Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: nybegynnerfeil - kjedestramming
Du plasserer sykkelen som beskrevet i instruksjonsboka med sykkelen i fri/nøytral.
så beveger du kjedet opp og ned midt mellom for og bakdrev-med fingrene opp ned uten å presse hardt.
avstanden mellom nede og oppe er "slakken".
denne bør forøvrig ligge litt mot den slakke siden og ikke strammes for mye.
Hvis kjedet strammes for mye vil både kjede og drev/lagere kunne skades.
så beveger du kjedet opp og ned midt mellom for og bakdrev-med fingrene opp ned uten å presse hardt.
avstanden mellom nede og oppe er "slakken".
denne bør forøvrig ligge litt mot den slakke siden og ikke strammes for mye.
Hvis kjedet strammes for mye vil både kjede og drev/lagere kunne skades.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: nybegynnerfeil - kjedestramming
Måler vinkelrett - 90 grader - på kjedet.Nicolay skrev: 18 okt 2018, 11:44 Takk for svar AJ! :-)
måler du bare rett opp fra bakken med et målband, eller skal man måle litt på skrå i "kjedets" retning. Ser frem til å få litt mer erfaring![]()
Bruker du målebånd med låsing setter du dette i låsemodus, henter båndet på på nedre kjedegang og presser båndet nedover. Slipper så opp og presser så bandet så langt kjedet strekker seg.
Og så måler du avstanden mot målene på båndet ved å presse kjedet så langt ned du får det.
Har prøvd å illustrere metoden med disse bildene, men legg merke til at bildene er noe fortegnet siden båndet ikke står vinkelrett mot kjedet:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: nybegynnerfeil - kjedestramming
Her er link til manualen jf kjedestramming på din sykkel https://www.manualslib.com/manual/76904 ... ml?page=50Nicolay skrev: 18 okt 2018, 08:16 Hei.
Som helt fersk i gamet, klussa jeg det til med min første kjedestramming og lurer nå på om jeg kan har gjort noe feil/ skade på mc'n min??
Leste manualen på boka og har lest meg opp på nett, men allikavel ...
Utover dette så vil jeg anbefale å søke på youtube. Der finner du mange video'r som omhandler stramming av kjede. Her er et eksempel som passer din sykkel https://m.youtube.com/watch?v=RA6OPG_cFms
Av erfaring så kan det være vanskelig å få bakhjulet på linje med forhjulet etter kjedestramming. Ettersom jeg har de samme strammeboltene som du så bruker jeg skyvelære og måler fra bunnen og til utsiden av indre mutter på begge sider. Ved tilstramming av låsemutter er det viktig å holder den indre mutteren helt på plass. Et ørlite skjevt bakhjul gir større dekkslitasje, en anelse mer vinglete sykkel samt dårligere bremsevirkning.
Du har ikke trommelbrems bak. Hadde du hatt det så er det en egen liten prosedyre å sentrere bakhjulet i fht trommelen.
Du spør hvor lett skal hjulet trille? Svaret er at det skal trille lett når sykkelen står på senterstøtta. Et for hardt oppstrammet kjede leder til skjevbelastning på bakhjulslagre samt belastning på lagre i utgående aksel fra girkassen. I tillegg slites kjedet raskere - og kjedet spiser seg inn i "tennene" på bakhjulsdrev og girkassedrev.
Et for slakt kjede kan være farlig; det kan hoppe av enten ved bakhjulet eller "ved girkassen" med fare for låsing av bakhjulet - og rett til skogs.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- haakeik
- Innlegg: 748
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Trenger O-ring og X-ring kjeder smøring?
O-ring og X-ring kjeder er pr. definisjon vedlikeholdsfrie, da de er ferdig smurt og o-/x ringene holder smøringen på plass.
De fleste vasker og smører kjedene sine i den tro at det er behov for det og kjedene og drevene varer lenger. Jeg gjør også det, men er det nødvendig?
En kjedeekspert på et Laverda forum påstår følgende:
1. Du trenger i ikke å smøre et O-ring eller X-ring kjede
2. Skal du vaske det, bruk en fille og diesel.
3. Smører du kjedet vil det bli lettere for støv og annet dritt å feste seg på kjedet, noe som fører til større friksjon og slitasje.
Nå vil mange protestere og si at man må smøre for at det ikke skal bli slitasje på kjede og drev når de møtes. Det er jo metall mot metall.
Men det er jo bevegelige ruller på kjedet, som gjør at friksjonen som oppstår når kjede møter drev, er minimal.
4. Eneste grunn til å smøre et o-ring eller X-ring kjede er for å redusere lyden, for de som synes det er plagsomt.
Hva mener folket? Det høres ut som fornuftige argumenter, men er de det?
Les gjerne diskusjonen her: https://www.laverdaforum.com/forum/inde ... 784.0.html
De fleste vasker og smører kjedene sine i den tro at det er behov for det og kjedene og drevene varer lenger. Jeg gjør også det, men er det nødvendig?
En kjedeekspert på et Laverda forum påstår følgende:
1. Du trenger i ikke å smøre et O-ring eller X-ring kjede
2. Skal du vaske det, bruk en fille og diesel.
3. Smører du kjedet vil det bli lettere for støv og annet dritt å feste seg på kjedet, noe som fører til større friksjon og slitasje.
Nå vil mange protestere og si at man må smøre for at det ikke skal bli slitasje på kjede og drev når de møtes. Det er jo metall mot metall.
Men det er jo bevegelige ruller på kjedet, som gjør at friksjonen som oppstår når kjede møter drev, er minimal.
4. Eneste grunn til å smøre et o-ring eller X-ring kjede er for å redusere lyden, for de som synes det er plagsomt.
Hva mener folket? Det høres ut som fornuftige argumenter, men er de det?
Les gjerne diskusjonen her: https://www.laverdaforum.com/forum/inde ... 784.0.html
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
"quote:Nå vil mange protestere og si at man må smøre for at det ikke skal bli slitasje på kjede og drev når de møtes. Det er jo metall mot metall.
Men det er jo bevegelige ruller på kjedet, som gjør at friksjonen som oppstår når kjede møter drev, er minimal."
Med den argumentasjonen er det ikke behov for å smøre et rullelager...
Han "eksperten" går i mot hele industrien og fysikkens lover...
det ER en grunn til at produsenter av både mc og kjeder/drev spesifiserer vedlikehold som innbefatter smøring.
[youtube]http://www.didchain.com/maintVid.html[/youtube]
etter arbeid i industrien med kjeder og 40 år med 2hjulinger er ikke jeg i tvil.....Smøring må til.
Men det er jo bevegelige ruller på kjedet, som gjør at friksjonen som oppstår når kjede møter drev, er minimal."
Med den argumentasjonen er det ikke behov for å smøre et rullelager...
Han "eksperten" går i mot hele industrien og fysikkens lover...
det ER en grunn til at produsenter av både mc og kjeder/drev spesifiserer vedlikehold som innbefatter smøring.
[youtube]http://www.didchain.com/maintVid.html[/youtube]
etter arbeid i industrien med kjeder og 40 år med 2hjulinger er ikke jeg i tvil.....Smøring må til.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Trenger O-ring og X-ring kjeder smøring?
Jeg skal innrømme at jeg alltid har hatt fokus på det første du nevner ovenfor, nemlig at metall mot metall må ha smøring for å minimere slitasje.haakeik skrev: 18 jan 2019, 01:16 Nå vil mange protestere og si at man må smøre for at det ikke skal bli slitasje på kjede og drev når de møtes. Det er jo metall mot metall.
Men det er jo bevegelige ruller på kjedet, som gjør at friksjonen som oppstår når kjede møter drev, er minimal.
4. Eneste grunn til å smøre et o-ring eller X-ring kjede er for å redusere lyden, for de som synes det er plagsomt.
Hva mener folket? Det høres ut som fornuftige argumenter, men er de det?
Les gjerne diskusjonen her: https://www.laverdaforum.com/forum/inde ... 784.0.html
Men så skal jeg samtidig innrømme at jeg fikk en liten aha! opplevelse av det andre du nevner, nemlig leddrullene som selvfølgelig vil rulle på drevtennene og dermed gjøre slitasjen minimal. Den har har jeg faktisk ikke tenkt på tidligere...

