Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Dags for Quiz!
"(luksus)Problemet" mitt er bare det at sykkelen jeg har i dag ikke har rullet mer enn 11.000 km. Jeg kjører ikke så veldig mye lenger, men sparer all kjøregleden til den store sommerturen min. DA har jeg ladet opp såpass at det å kjøre sykkel føles som nirvana. Det å kjøre bare for å kjøre i nærområdet er ikke like givende lenger.
Men det er jo artig med noe nytt så klart, og siden bimmern tilsynelatende stiger enda 5.000 i verdi (grunnet avgiftene) til neste år så er det ikke veldig mye keh taper på denne. Jeg ser jeg kan få opp mot 200 laken for min hvis jeg selger den selv i dag. Det er det en Speed Triple RS ferdig spekket koster. Man bytter altså nærmest likt.
Men ingenting er bestemt enda. Den må prøvekjøres først. Jeg kjørte gamle Speeden til OlavK her inne å jeg ble ikke direkte lamslått av motoren med tanke på horn i panna. Men mye har skjedd de siste tre årene og Speeden har blitt voksen med rundt 150HK'er under tanken. Jeg forventer ikke at dette skal bli en S1000R killer når det kommer til motor, men jeg satser på at sittestilling, motorkarakteristikk, lyd og et meget spesielt (i positiv retning) utseende som skiller seg litt ut.
Bimmern er og blir en uhorvelig fantastisk sykkel og jeg har ikke hatt et eneste feilslag med denne. Men den er ganske "hard" "steril" og "sportslig". Utseendet er bra, men ikke noen sykkel man snur seg spesielt etter. Det er en skalpell på to hjul som bare fungerer innmari godt.
På langturer ala 2-300 mil på en uke blir den i overkant slitsom og de ter beinvinkelen og en noe hard sal som plager meg mest. Ikke noe stort problem og kanskje bare en slags dårlig unskyldning for å prøve noe nytt, men det er fakta at Speeden er mer behagelig på langtur. Det er også mer "plass" på speeden.
Dessuten liker jeg alt som blinker og ser bra ut. TFT displayet på Speeden får displayet på MT09 til å ligne et veggur fra 70-tallet. Displayet på Bimmern likte jeg veldig godt. Analogt og digitalt hvor alt er der det skal være, men litt for mye funksjon og ikke fullt så mye "design".
Et evt. fargevalg har jeg ikke reflektert så mye over, men jeg må inrømme den hvite speeden vokser på meg. Den grå synes jeg kanskje blir litt anonym... Men så langt i prosessen har jeg definitivt ikke kommet enda. :)
Men det er jo artig med noe nytt så klart, og siden bimmern tilsynelatende stiger enda 5.000 i verdi (grunnet avgiftene) til neste år så er det ikke veldig mye keh taper på denne. Jeg ser jeg kan få opp mot 200 laken for min hvis jeg selger den selv i dag. Det er det en Speed Triple RS ferdig spekket koster. Man bytter altså nærmest likt.
Men ingenting er bestemt enda. Den må prøvekjøres først. Jeg kjørte gamle Speeden til OlavK her inne å jeg ble ikke direkte lamslått av motoren med tanke på horn i panna. Men mye har skjedd de siste tre årene og Speeden har blitt voksen med rundt 150HK'er under tanken. Jeg forventer ikke at dette skal bli en S1000R killer når det kommer til motor, men jeg satser på at sittestilling, motorkarakteristikk, lyd og et meget spesielt (i positiv retning) utseende som skiller seg litt ut.
Bimmern er og blir en uhorvelig fantastisk sykkel og jeg har ikke hatt et eneste feilslag med denne. Men den er ganske "hard" "steril" og "sportslig". Utseendet er bra, men ikke noen sykkel man snur seg spesielt etter. Det er en skalpell på to hjul som bare fungerer innmari godt.
På langturer ala 2-300 mil på en uke blir den i overkant slitsom og de ter beinvinkelen og en noe hard sal som plager meg mest. Ikke noe stort problem og kanskje bare en slags dårlig unskyldning for å prøve noe nytt, men det er fakta at Speeden er mer behagelig på langtur. Det er også mer "plass" på speeden.
Dessuten liker jeg alt som blinker og ser bra ut. TFT displayet på Speeden får displayet på MT09 til å ligne et veggur fra 70-tallet. Displayet på Bimmern likte jeg veldig godt. Analogt og digitalt hvor alt er der det skal være, men litt for mye funksjon og ikke fullt så mye "design".
Et evt. fargevalg har jeg ikke reflektert så mye over, men jeg må inrømme den hvite speeden vokser på meg. Den grå synes jeg kanskje blir litt anonym... Men så langt i prosessen har jeg definitivt ikke kommet enda. :)
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Bjerknez - Dags for Quiz!




LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Dags for Quiz!
Nå er det snart bare deg igjen

- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Bjerknez - Dags for Quiz!
Hehe. Neida men jeg kan forstå det. Hadde jeg ikke kjørt til jobb hadde jeg nok vurdert å nedskalere selv. Som du selv skriver, S1000R er en helt fantastisk sykkel, en skalpell og et presisjonsinstrument. Men til mitt bruk er den jo også overkill, jeg presser den aldri til det ytterste, og det har i denne sesongen blitt få joyrides, med alt annet som tar tid og oppmerksomhet.
Skulle jeg byttet derimot ville jeg nok vurdert en mindre nakensykkel slik som Yamaha XSR 900, en mindre og eldre R sykkel slik som Ducati Panigale 899, en mer tourningpreget sykkel som BMW R1200RS, eller rett og slett en cruiser, som f.eks. Ducati Diavel
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Dags for Quiz!
Nå er vel egentlig ikke dette en nedskalering heller. Den har faktisk hele 52 kubikk mer enn bimmern, den har om ikke mye, men LITT mer dreimoment enn S1000R, men mangler 15 HK'er fra og konkurrere på hester. Jeg tror nok at karakteristikken er annerledes og mer "behagelig" med Speed'en. S1000R er en krutttønne, mens Speed Triple er mer "seig". Låter bedre gjør den også.Stian87 skrev: 09 okt 2018, 11:20Hehe. Neida men jeg kan forstå det. Hadde jeg ikke kjørt til jobb hadde jeg nok vurdert å nedskalere selv. Som du selv skriver, S1000R er en helt fantastisk sykkel, en skalpell og et presisjonsinstrument. Men til mitt bruk er den jo også overkill, jeg presser den aldri til det ytterste, og det har i denne sesongen blitt få joyrides, med alt annet som tar tid og oppmerksomhet.
Skulle jeg byttet derimot ville jeg nok vurdert en mindre nakensykkel slik som Yamaha XSR 900, en mindre og eldre R sykkel slik som Ducati Panigale 899, en mer tourningpreget sykkel som BMW R1200RS, eller rett og slett en cruiser, som f.eks. Ducati Diavel
Jeg tror rett og slett en Speed Triple RS passer meg midt i blinken på langtur. Mest grunnet litt bedre beinvinkel og bredere/mykere sal. Det at den koster 30 laken (ca.) mindre enn S1000R kommer som en bonus.
Speeden har justerbare Øhlins dempere, fem motormoduser, stort 5 tommers TFT display, cruise Control, quickshifter og ellers alt som ungdoman lika :)
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Har du prøvesittet?
Jeg syns den var veldig liten, men kjøreegenskapene var helt prima.
Jeg syns den var veldig liten, men kjøreegenskapene var helt prima.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Jeg har prøvekjørt den gamle typen. Den virket større og mer "romslig" enn S1000R vertfall. Den nye typen har jeg kun prøvesittet og jeg synes beinvinkelen og salen er bedre på denne enn min S1000R. Sitter ikke så "anstrengt"... på en måte.Dansekris skrev: 09 okt 2018, 15:21 Har du prøvesittet?
Jeg syns den var veldig liten, men kjøreegenskapene var helt prima.
Selve sykkelen SER større ut synes jeg. Eneste som jeg har sett som kan være en ulempe er at det kanskje kan bli varmt for bagasje som henger over salen bak med tanke på pottene som stikker ut rett under salen. Men dette har jeg ikke fått undersøkt noe særlig enda og strengt tatt er det ikke noe jeg vektlegger så alt for mye heller. :)
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Jeg og en kompis kjørte Røros - Oslo med hans nye Speedtriple for ikke lenge siden. Jeg kjørte vel halve ruta på hans.Bjerknez skrev: 09 okt 2018, 15:26Jeg har prøvekjørt den gamle typen. Den virket større og mer "romslig" enn S1000R vertfall. Den nye typen har jeg kun prøvesittet og jeg synes beinvinkelen og salen er bedre på denne enn min S1000R. Sitter ikke så "anstrengt"... på en måte.Dansekris skrev: 09 okt 2018, 15:21 Har du prøvesittet?
Jeg syns den var veldig liten, men kjøreegenskapene var helt prima.
Selve sykkelen SER større ut synes jeg. Eneste som jeg har sett som kan være en ulempe er at det kanskje kan bli varmt for bagasje som henger over salen bak med tanke på pottene som stikker ut rett under salen. Men dette har jeg ikke fått undersøkt noe særlig enda og strengt tatt er det ikke noe jeg vektlegger så alt for mye heller. :)
Han hadde stroppa en stor bag som hang litt ned på begge sider bakpå. Var ikke noe problem med pottene og varmeutvikling.
