Det står ganske mange halvferdige cr-prosjekter. Har sett mange av dem blant venner og på finn, et bilde av en nedstrippet billig veteran etterfulgt av 10 bilder av hvordan den kan se ut som er til salgs. Det som er så typisk med slike prosjekter er at det er ofte unge fattige hipstere som prøver seg på et slikt prosjekt, men med null erfaring. Kjøper seg en gammel og billig veteran og har en god tro på at prosjektet også blir billig

. Blir fort kina bolt on deler fra nettet, og de typiske RFY bakdemperne fra ebay. Det er slike deler disse unge hipsterne tror de kan skru på selv, men når det kommer til kutting av bakpartiet og sveise på en lupe-ramme bak for å få den klassiske CR-salen, velger de fleste å backe litt ut. Det blir kanskje fort dyrt å hyre en sveiser eller så frykter de å ødelegge sykkelen.
Som du er innpå cannon, det er FAKTISK ikke alle 30 år gamle slitere som blir nedplukket, gaffelbein bli overhalt, motorpakninger skiftet, nye bremseslanger, nye lagere, bedre lys, oppgradert fjæring/demping osv. Det er mangel på kunnskap og for dyrt å få gjort det på et verksted. Forgasser som må renses og justeres, trommelbremser som er farlige, dekk som har gått ut på dato, hjemmelaga potter, elektrisk anlegg som ikke er sikret osv. Farlig?
Ja, CR er dritkule men ikke for unge førstegangsførere. Lite mekanisk erfaring og kunnskap tror jeg vil drepe litt av mc-morroa for kidsa. Det er ikke noe gøy når du har brukt alt av sparepengene dine på masse deler, brukt store deler av fritida og helgene til å skru på de nye delene, også klø seg i hodet når den ikke vil starte. Det er ihvertfall ikke noe gøy at du må selge den fordi du ikke har råd til å få et verksted til å gå over sykkelen. Eller, sykkelen stopper opp plutselig når du kjører med venna dine ute i ødemarka. Det er mange av dem som aldri skulle ha vært på veien. Om det var eu kontroll på mc så hadde cr-bygg vært historie.