Her må jeg faktisk arrestere deg litt. Lett mc er veldig mye farlige enn å kjøre moped. Hele 5ggr så stor dødsrisiko. Lett mc frarådes pga alle ulykkene.Grendel skrev: 09 okt 2018, 23:27 Både moped og lett MC er gode transportmidler som du vil ha mye glede av.
Fordelen med moped er selvfølgelig prisen. Det er et lavterskeltilbud. Det er ikke til å stikke under en stol. Ulemper er det noen av. De fleste er/blir trimmet og en påfølgende utfordring for forsikringen om noe skulle skje. Hjelm er påbudt, men kultur og aksept for ytterligere sikkerhetsutstyr er ikke som med lett MC.
Lett MC blir mer kostbart. Ikke dyrere, men det koster mer. Der er en vesentlig forskjell. Du får mer og langt bedre opplæring. Du lærer håndtere et ordentlig kjøretøy. En lett MC holder følge med dagens trafikk og behandles bedre av andre trafikanter. Den opplæring du får gir gevinst ved senere sertifikat for bil (og MC). Det er en annen holdning til sikkerhet, så det er nok større sannsynlighet for å kjøre med bukse, støvler etc. Med lett MC får du også rabatt på Senior MC sine kjørekurs. Jeg vil anbefale disse. Du vil lære mye. MC har et godt miljø.
Det er derfor mye som taler for å investere i lett MC fremfor moped. Det koster mer, men er tryggere (dersom du ønsker å kjøre lenger enn bort til kompisen på hjørnet). Det er et kjøretøy som utvider horisonten og gir en helt annen glede.
Legg vekt på sikkerheten. For sikkerheten ville jeg anbefale lett MC. Den økonomiske lavterskel er moped. Fornuften sier lett MC
Lykke til.
(Hilsen en som var over 50 da mc-lappen ble tatt. Hadde da kjørt moped i to år).
8-)
https://www.google.com/search?client=ms ... tbQ-llDkBA