
Har også opplevd å ligge bak to saltbiler og fikk nesten fysisk vondt av å kjøre i saltgørra etter disse bilene.
Ja, det er helt riktig. I sykkel situasjonen nevnt kan det også være syklisten som har ansvaret forresten. Skal man krysse veien mens man sykler må man følge vanlige trafikkregler. Er det ikke slik da?KåreDump skrev: 24 okt 2018, 15:57Enig der!Bjerknez skrev: 24 okt 2018, 15:48 Noen ganger må man være unskyldt, som feks. når en sitter med trynet i telefonen og skjener over veien rett i mot deg, eller når en syklist velger å plutselig skjene over veien, i mørket, uten lys og refleks.
Men i de tilfellene er det også en fører som har gjort feil! :-)
Såså... sååå ille var det nå ikkeRune75 skrev: 24 okt 2018, 16:03OoopsBjerknez skrev: 24 okt 2018, 15:06 Hvorfor blir jeg blandet inn i dette Rune??
Jeg har da ikke blitt med på den delen av diskusjonen i det hele tatt...
Men det var fordi vegvesenet ikke hadde fikset veien skikkelig. Slike som meg gjør jo ikke slike teite feil. Det vet dem fleste![]()
![]()
Her blingsa jeg voldsomt. Pinlig faktisk. Du fikk "æren" for det kjellv skrev.
Men hvem skal man tillegge skylden? Vinterdekkene? Man har jo selv ansvaret for å sjekke forholdene, selv om det i noen tillfeller (som nevnt over) kan være formildende omstendigheter.Stian87 skrev: 25 okt 2018, 11:15 Kan ikke si at jeg er helt enig i det. Vet om en nabo av meg som kjørte i 20 km/t ned en bakke (som ikke var spesielt bratt) han måtte bremse pga motgående trafikk og noen fotgjengere. Bilen bare sklei bortover før den stoppet. Hadde vinterdekk på.
Må først presisere at det ikke skjedde noe som helst i denne saken, bilen stanset i grøfta uten å gjøre skade på hverken ting eller mennesker.Bjerknez skrev: 25 okt 2018, 11:24Men hvem skal man tillegge skylden? Vinterdekkene? Man har jo selv ansvaret for å sjekke forholdene, selv om det i noen tillfeller (som nevnt over) kan være formildende omstendigheter.Stian87 skrev: 25 okt 2018, 11:15 Kan ikke si at jeg er helt enig i det. Vet om en nabo av meg som kjørte i 20 km/t ned en bakke (som ikke var spesielt bratt) han måtte bremse pga motgående trafikk og noen fotgjengere. Bilen bare sklei bortover før den stoppet. Hadde vinterdekk på.
Man sitter uansett igjen med samvittigheten av å ha skadet et annet menneske i trafikken, selv om det var et hendig uhell. Noen ganger kan det være straff nok i seg selv...
Stian87 skrev: 25 okt 2018, 12:20Må først presisere at det ikke skjedde noe som helst i denne saken, bilen stanset i grøfta uten å gjøre skade på hverken ting eller mennesker.Bjerknez skrev: 25 okt 2018, 11:24Men hvem skal man tillegge skylden? Vinterdekkene? Man har jo selv ansvaret for å sjekke forholdene, selv om det i noen tillfeller (som nevnt over) kan være formildende omstendigheter.Stian87 skrev: 25 okt 2018, 11:15 Kan ikke si at jeg er helt enig i det. Vet om en nabo av meg som kjørte i 20 km/t ned en bakke (som ikke var spesielt bratt) han måtte bremse pga motgående trafikk og noen fotgjengere. Bilen bare sklei bortover før den stoppet. Hadde vinterdekk på.
Man sitter uansett igjen med samvittigheten av å ha skadet et annet menneske i trafikken, selv om det var et hendig uhell. Noen ganger kan det være straff nok i seg selv...
Litt usikker på hva du mener med skylden i denne sammenheng. Juridisk sett har du ikke noe straffeansvar ved hendelige uhell, og de skjer stadigvekk.
Mest nærliggende er vel å mene at kommune og stat har et ansvar for å gjøre veien kjørbar, så om noe har skylden i slik situasjon er det vel kanskje dem?
Antakelig er det vil i en slik sak ingen som har ansvar. Det er ingen som kan klandres for uhellet.
Kanskje kan det oppstilles et slags objektivt ansvar for erstatning der det er speilblankt, ut i fra en vurdering om at man da må la bilen stå. Men det er nok heller tvilsomt.