Det kan hende overgangen fra min og STen var litt voldsom, men jeg følte at jeg satt på en barnesykkel hva størrelse angår. Veldig lav og kompakt, men sittestillingen var god.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Jeg synes vertfall at Speeden ser litt større og "romsligere ut" noe som også var intrykket mitt når jeg prøvekjørte den gamle.Dansekris skrev: 09 okt 2018, 15:30Jeg og en kompis kjørte Røros - Oslo med hans nye Speedtriple for ikke lenge siden. Jeg kjørte vel halve ruta på hans.Bjerknez skrev: 09 okt 2018, 15:26Jeg har prøvekjørt den gamle typen. Den virket større og mer "romslig" enn S1000R vertfall. Den nye typen har jeg kun prøvesittet og jeg synes beinvinkelen og salen er bedre på denne enn min S1000R. Sitter ikke så "anstrengt"... på en måte.Dansekris skrev: 09 okt 2018, 15:21 Har du prøvesittet?
Jeg syns den var veldig liten, men kjøreegenskapene var helt prima.
Selve sykkelen SER større ut synes jeg. Eneste som jeg har sett som kan være en ulempe er at det kanskje kan bli varmt for bagasje som henger over salen bak med tanke på pottene som stikker ut rett under salen. Men dette har jeg ikke fått undersøkt noe særlig enda og strengt tatt er det ikke noe jeg vektlegger så alt for mye heller. :)
Han hadde stroppa en stor bag som hang litt ned på begge sider bakpå. Var ikke noe problem med pottene og varmeutvikling.
Det kan hende overgangen fra min og STen var litt voldsom, men jeg følte at jeg satt på en barnesykkel hva størrelse angår. Veldig lav og kompakt, men sittestillingen var god.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Kult om du velger å gå for en Speed Triple, Bjerknez. Jeg møtte tilfeldigvis en MCsiden-leser(ikke medlem) på butikken i går og han pratet om å bytte fra MT-09 til Street eller Speed Triple. I følge han skulle prisen på Speed Triplen opp nesten 20tusen kr snart. Jeg er litt usikker på om det var snakk om en kampanje som avsluttes, eller om det var en generell prisjustering. Kan være greit å ta en prat med feks. AGM og høre om denne prisoppgangen stemmer 

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
I følge mine beregninger ut fra avgiftsendingene på denne siden: https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=13014Fsva skrev: 09 okt 2018, 20:49 Kult om du velger å gå for en Speed Triple, Bjerknez. Jeg møtte tilfeldigvis en MCsiden-leser(ikke medlem) på butikken i går og han pratet om å bytte fra MT-09 til Street eller Speed Triple. I følge han skulle prisen på Speed Triplen opp nesten 20tusen kr snart. Jeg er litt usikker på om det var snakk om en kampanje som avsluttes, eller om det var en generell prisjustering. Kan være greit å ta en prat med feks. AGM og høre om denne prisoppgangen stemmer![]()
Så skal Speed Triple RS kun bli ca. 800 kroner dyrere i 2018.
Hvis den går opp i pris ytterligere enn dette så har det med andre ting å gjøre i så fall...?
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Joda, jeg må innrømme at jeg ikke er 100% sikker på hva vilkårene for prisøkningen var (eller 20% sikker for den slags skyld).
Jeg ser i en mail jeg fikk fra AGM for noen uker siden at kjøreutstyr for 9000kr var inkludert ved kjøp av ny Triumph, og at man kunne få kjøpt 2019-modeller til 2018 pris. Som antyder at det blir ny pris for 2019 uten at det står hva den nye prisen blir.
Kanskje det var en kombinasjon av kjøreutstyr, avgiftshopp, generell prisoppgang han jeg traff på butikken henviste til.
Jeg ser i en mail jeg fikk fra AGM for noen uker siden at kjøreutstyr for 9000kr var inkludert ved kjøp av ny Triumph, og at man kunne få kjøpt 2019-modeller til 2018 pris. Som antyder at det blir ny pris for 2019 uten at det står hva den nye prisen blir.

Kanskje det var en kombinasjon av kjøreutstyr, avgiftshopp, generell prisoppgang han jeg traff på butikken henviste til.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Kan godt være at prisen vil stige slik du sier, men da må det vertfall evt. være kronekurs, frakt eller økte innpriser fra produsent som gjør det. Men stiger den 20.000 i pris så blir det nok til at jeg avventer litt tror jeg.
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Hva med å gå tilbake til en cruiser? Harley?
Re: Bjerknez - Blir det sykkelbytte snart mon tro...?
Selve bytteprosessen er vel halve morroa?