Likevel har jeg tro på at smøring, spesialolje fra Tutoro i mitt tilfelle med Tutoto Automatic Chainolier, bidrar til minimal slitasje som følge av metall mot metall og at leddene holder seg smidige lengre med jevn oljepåføring under kjøring på O/X ringene slik at disse ikke blir tørre med risiko for å sprekke eller slites i stykker.
En annen fordel man merker godt om man sjekker med og uten smøring ved å snurre bakhjulet mens sykkelen står på bakhjulsstøtte eller midtstøtte, er kjedelyden. Langt mer dempet med smøring enn uten, helt klart.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Trenger O-ring og X-ring kjeder smøring?
Lyden kommer jo av friksjon så hvis det bråker mer så slites det mer.haakeik skrev: 18 jan 2019, 01:16
En kjedeekspert på et Laverda forum påstår følgende:
4. Eneste grunn til å smøre et o-ring eller X-ring kjede er for å redusere lyden, for de som synes det er plagsomt.
-
- Innlegg: 64
- Registrert: 26 jan 2017, 17:35
- Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000
Kjede og drev, trenger litt hjelp
Hei folkens :) Jeg håpte kanskje jeg kunne få litt råd i fra dere som har peiling.
Det har seg slik at jeg oppdaget ved en tilfeldighet i dag at jeg har kjørt rundt i ca 7 000km med 532 fremdrev og 530 kjede. Jeg oppdaget dette i dag da jeg så på sideplatene på DiD kjedet at det stod 50vm
(Visstnok samme som 530). Hvor ille er det å kjøre med fremover? Bør jeg bytte pronte? Det har seg slik at jeg har ett sett med 530 (conversion) liggende altså kjede og drev i 530 til Thunderacen. Dette kjøpte jeg fordi 532 kjede som jeg trodde jeg hadde var så innmari dyre og vanskelig å skaffe.
Kjedet og drevene mine ser veldig fine ut og jeg tenkte egentlig å kjøre ut sesongen og bytte samtidig som jeg legger på nytt bakdekk. Men her er det vel bare å få på de nye vel? Hva tenker dere er lurt ?
På forhånd takk for all hjelp :)
Det har seg slik at jeg oppdaget ved en tilfeldighet i dag at jeg har kjørt rundt i ca 7 000km med 532 fremdrev og 530 kjede. Jeg oppdaget dette i dag da jeg så på sideplatene på DiD kjedet at det stod 50vm

