Uten å overdrive. Det ENESTE jeg har har kjøpt på biltema som fungerer tilfredstillende er ett sett med fastnøkler (som dog ikke akkurat blir mye brukt). Alt annet jeg har kjøpt der har enten gått i stykker eller skuffet meg. Alt fra mikrofiberkluter, terasseskruer, mobillader, bilpleieartikler, oppvaskbørste (ja faktisk... den knakk!), to driller, bits til drill, dab radio, torx skrutrekkere, luft kompressor, campingstol, feiekost og en drøss andre ting. Jeg lærer aldri.Rune75 skrev: 19 nov 2018, 22:53Biltema har mange forskellige oljer som tilfredsstiller hver enkelt bilfabrikant sine krav. Feks har de en olje som tilfredsstiller VW 504.00 og 507.00. Den koster 119 kr pr litersflaske. Tilsvarende olje hos den lokale VW forhandleren koster 270-280 kr pr litersflaske. Som en slags sammenligning så hadde jeg ikke fylt bensin på Golfen hos VW til 35 kr pr liter hvis de hadde solgt det.AJ skrev: 19 nov 2018, 21:22 Tilbake til topic:
Den antakelig største forskjellen mellom billigoljer (Biltema...) og de dyrere merkeoljene er vel tilsatte additiver, som er tilsetninger tilpasset ulike krav fra forskjellige bilprodusenter.
Leser man den lille skriften på oljekanna vil man se en tallkombinasjon sammen med bilmerkenavn som bl.a. Mercedes, BMW, Fiat osv.
Dette vil jeg tro er den enkelte bilprodusents krav til olja i forhold til bilmotorene i bilene de lager. Noen stiller antakelig høyere krav til f.eks. oljas fordamningsegenskaper ved høye driftstempetsturer, pluss en del andre egenskaper.
Som kanskje ikke Biltemaoljen har... for alt jeg vet.
Kanskje derfor den er billigere?
Da sitter det langt inne å fylle biltemaolje på Bimmern (hvis jeg måtte gjøre det selv). Det hadde sikkert gått helt fint, uten tvil, men akkurat DER sparer jeg ikke. Hva andre gjør får være helt opp til dem.
Det eneste jeg kjøper på biltema er ting jeg trenger i hui og hast som kun skal brukes en ytterst sjelden gang. Hadde jeg ikke kjørt forbi Biltema hver dag, hadde jeg aldri handlet der.
Jeg glemte å nevne vindtett underdel jeg kjøpte i fjor før moldeturen. Etter an vask så revnet den i sømmene. Helt utrolig. Bare søppel. Jeg kommer ikke på en eneste ting jeg har kjøpt der som ikke har skuffet meg eller har gått i stykker. Untatt fastnøklene.