som har vært forhandlet om mellom regjering og støttepartier før saksframlegget kan vi bare gjette oss til, men det er ikke tvil om at FrP har vunnet fram med mange av sine hjertesaker. Den første jeg husker var frislipp for vannscooter og hk-avgifter på båtmotorer. Særlig i innvandringspolitikk, landbrukspolitikk og MC-avgifter har FrP vunnet store seire. Men også samferdselsbudsjettet har økt kraftig disse årene, og den generelle veistandarden over hele landet har fått et løft. Men disse kompromissforhandlingene får også noen merkelige utslag. Vi husker vel alle plastposeavgiften som plutselig dukket opp ingensteds fra. Ingen ville i etterkant vedkjenne seg den, men den må ha kommet fra disse forhandlingene.
Jeg stemte heller ikke på FrP, men synes likevel de har fått til svært mye disse årene.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Ja, jeg leste litt fort og så i etterkant at det du skrev var korrekt. Min feil.
For det første så er innvandringspolitikken kun store ord og floskler fra i hovedsak Listhaug og Tybring Gjedde. Politikken har ikke endret seg nevneverdig siden Norge er forpliktet gjennom internasjonale avtaler. Den største gruppen innvandrere er arbeidsinnvandrere fra Polen, Sverige og de baltiske stater
Riktig nok så var det minimal tilstrømming av asylanter i 2016 og 2017 men det skal ikke regjeringen ha cred for. EU sin avtale med Tyrkia og at de land nord for Italia stengte grensene slik at flyktningen ble fanget rundt Middelhavet.
I 2015 flommet det over Storskog i Finnmark og departementet virket ganske handlingslammet. Men nå er vi litt off topic igjen.
For å komme på sporet igjen, det merkelige er at denne regjeringen legger skylden på forrige regjering når det kommer til vedtatte bommer, men samtidig skryter de over hvor mye som blir gjort. Faktum er at dagens regjering fremdeles jobber etter forrige regjerings NTP som løp fram til i år. NTP som dagens regjering har vedtatt startet å løpe fra og med i år så foreløbig har vi ikke sett handlingskraften til dagens regjering når det kommer til deres NTP. Den som lever får se. InterCity-prosjektet er vel allerede lagt på is?
Og det er godt mulig at vi mc-folk har fått lettelser i avgiftene, for å være ærlig så har jeg ikke studert hvordan dette har utviklet seg, men nå er det nå en gang slik at denne regjeringen har økt avgiftspresset på befolkningen med snart 7 milliarder sammenlignet med hva den forrige regjeringen gjorde og det slår hardest ut på de som har minst fra før.
I 2013 var det 74 tusen barn som levde i familier som var under fattigdomsgrensen økonomisk. På disse 5 årene har det økt til nærmere 110 tusen. Det bekymrer meg.