Kjedet og drevene mine ser veldig fine ut og jeg tenkte egentlig å kjøre ut sesongen og bytte samtidig som jeg legger på nytt bakdekk. Men her er det vel bare å få på de nye vel? Hva tenker dere er lurt ?
På forhånd takk for all hjelp :)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
532 kjede er noe kokelimonke kjede som Suzuki kom med som et sterkere enn 530 men lettere enn 630.
Siden det drevet ditt er beregnet for en mm tjukkere ruller vil det slites kjappere og tar knekken på kjedet også.
Ville byttet pronto ja...
Siden det drevet ditt er beregnet for en mm tjukkere ruller vil det slites kjappere og tar knekken på kjedet også.
Ville byttet pronto ja...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 64
- Registrert: 26 jan 2017, 17:35
- Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takk for godt svar
Da blir det å bytte ut ja 


Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Metric Dimensions
Chain Pitch Width Roller Diameter
415 12.70mm 4.88mm 7.75mm
420 12.70mm 6.35mm 7.75mm
428 12.70mm 7.75mm 8.51mm
520 15.88mm 6.35mm 10.16mm
525 15.88mm 7.85mm 10.16mm
530 15.88mm 9.53mm 10.16mm
532 15.88mm 9.53mm 11.10mm
630 19.05mm 9.53mm 11.91mm
632 19.05mm 9.66mm 12.68mm
Chain Pitch Width Roller Diameter
415 12.70mm 4.88mm 7.75mm
420 12.70mm 6.35mm 7.75mm
428 12.70mm 7.75mm 8.51mm
520 15.88mm 6.35mm 10.16mm
525 15.88mm 7.85mm 10.16mm
530 15.88mm 9.53mm 10.16mm
532 15.88mm 9.53mm 11.10mm
630 19.05mm 9.53mm 11.91mm
632 19.05mm 9.66mm 12.68mm
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Interessant eksperiment! Her går dem virkelig i dybden og til og med ser hvilken kjemikaler som kan trenge seg forbi o-x-y-ringene for så å komme seg til fettet...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
... hvilket betyr at jeg fortsetter med å gjøre reint kjede og drev med god gammaldags parafin (ikke lampeolje...) og smører med olje under kjøring fra Tutoro chainoiler'n...

