Motormappingen er ikke lik, og gearingen er forskjellig. GS'en har lavere gearing, og er mappet for mer effekt/vridmoment lavere i turtallsområdet. Så der har du litt feil.Bjerknez skrev: 21 okt 2018, 00:27
[Jeg har kjørt bmw r1200 som har nøyaktig den samme motoren som GS]. Helt greit med krefter nedover i registeret, men den mister fort pusten.
Ikke vanskelig å få til forbikjøringer med denne så klart, men det krever litt mer giring og prosessen blir mer anstrngt sammenlignet med sykler med mer krefter oppover i registeret.
Så ikke akkurat «spennende», men sikkert mer enn god nok for kundegruppen den er tiltenkt. At GS er en god sykkel isolert sett betviles ikke. Men en slik kommer ikke i min garasje vertfall.
Lyden er trist, sittestillingen sedat og motoren litt «slapp». Som redskap er den sikkert midt i blinken. Derav kallenavnet «traktor» :)
Jeg har fått kjørt endel GS/GSA det siste året, både on og offroad (slik kombikjøring jeg helst bedriver) og jeg oppfatter den hverken som dævv, upresis eller uspennende.
Tvert imot, jeg har fått testet og eid det meste i "GS-klassen" (GSA, Tiger, SuperAdv, SuperTenere, AfricaTwin) de siste to sesongene, og har en soleklar oppfatning av hva min neste sykkel blir

Klart, er man vant med, og foretrekker kontinentkryssere med super aerodynamikk og hundreogblomkål hestekrefter (Busa, ZZR og K1300 m.fl) blir jo det aller meste annet i MC verden både dødt, upresist og spennende.
Men det er jo en helt annen klasse av sykler, og for tiden er det adventureklassen som med sin allsidighet, komfort og kjøreglede som tiltaler MEG.
Dette kan endre seg, en tid var streetfightere det kjekkeste å kjøre, før det var det enkle offroader, og før det igjen kjørte jeg cruiser.
Jammen godt at ikke alle liker GSklassen og gruskjøring, det hadde blitt både trangt og kjedelig