Sakkle skrev: 24 nov 2018, 17:37
simpson skrev: 24 nov 2018, 16:12
Miljøaspekte med el bil er vel egentlig bare ett salgsargument.
Det totale utslippet fra biler i vestlige land, som faktisk er de som har råd til el biler og som faktisk i dag kjører de mest miljøvenlige biler som går på fossile drivstoff er vel aller høyst diskutabelt.
En annen ting som ikke nevnes med ett eneste ord er utslipp ved produksjon av el biler og ikke minst destruksjon av el biler. Det totale utslipp ved el bil må også beregnes med utvinning, transport av spesielle råvarer til batterier, som ikke finnes over alt, produksjon av batterier og hvor mye utslipp krever resurkulering av batterier?
Totale utslipp fra dagens biler er forsvinnende liten i det store bildet og el bil vil ikke redde verden.
Helt feil fokus å gå på biler, men vi er dumme, biter på propaganda og bilprodusenter og miljøpolitikere driver agressiv markedsføring.
Jaha...
Argumentet med at bare "de rike har råd til elbil" holder ikke. JA, det er kanskje korrekt på verdensbasis. Men vi må da begynne et sted. Skal vi bare blåse i framgangen fordi ikke alle har råd ennå? Nei, sier nå jeg. Og ikke blir det billigere om det ikke satses på det heller.
Det er heller ingen etablert sannhet at elbiler forurenser mer ila. hele levetiden til bilen. Dette er vel så vidt meg bekjent tilbakevist en rekke ganger at det er tilfelle. Ja, elbiler forurenser mer under produksjon så vidt jeg vet. Men du skal ikke ha hatt bilen på veien veldig lenger før den er totalt sett bedre enn en fossilbil.
Og det utslitte argumentet med at biler er en liten del er også ganske tafatt. Jeg vet ikke akkurat hvor stor del av utslippene som skyldes biler, jeg tror riktignok ikke på at det er "forsvinnende lite". Jeg Googlet kjapt nå og kom frem til at transport står for 20% av CO2 utslippene. Wikipedia forteller meg at 40% av dette er personbiler. Så la oss si at 8% av totalen er el-biler da. Lite, ja. Forsvinnende lite? Nei. Dersom vi vil ha ned utslippene betraktelig er det klart at vi må gå på andre ting en biler, og det jobbes det med. Men at man av den grunn kan overse persontransporten, det faller på sin egen urimelighet.
Jeg lurer på hva agendaen til disse forferdelige miljøaktivistene som bedriver denne propagandaen du henviser til er, annet en å forbedre miljøet da. Og hvorfor bilprodusentene skulle ha noen som helst vilje til å satse på elektrisk dersom de ikke trodde det hadde noe for seg.
Hmmm hvor skal vi begynne.
Uansett hvor mye vi begynner, Asia og Afrika driter i det, har ikke råd til eller bryr seg om det, så det argumentet holder dessverre ikke, 20% er transport. Ja da har vi fly, ferger, lastebiler, men også godstransport. Shipping er en meget stor kilde, mange ganger mer enn all verdens biler, inklusiv biler i u land. Hvor mange % av bilutslipp skjer i u land?
Jeg har vært mye i afrika og asia og snittalderen på de bilene er høyere enn her på forumet.
Fint at folk er optimister men dessverre kan vi kjøre våre el biler og tro at vi virkelig gjør en forskjell og tro at resten av verden vil se til oss og gjøre som vi gjør
Bilprodusentene vil tjene penger, når de bruker store mender av de for å utvikle det de tror folk vil ha, vil de selvfølgelig ha pengene tilbake. Bilproduksjon er business, ingenting annet.
Hva er veldig lenge? En Tesla er det snakk om mellom 500.000 til 800.000 km før de går i 0 kontra en vanlig bil