Enig i at dette er en interessant video. Også i forhold til den analoge måten undersøkelsene og presentasjonene er gjort. Tegninger og tavle er tingen

Veldig bra

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nå har jeg ikke helt satt meg inn i det, men hva er forskjellen mellom parafin og "lampeolje"?
Etter videoen så har jeg blitt skeptisk til parafin når den greier å trenge igjennom o-ringen inn til fettet rimelig kjapt...
Etter videoen så har jeg blitt skeptisk til parafin når den greier å trenge igjennom o-ringen inn til fettet rimelig kjapt...
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
http://lmgtfy.com/?q=Kerosene+vs+lamp+oilJuicebox skrev: 13 mar 2019, 10:27 Nå har jeg ikke helt satt meg inn i det, men hva er forskjellen mellom parafin og "lampeolje"?
Etter videoen så har jeg blitt skeptisk til parafin når den greier å trenge igjennom o-ringen inn til fettet rimelig kjapt...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
holdt
.
Så vidt jeg vet er kerosone, som er brukt i eksperimentet i videoen, det vi kaller lampeolje her i landet og som man får kjøpt i butikker.
Mens parafinen jeg bruker er den man får kjøpt på enkelte bensinstasjoner og som har en grønnaktig farge.
Denne er billigere enn lampeolje og virker også å være fetere med bedre smøreegenskaper på nivå med diesel.
Har aldri opplevd problemer med O/X ringene eller lekkasje av kjedeleddfett, som jeg har lagt merke til i hvert fall...
Etter å ha sett denne videoen kommer jeg antakelig til å være mer forsiktig med bruk av parafin til å gjøre reint kjedet med, selv om bruken langt fra har vært overdreven fram til nå.
Det viktigste er å sørge for at kjedeleddene beveger seg mykt og at alle ledd har intakte O/X-ringer. Mangler det noen eller er et eller flere sprukket eller ødelagt på annen måte, har kjedet gjort sitt og må byttes. Om dette skjer overraskende lenge før forventet levetid på kjedet bør man nok gå i seg selv å tenke tilbake hva slags kjedevedlikehold og reingjøringsmidler man har brukt
.
Originalkjedet som satt på min forrige KTM ble byttet rett før 30K i juli 2016. Da hadde kjedegangen begynt å lage en godt hørbar klikkelyd, spesielt når sykkelen ble trillet bakover, et klart tegn på såpass mye slitasje at tiden var inne for å bytte. I tillegg var slitemarginen på grensen. Dvs. når man måler et bestemt antall ledd i lengderetningen og den målte lengden overskrider måleverdien som er oppgitt i brukermanualen. Noe som er en klar indikasjon på at kjederullene er slitt. Som følge av fettlekkasje gjennom O/X-ringene?
Vel, ikke utenkelig...
Jeg brukte også parafin som kjederens den gangen og ble nok litt overrasket over at kjede og drev ikke holdt lenger enn det gjorde.
Så kanskje tiden er inne for en nyorientering? Ikke tenke så mye på kjedereingjøring, men heller sørge for å holde kjedet godt smurt hele tiden...
.
Må bare innrømme at jeg ble litt usikker nå, gitt...Juicebox skrev: 13 mar 2019, 10:27 Nå har jeg ikke helt satt meg inn i det, men hva er forskjellen mellom parafin og "lampeolje"?
Etter videoen så har jeg blitt skeptisk til parafin når den greier å trenge igjennom o-ringen inn til fettet rimelig kjapt...

