Det med farger og sammensettingen av disse er ikke så lett som mange kanskje tror. Det går også litt på smak. Eldre og mer sofistikerte mennesker med sans for detaljer er ofte mer kritiske til fargevalg, mens yngre tror jeg er mer "gult er kult". Altså så tror jeg unge mennesker blir dratt mer mot sterke farger.
Her har jeg etter beste evne prøvd og finne fargekoden ut fra bildene over og plassert disse side om side. Ikke noen fasit så klart, men man ser (vertfall i mine øyne) hvilke farger som passer best sammen.
Agusta.jpg
Yamaha.jpg
En litt forenklet forsøk på og forklare hva jeg mener, men alt starter jo med og finne en eller flere farger som matcher, for så og ta det videre til design prosessen. Det øverste bildet er fargekoder hentet fra Agusta bildet og den nederste er hentet fra Yamahaen.
Ut i fra et slik eksempel så skal man altså implementere disse fargene strategisk på sykkelen. Yamaha har valgt å lakkere felgene samt et klistremerke i rødt, mens Agusta har valgt å dysse ned fargene samt lakkere flere steder på sykkelen.
Kostnaden rundt dette er nok høyere på Agustaen, noe også prisen gjenspeiler, men det som irriterer meg litt er at Yamaha allikevel ønsker og klinke til med sterke farger.
Får man ikke til å designe sykkelen på samme måte som andre til budsjettet som er satt så gjør det heller enkelt og gå for "trygge" farger. Sort og hvitt eller en kombinasjon av dette fungerer stort sett veldig bra. Som kjellv selv nevner. Den sorte er en bestselger, og jeg ser jo helt klart hvorfor.
Ikke få MT09 til å se "billigere" ut enn det den egentlig er mener jeg. Det er jo i utgangspunktet en meget potent sykkel til en meget hyggelig pris. Ikke ødelegg sykkelen med å dyppe den i neonfarger. Den blir ikke noe kulere av det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.