Din mening om Norges fartsgrenser!
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Ja det er forskjell på å barbere seg og skjære av hue, men likevel er 30 sone i store deler av Oslo galskap.
Er nok kaos i byen fra før men dette vil gjøre det enda verre
Er nok kaos i byen fra før men dette vil gjøre det enda verre
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Min erfaring er at trafikken i indre Oslo følger sine egne regler uansett. Har heller aldri opplevd en eneste trafikk eller laserkontroll på de seks årene jeg har bodd innenfor ring 2.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Er det ikke mest UP på slike veier?Dansekris skrev: 25 okt 2018, 10:18 Min erfaring er at trafikken i indre Oslo følger sine egne regler uansett. Har heller aldri opplevd en eneste trafikk eller laserkontroll på de seks årene jeg har bodd innenfor ring 2.
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Tja, veit ikke helt. Tipper UP holder seg på gjennomfartsveiene og ikke så mye i bykjernen. Det er vanvittig mye politi i gatene i Oslo sentrum, men jeg tror de har annet å henge fingra i enn å drive med trafikkontroller.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Jeg synes fartsgrensene er ok, stort sett. Det som trigger meg er køer, somling og uppmerksomhet, fra bilførere. Det er stor sett sløv holdning som er årsaken til dårlig fremkommelighet og derav irritasjon.
De verste er glaning, mobilbruk og manglende tydelighet gjennom bruk av blinklys og plassering i veibanen. Scherpings!!!!
De verste er glaning, mobilbruk og manglende tydelighet gjennom bruk av blinklys og plassering i veibanen. Scherpings!!!!
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Jeg opplevde en laserkontroll ved Østensjøvannet tidlig i våres. Heldigvis hadde jeg grei fart, så det gikk bra. "Oslos høyt ærede byråd", som gjør en fantastisk jobb med å rasere infrastrukturen har justert ned fartsgrensene. Dette er jo kun @%& ødeleggende for holdningene til trafikken. (Det er jo den veien de ønsker det). Er det greit at folk tråkker forbi trafikken som går i 40? Hvor er laserkontrollen? (Eller de som sykler på rødt lys).
Det at vi har en Samferdselsminister som vil fortsette arbeidet med fornuftige fartsgrenser jeg kun positivt. Det er ingen fare forbundet med å kjøre i 80 eller 110 på egnede veier. Som tidligere nevnt her så kan det også være veier hvor fartsgrensen kan være høy. Det er ikke bare gårdstun det trenger å være snakk om. Jeg har kjørt over fjellet mot Bergen og Stavanger og der er det strekninger hvor jeg syntes 80 var litt drøyt. Fornuftige folk er alltid velkomne.
8-)
Det at vi har en Samferdselsminister som vil fortsette arbeidet med fornuftige fartsgrenser jeg kun positivt. Det er ingen fare forbundet med å kjøre i 80 eller 110 på egnede veier. Som tidligere nevnt her så kan det også være veier hvor fartsgrensen kan være høy. Det er ikke bare gårdstun det trenger å være snakk om. Jeg har kjørt over fjellet mot Bergen og Stavanger og der er det strekninger hvor jeg syntes 80 var litt drøyt. Fornuftige folk er alltid velkomne.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Fartsgrense er en grense for hvor fort man lovlig kan kjøre på en strekning. Men det betyr ikke at man kan sette cruisekontrollen på 80 og gå ut i fra at det er greit. Det kan godt være flaskehalser på denne strekningen der farten må betydelig ned, uten at dette er skiltet. Dette er mer vanlig på veistrekninger godt utenfor tettbygde områder enn på veier med stor trafikk.
Fartsgrensene generelt sett synes jeg er noenlunde ok. For 15-20 år siden var 60km/t brukt mye mer enn i dag. Mange av de strekningene med 60 er nå omgjort til 70 sone, det ble mye bedre. Jeg ble stoppet for å ja kjørt i 70 på en slik strekning bare to uker før de omgjorde strekningen til 70 sone. Det var sure penger å betale..
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Fartsgrensene generelt sett synes jeg er noenlunde ok. For 15-20 år siden var 60km/t brukt mye mer enn i dag. Mange av de strekningene med 60 er nå omgjort til 70 sone, det ble mye bedre. Jeg ble stoppet for å ja kjørt i 70 på en slik strekning bare to uker før de omgjorde strekningen til 70 sone. Det var sure penger å betale..
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Personlig synes jeg fartsgrensene over 50Km/t stort sett er for lave. Legg på minst 10Km/t i timen på alt over 50km/t. I bykjerner kan det godt være 30km/t...
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Der er jeg ikke enig

Tidsbegrenset hastighetsregulering finnes også i større og større utstrekning, men det bør ikke være nødvendig å benytte dette overalt. En skog av trafikkskilt har vi allerede mange steder, men dette trekker også oppmerksomheten bort fra trafikkbildet som tross alt er det viktigste vi skal forholde oss til

- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Personlig irriterer nok fartsgrenser som settes i forbindelse med veiarbeid meg mest. Greit nok at farten må reduseres når folk jobber der, men gjennomgående er ikke det tilfelle når jeg kjører på veien.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Som en som har jobbet på veien kan jeg love deg at de som råkjører i veiarbeids-områdene "irriterer" de som jobber der også. Det er lett å sitte skjermet og trygg i en bil og drite i en fartsgrense som er satt for å beskytte de som spaserer rundt i veibanen med kun en refleksvest som beskyttelse.Stian87 skrev: 28 okt 2018, 11:02 Personlig irriterer nok fartsgrenser som settes i forbindelse med veiarbeid meg mest. Greit nok at farten må reduseres når folk jobber der, men gjennomgående er ikke det tilfelle når jeg kjører på veien.
Når det er sagt er jeg enig i at det blir litt feil når man har 30-sone og det ikke er noen arbeidsfolk å se noe sted. Jeg kan ikke redegjøre for hvorfor det noen ganger gjøres slik. De stedene jeg jobbet, det er riktignok over 10 år siden, gjemte vi de midlertidige hastighetsskiltene når vi var ferdige på ettermiddagen.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Det forstår jeg godt, og jeg mener absolutt fartsgrensene skal respekteres. Jeg har inntrykk av at de midlertidige fartsgrensene ikke tas ned når folk ikke jobber der. Det er dumt, ettersom det gir mindre respekt for disse fartsgrensene, noe som igjen skaler usikkerhet for arbeiderne. Da virker skiltingen mot sin hensikt. Det kunne jo f.eks. settes opp underskilt som regulerer farten innenfor de tidene det jobber folk derSakkle skrev: 29 okt 2018, 09:33Som en som har jobbet på veien kan jeg love deg at de som råkjører i veiarbeids-områdene "irriterer" de som jobber der også. Det er lett å sitte skjermet og trygg i en bil og drite i en fartsgrense som er satt for å beskytte de som spaserer rundt i veibanen med kun en refleksvest som beskyttelse.Stian87 skrev: 28 okt 2018, 11:02 Personlig irriterer nok fartsgrenser som settes i forbindelse med veiarbeid meg mest. Greit nok at farten må reduseres når folk jobber der, men gjennomgående er ikke det tilfelle når jeg kjører på veien.
Når det er sagt er jeg enig i at det blir litt feil når man har 30-sone og det ikke er noen arbeidsfolk å se noe sted. Jeg kan ikke redegjøre for hvorfor det noen ganger gjøres slik. De stedene jeg jobbet, det er riktignok over 10 år siden, gjemte vi de midlertidige hastighetsskiltene når vi var ferdige på ettermiddagen.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Helt enigStian87 skrev: 29 okt 2018, 15:47Det forstår jeg godt, og jeg mener absolutt fartsgrensene skal respekteres. Jeg har inntrykk av at de midlertidige fartsgrensene ikke tas ned når folk ikke jobber der. Det er dumt, ettersom det gir mindre respekt for disse fartsgrensene, noe som igjen skaler usikkerhet for arbeiderne. Da virker skiltingen mot sin hensikt. Det kunne jo f.eks. settes opp underskilt som regulerer farten innenfor de tidene det jobber folk derSakkle skrev: 29 okt 2018, 09:33Som en som har jobbet på veien kan jeg love deg at de som råkjører i veiarbeids-områdene "irriterer" de som jobber der også. Det er lett å sitte skjermet og trygg i en bil og drite i en fartsgrense som er satt for å beskytte de som spaserer rundt i veibanen med kun en refleksvest som beskyttelse.Stian87 skrev: 28 okt 2018, 11:02 Personlig irriterer nok fartsgrenser som settes i forbindelse med veiarbeid meg mest. Greit nok at farten må reduseres når folk jobber der, men gjennomgående er ikke det tilfelle når jeg kjører på veien.
Når det er sagt er jeg enig i at det blir litt feil når man har 30-sone og det ikke er noen arbeidsfolk å se noe sted. Jeg kan ikke redegjøre for hvorfor det noen ganger gjøres slik. De stedene jeg jobbet, det er riktignok over 10 år siden, gjemte vi de midlertidige hastighetsskiltene når vi var ferdige på ettermiddagen.

Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
I mange tilfeller, f.eks. der et tunnelløp er stengt slik at man får motgående trafikk i samme løp, innsnevringer, sand/grus i veibanen, langsgående asfaltkant osv. er det jo naturlig at den midlertidige fartsgrensen beholdes så lenge vei-standarden er lavere, selv om det ikke er noen på jobb. Jeg tror det er det som ofte er årsaken.Stian87 skrev: 29 okt 2018, 15:47 Det forstår jeg godt, og jeg mener absolutt fartsgrensene skal respekteres. Jeg har inntrykk av at de midlertidige fartsgrensene ikke tas ned når folk ikke jobber der. Det er dumt, ettersom det gir mindre respekt for disse fartsgrensene, noe som igjen skaler usikkerhet for arbeiderne. Da virker skiltingen mot sin hensikt. Det kunne jo f.eks. settes opp underskilt som regulerer farten innenfor de tidene det jobber folk der
Når det gjelder underskilt er ideen grei, men litt av problemet er at veiarbeidere (i alle fall de jeg jobbet med) er sesongarbeidere og jobber EKSTREMT mye i sommerhalvåret. De jobber nesten til de kollapser, tar noen timer fri og er på igjen. Det arbeidslaget jeg var mye med jobbet i perioder så mye som 18 timers i døgnet. Ofte har de flere oppdrag parallelt som de sjonglerer på et eller annet vis også. Får inn nye hasteoppdrag underveis osv. osv. I det hele tatt tror jeg ikke det er så lett å planlegge når det jobbes i et anleggsområde.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Din mening om Norges fartsgrenser!
Jeg ser at det kanskje er noe på gang rundt dette med midlertidige fartsgrenser: Samferdselsminister Dale vil rydde opp i nedsatte fartsgrenser i områder med veiarbeid.
Dette blir for meget spesielt interesserte, men her her skiltplanen til Veivesenet som alle som jobber på veien må forholde seg til: Skiltplaner - Arbeid på og ved veg
Dette blir for meget spesielt interesserte, men her her skiltplanen til Veivesenet som alle som jobber på veien må forholde seg til: Skiltplaner - Arbeid på og ved veg
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690