Så vidt jeg vet er kerosone, som er brukt i eksperimentet i videoen, det vi kaller lampeolje her i landet og som man får kjøpt i butikker.
Mens parafinen jeg bruker er den man får kjøpt på enkelte bensinstasjoner og som har en grønnaktig farge.
Denne er billigere enn lampeolje og virker også å være fetere med bedre smøreegenskaper på nivå med diesel.
Har aldri opplevd problemer med O/X ringene eller lekkasje av kjedeleddfett, som jeg har lagt merke til i hvert fall...
Etter å ha sett denne videoen kommer jeg antakelig til å være mer forsiktig med bruk av parafin til å gjøre reint kjedet med, selv om bruken langt fra har vært overdreven fram til nå.
Det viktigste er å sørge for at kjedeleddene beveger seg mykt og at alle ledd har intakte O/X-ringer. Mangler det noen eller er et eller flere sprukket eller ødelagt på annen måte, har kjedet gjort sitt og må byttes. Om dette skjer overraskende lenge før forventet levetid på kjedet bør man nok gå i seg selv å tenke tilbake hva slags kjedevedlikehold og reingjøringsmidler man har brukt

Originalkjedet som satt på min forrige KTM ble byttet rett før 30K i juli 2016. Da hadde kjedegangen begynt å lage en godt hørbar klikkelyd, spesielt når sykkelen ble trillet bakover, et klart tegn på såpass mye slitasje at tiden var inne for å bytte. I tillegg var slitemarginen på grensen. Dvs. når man måler et bestemt antall ledd i lengderetningen og den målte lengden overskrider måleverdien som er oppgitt i brukermanualen. Noe som er en klar indikasjon på at kjederullene er slitt. Som følge av fettlekkasje gjennom O/X-ringene?
Vel, ikke utenkelig...
Jeg brukte også parafin som kjederens den gangen og ble nok litt overrasket over at kjede og drev ikke holdt lenger enn det gjorde.
Så kanskje tiden er inne for en nyorientering? Ikke tenke så mye på kjedereingjøring, men heller sørge for å holde kjedet godt smurt hele tiden...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Disse O-ringene vil ikke greie å holde "hermetisk tett" uansett hva du prøver på...Ikke står de statisk stille heller...
Det er en grunn til at vi bruker "simringer" til tetning på aksler og ikke o-ringer...
dessuten har ringene begrenset levetid-veldig begrenset...jo mer "fancy" jo mindre tåler de-dog lavere friksjon..
Smøring mellom "pinhylse" og rulle må også til.
Egen erfaring tilsier:vask med parafin.
-smøre med gearolje via "PD-oiler"
dette gjør også vask av felg mye lettere.
Hvis jeg ikke har "autosmører" på sykkelen så bruker jeg en god kjedespray.
Foreløbig beste jeg har funnet som er lett tilgjengelig og ikke grisedyrt er: https://www.thansen.no/scooter-moped-mc ... /pn851429/
På "posørsykkelen"
(dog dårligere langtids-smøring):https://www.thansen.no/scooter-moped-mc ... /pn851430/
Det er en grunn til at vi bruker "simringer" til tetning på aksler og ikke o-ringer...
dessuten har ringene begrenset levetid-veldig begrenset...jo mer "fancy" jo mindre tåler de-dog lavere friksjon..
Smøring mellom "pinhylse" og rulle må også til.
Egen erfaring tilsier:vask med parafin.

-smøre med gearolje via "PD-oiler"
dette gjør også vask av felg mye lettere.
Hvis jeg ikke har "autosmører" på sykkelen så bruker jeg en god kjedespray.
Foreløbig beste jeg har funnet som er lett tilgjengelig og ikke grisedyrt er: https://www.thansen.no/scooter-moped-mc ... /pn851429/
På "posørsykkelen"

