Nye blokkdeler ble sporet opp gjennom Jawa-klubben. Jeg fikk en strøken blokk til en 500-lapp. Slettes ikke verst.
Siden girkassa hadde malt opp alt av nåler i det havarerte nålelageret ++ så var det rett og slett kast. Jeg fikk tak i et splitter ny, komplett girkasse fra Tsjekkia for 800kr. Så bestilte jeg også fra Tsjekkia, alle lagre og simringer, samt hjullager forran og bak, dette kom på drøyt 600kr. Det kunne vært verre..
Så nå venter jeg på at deler skal ankomme slik at man får motoren i sammen igjen. Jeg må innrømme at det å pendle med bil føles litt klaustrofobisk(?), og det tar tidvis veldig mye tid om man er uheldig med kø.
Vi har kommet godt i gang med et nytt år. MC-året 2018 var bra, været holdt og det ble noen langturer på K1200RSen tidlig i sesongen. Jeg er veldig fornøyd med den nå, den er mer eller mindre fri for tekniske skavanker, så nå ser jeg frem til en tid med mindre vedlikeholdsskruing utover oljeskift :) Å bytte den ut med noe annet er ikke et tema foreløpig. En siste tur til vinterlagring i 2018 fortalte meg bare at den duger en stund til etter å ha kjørt K100 hele høsten :)
En nedtur var det også i 2018. En god kollega(og venn) og jeg var ute og kjørte en kveld i pinsen, som endte med at han dro av veien. Jeg kommer aldri til å glemme synet av han fly gjennom lufta som en filledukke og treffe alt mulig i veikanten, lande med et brak og rulle ned i en dreneringsgrøft. Jeg har i ettertid hatt flere mareritt av hendelsen og fått en skikkelig vekker på hvor fort ting kan gå galt på motorsykkel til tross for at man streber etter å kjøre med marginer. Takket være hjelpsomme medtrafikanter kom hjelpen raskt og han ble kjørt til Ullevål i en vannvittig fart.
Han hadde 5 ustabile brudd i ryggen og et ustabilt nakkebrudd(hodet var ikke festet til noe for å si det "pent"). En dyktig kirurg oppererte inn en lang titanskinne for støtte opp og nakken stabilisert. Like etter operasjonen var han allerede på bena og ut på gangen hvor han hinket på bena til alles forskrekkelse

Etter 1,5 uke på en hard madrass hjemme var han innom jobben igjen for egen maskin og etter drøyt 4 uker var han tilbake på jobb. Etter sommerferien har han vært tilbake på jobb og fungert som normalt. Fæl hendelse med en utrolig bra slutt. Heldigvis.
For min del la det hele en demper på MC-sesongen med medfølgende søvnløse netter. Det ble derfor mest pendlekjøring til og fra jobb, og en og annen tur til Tyrigrava. Håper derfor at jeg i 2019-sesongen er tilbake for fullt.
Bilde 01.08.2018, 17 55 34.jpg
Bilde 30.05.2018, 19 31 48.jpg
Bilde 06.06.2018, 20 39 53.jpg
Bilde 22.07.2018, 22 04 31.jpg
cannon her på forumet liggende forran :)
Bilde 06.08.2018, 23 58 18.png
Et lyspunkt for min del var å legge ut på en siste tur. Tross for hendelsen i Pinsen friskt i minnet, så ble turen lagt til MCsiden-treffet på Dovreskogen. Så fikk man også sett ansiktene til mange forummedlemmer :) Som mange kanskje fant ut, så er jo nok en som ikke nødvendigvis har munndiaré, til tross for og kanskje skrive mye på forum. Om det blir et slikt treff også i 2019 så skal jeg nok prøve å delta på hele treffet og ikke bare Lørdag til Søndag
Bilde 25.08.2018, 20 24 27.jpg
K100RSen jeg kjøpte på slutten av sesongen ifjor blir nok lagt ut for salg nå på vårparten, så får vi se om det blir noe napp. Grunnet endret bosituasjon er det litt vel heftig å sitte med tre motorsykler og en bil. Rent økonomisk går det jo, men det holder med to i garasjen
K100en er teknisk tipp topp, den mangler bare litt når det kommer til lakk og finish. Den bærer preg av å ha blitt levert inn til forhandler år etter år og fått smake sterke kjemikalier som har fått litt for lang virketid. Klarlakken er svært tynn, særlig på tanken(tankveske får nok den meste av skylden). Etter en runde med maskinpolering ble det klart at det må ny lakk til for å få den 100%.
Den har alt av originalutstyr, ABS, tankveske, toppveske, sidevesker med innervesker osv. Originale håndbøker og kjent servicehistorikk.
Siste del av 2018-sesongen ble tilbrakt på K100en og jeg rakk å bli veldig glad i den. Den er knallgod å kjøre og fikk sin tekniske "strekk" før vinterlagring som tidligere oppsummert i tråden. Jeg liker å ha detaljene i orden!
K100en ble som nevnt tidligere kjøpt med motor som ikke gikk. Så den fikk sin første kjøretur i mitt eie på tilhenger
Bilde 26.09.2018, 19 36 54.jpg
Påfølgende helg var den ute på luftetur ute på Nesoddlandet
Bilde 29.09.2018, 15 38 13.jpg
Sesongen sluttet brått med masse snø en morgen. Da måtte Jawaen trå til, men snøen forsvant og høsten viste seg fra sin beste side en siste helgedag før saltingen satte inn for fullt.
Bilde 18.11.2018, 14 12 35 (1).jpg
Måtte sesongen 2019 bli enda bedre!

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.