Dårlig med sikkerhetsbelter på ståplassene ja. De kunne jo kanskje hatt noen løkker festet på de gule rørene slik at ståpassasjerene kunne hatt dem rundt halsen. Da slapp de i alle fall å pines mer enn nødvendig om noe alvorlig skulle skje..Bjerknez skrev: 25 okt 2018, 15:45 Irriterer meg grenseløst over dobbeltmoralen vedrørende trafikksikkerhet når det gjelder buss. I dag får man bot hvis man blir tatt for å ikke ha sikkerhetsbelte på når man er på bussen. Samtidig så har bussen ståplasser og dem som må stå er i hovedsak skolebarn da dem ofte reiser veldig mange på en gang.
Slik var dte når jeg gikk på skolen for mange herrens år siden og slik er det jaggu meg i dag også.
Se screenshot fra dagens avisklipp under:
SNAG-0002.png
Det står altså en skokk med barn på bussen og er dte kontroll der så får de som sitter i setet uten belte bot, mens de som står....tja...? Det er jo ståplasser i bussen...
Forstå det den som kan...
Det ironiske her er at beltet man har på seg når man sitter hjelper evært lite når man får en gjenstand (en kropp) på 80 kg. i en fart på 50km/t rett i bakhodet. For ikke å snakke om sykler og barnevogner, diverse mobiltelefoner, vesker, ryggsekker etc. som ikke er sikret.kjellv skrev: 26 okt 2018, 01:20Dårlig med sikkerhetsbelter på ståplassene ja. De kunne jo kanskje hatt noen løkker festet på de gule rørene slik at ståpassasjerene kunne hatt dem rundt halsen. Da slapp de i alle fall å pines mer enn nødvendig om noe alvorlig skulle skje..Bjerknez skrev: 25 okt 2018, 15:45 Irriterer meg grenseløst over dobbeltmoralen vedrørende trafikksikkerhet når det gjelder buss. I dag får man bot hvis man blir tatt for å ikke ha sikkerhetsbelte på når man er på bussen. Samtidig så har bussen ståplasser og dem som må stå er i hovedsak skolebarn da dem ofte reiser veldig mange på en gang.
Slik var dte når jeg gikk på skolen for mange herrens år siden og slik er det jaggu meg i dag også.
Se screenshot fra dagens avisklipp under:
SNAG-0002.png
Det står altså en skokk med barn på bussen og er dte kontroll der så får de som sitter i setet uten belte bot, mens de som står....tja...? Det er jo ståplasser i bussen...
Forstå det den som kan...![]()
Hva?TGR skrev: 25 okt 2018, 22:07 Det er en del ting som irriterer meg rundt omkring, men jeg prøver å ikke tenke så mye på det, for ikke å bli en sånn ekstrem gammal grinebitter...![]()
Ja det virker ganske tullete. Slike lover blir gjerne innført i en desperasjon der en kommite er satt ned for å se på saken og må komme opp med noen forslag/tiltak. Om de virker eller ikke er ikke så viktig bare noe blir gjort.Bjerknez skrev:Det ironiske her er at beltet man har på seg når man sitter hjelper evært lite når man får en gjenstand (en kropp) på 80 kg. i en fart på 50km/t rett i bakhodet. For ikke å snakke om sykler og barnevogner, diverse mobiltelefoner, vesker, ryggsekker etc. som ikke er sikret.kjellv skrev: 26 okt 2018, 01:20Dårlig med sikkerhetsbelter på ståplassene ja. De kunne jo kanskje hatt noen løkker festet på de gule rørene slik at ståpassasjerene kunne hatt dem rundt halsen. Da slapp de i alle fall å pines mer enn nødvendig om noe alvorlig skulle skje..Bjerknez skrev: 25 okt 2018, 15:45 Irriterer meg grenseløst over dobbeltmoralen vedrørende trafikksikkerhet når det gjelder buss. I dag får man bot hvis man blir tatt for å ikke ha sikkerhetsbelte på når man er på bussen. Samtidig så har bussen ståplasser og dem som må stå er i hovedsak skolebarn da dem ofte reiser veldig mange på en gang.
Slik var dte når jeg gikk på skolen for mange herrens år siden og slik er det jaggu meg i dag også.
Se screenshot fra dagens avisklipp under:
SNAG-0002.png
Det står altså en skokk med barn på bussen og er dte kontroll der så får de som sitter i setet uten belte bot, mens de som står....tja...? Det er jo ståplasser i bussen...
Forstå det den som kan...![]()
Synes dette i beste fall virker helt idiotisk...