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ok, det kunne du godt ha spart deg for, for det var helt feil info uansett. Det var forskjellen mellom parafin og "lampeolje" når det gjelder rensing av kjede det handlet om. Men ellers takk uansett :)Rune75 skrev: 13 mar 2019, 10:57http://lmgtfy.com/?q=Kerosene+vs+lamp+oilJuicebox skrev: 13 mar 2019, 10:27 Nå har jeg ikke helt satt meg inn i det, men hva er forskjellen mellom parafin og "lampeolje"?
Etter videoen så har jeg blitt skeptisk til parafin når den greier å trenge igjennom o-ringen inn til fettet rimelig kjapt...
Kerosene er bare parafin på engelsk, men jeg kan sikkert ta feil...
Jeg har også for det meste brukt parafin til rens og av erfaring så har det funket bra, til jeg så videoen nå. Jeg er også en av de som har sprayet på overdrevet mye parafin og latt det virke et par minutter. Skal være mer forsiktig i fremtiden. At parafinen kan trenge seg inn og forbi o-ringen og blande seg med fettet er i mine øyne ille. Det er noe vi ikke kan se, så da har det automatisk blitt "out of sight, out of mind".
Vil ikke kjedebørste også gjøre det lettere for kjemikaliene å trenge igjennom? Hmm
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
I Owners Manual til ZZR1400, står fet at man skal bruke kerosen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Etter å ha tenkt meg litt om tror jeg nok ganske sikkert at jeg kommer til å bruke parafin fortsatt.
Men trolig ikke så ofte og mye som tidligere. Det er neppe nødvendig å gjøre reint kjede støtt og stadig. Det viktigste er å holde det godt smurt.
Det at kjedet ikke glinser i solen til enhver tid er til å leve med...
.
Men trolig ikke så ofte og mye som tidligere. Det er neppe nødvendig å gjøre reint kjede støtt og stadig. Det viktigste er å holde det godt smurt.
Det at kjedet ikke glinser i solen til enhver tid er til å leve med...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hvis en har smøring med olje så bygger ikke dritten seg opp og behovet for rens minsker.... 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39831
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nettopp, nemligmekkern skrev: 13 mar 2019, 19:24 Hvis en har smøring med olje så bygger ikke dritten seg opp og behovet for rens minsker....![]()

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Rens syns jeg er viktig og kommer ikke til å minimere det. Må undersøke flere produkter bare, men parafin har alltid vært billig og effektiv. Hmm?
Gleder meg egentlig til neste episode når de skal teste kjedesmøring! Fortnine syns jeg alltid leverer kvalitetsinnhold:)
Gleder meg egentlig til neste episode når de skal teste kjedesmøring! Fortnine syns jeg alltid leverer kvalitetsinnhold:)
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24627
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Interresant video dette.
Men selv om jeg er litt geeky når det kommer til rengjøring og vedlikehold (gjelder ikke innenfor husets fire vegger) så koster ett nytt kjede tross alt ikke all verden. At man tar vare på lakken på en bil forstår jeg litt mer, men tar man med hva man bruker på produkter gjennom et år eller to vedrørende rens og smøring av kjede samt tiden man bruker på det (tid er penger) så vil jeg påstå at dette med kjederens og smøring ikke bør være så viktig.
Hovedgrunnen til at jeg gjør rent kjedet samt smører går mer på følelsen av at det ser bra ut og at det er en del av "Vedlikeholdet". Hadde jeg ikke hatt 10 tommeltotter så hadde jeg lett kostet på meg nytt kjede en gang i året og byttet det selv, just for the look.
To bokser med Motul Road koster nesten det samme som nytt et nytt kjede til sykkelen.
Skulle kjedet på sykkelen bli ødelagt av parafinen jeg bruker så er det jo bare å bytte å kjedet. Så selv om temaet er interresant, så føler jeg at jeg uansett fremgangsmåte ikke akkurat ligger søvnløs :)
Men selv om jeg er litt geeky når det kommer til rengjøring og vedlikehold (gjelder ikke innenfor husets fire vegger) så koster ett nytt kjede tross alt ikke all verden. At man tar vare på lakken på en bil forstår jeg litt mer, men tar man med hva man bruker på produkter gjennom et år eller to vedrørende rens og smøring av kjede samt tiden man bruker på det (tid er penger) så vil jeg påstå at dette med kjederens og smøring ikke bør være så viktig.
Hovedgrunnen til at jeg gjør rent kjedet samt smører går mer på følelsen av at det ser bra ut og at det er en del av "Vedlikeholdet". Hadde jeg ikke hatt 10 tommeltotter så hadde jeg lett kostet på meg nytt kjede en gang i året og byttet det selv, just for the look.
To bokser med Motul Road koster nesten det samme som nytt et nytt kjede til sykkelen.
Skulle kjedet på sykkelen bli ødelagt av parafinen jeg bruker så er det jo bare å bytte å kjedet. Så selv om temaet er interresant, så føler jeg at jeg uansett fremgangsmåte ikke akkurat ligger søvnløs :)
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Det går bra med parafin! Brukte det ca hver 12000km,og smurte kjedet kanskje hver 50mil eller etter hver tur i regn. Tut og kjør! 
Kjører med kardang nå . Skifter olja hvert år, 1.8dl.


Kjører med kardang nå . Skifter olja hvert år, 1.8dl.
