MC TIL VINTERBRUK
- BAJAZZ
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS
MC TIL VINTERBRUK
Hei, er det noen her inne som har noe erfaring med bruk av mc på vinterstid? Tenker da både med snø på veien, samt på "bare" saltede veier. Kjørte inn til Oslo i dag tidlig(7/1-2019), og jeg registrerte flere mc på vei innover. Tror den ene var en Yamaha MT 7, og den andre var en BMW GS 1200. Riktignok bare veier i dag tidlig, men likevel -5 grader. Noen som har tips om sykkel som kan funke til dette formålet? Vet om en journalist/fotograf fra Drammen som kjører "hele året", men er det andre her som har erfaring på dette området? Type dekk, størrelse på pigger, osv....?? Tenker en sykkel som Honda CRF 250 eller lignende? Har 13 km avstand til jobben, så vi snakker om ca 15-20 minutters kjøring sommerstid. Er takknemlig for alle innslag 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: MC TIL VINTERBRUK
Eneste MC jeg har kjørt på vinterstid er Husaberg 450 og 570. Sistnevnte var nesten ustyrlig morsom med nok krefter i massevis på vinterføre
!
Likevel letthåndterlig og forutsigbar, litt sånn mopedaktig, som gjør at man opplever å ha god kontroll på sykkelen.
Begge disse modellene veier lite, har lang fjæringsvei og er altså, slik jeg erfarte det, lette å håndtere med lett kontrollerbare kjøreegenskaper på snø og is.
Så min anbefaling er en tilsvarende sykkel, llettkjørt med lav vekt fra det merket du foretrekker, som har denne typen i modellutvalget sitt.
Husaberg er vel ikke lenger mulig å få kjøpt her i landet, så vidt jeg vet... Dessverre.

Likevel letthåndterlig og forutsigbar, litt sånn mopedaktig, som gjør at man opplever å ha god kontroll på sykkelen.
Begge disse modellene veier lite, har lang fjæringsvei og er altså, slik jeg erfarte det, lette å håndtere med lett kontrollerbare kjøreegenskaper på snø og is.
Så min anbefaling er en tilsvarende sykkel, llettkjørt med lav vekt fra det merket du foretrekker, som har denne typen i modellutvalget sitt.
Husaberg er vel ikke lenger mulig å få kjøpt her i landet, så vidt jeg vet... Dessverre.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Kaldeste jeg har kjørt er 13-14 minus. Kjører i rett over en halvtime som regel avhengig av føret. Klart at man har det ikke behagelig i slike temperaturer, men det er ikke verre enn at det er glemt så fort man er fremme.
Jawaen har clutchautomat på selve girpedalen i tillegg til clutchendel med wire. Når det blir minusgrader fryser som regel wiren fast, så da er det gull og ikke være avhengig av den!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- gsx750_80
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Kontakt:
Selveste Tillerexpressen II så jeg i Trondheim også nå på nyåret. Den benyttes vinterstid, mens eieren også har en BMW (MC) for transport sommerstid.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- kvase
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Kontakt:
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=131346433
eller en
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=135344281
eller en
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=135344281
Vespa Piago 75cc
Panter 50 cc
Honda FT 500 cc
XT660 Z Tennere
KTM
1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

i tillegg en Suzuki DRZ 400

https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- FredrikE24
Det er mye penger for noe som skal kjøres i filler i saltet uansett. Hvertfall synes jeg det. Oslo-saltinga er knallhard.
- BAJAZZ
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS
Huff, ja, se bare på bilene
Og motorsykler er jo enda mer utsatt. Alt av motor og eksos er åpent. Eike/alufelger og bremser som skal bade i salt i 3-4 måneder. Så en må jo regne med vesentlig mer slitasje og korrudering en vanlig bruk. Greit å få tak i noe brukt og driftsikkert. Japse-sykkel på 250-600 kubikk med litt modifikasjoner er vel kanskje tingen. Spe på med varmeholker, håndbeskyttere, samt gode piggdekk. Den ene Yamahaen som Kvase tipset om skal jeg ta en nærmere titt på
En annen utfordring er jo sikten. Visiret blir antageligvis rimelig grisete etter hvert
Så får en jo ta en avveining om ulempene blir større enn fordelene etter hvert. Man slipper i alle fall å skrape is om morran 

Har ikke tenkt å begi meg ut på kjøring i snø, men litt nyfiken likevel.
Vil ikke både ABS og Tractioncontroll være en stor fordel på snø? Tror i hvert fall ABS vil vært på lista mi.
Vil ikke både ABS og Tractioncontroll være en stor fordel på snø? Tror i hvert fall ABS vil vært på lista mi.
- FredrikE24
Min erfaring er at det ikke er noe kjekt å bremse i det heletatt. Det beste er å holde flyten og bremse veldig forsiktig ved behov. Fordelen jeg ser med totakt er ingen motorbrems som er noe å snakke om. Så slipper man å få sleng bak når man går sv gassen.
Jeg vil anbefale muffer istedefor varmeholker.
Når det gjelder visir så tørker jeg av med hansken ved behov. Det går fint når det er korte avstander man kjører.
Jeg vil anbefale muffer istedefor varmeholker.
Når det gjelder visir så tørker jeg av med hansken ved behov. Det går fint når det er korte avstander man kjører.
- E-strom
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Kontakt:
Jeg har en DRZ 400 S som brukes både vinter og sommer - på vinteren blir det turer og pendling, på sommeren blir det grusveier og (de siste to årene) Bukkerittet
Varmeholker, tynne sommerhansker og muffer er en uslåelig kombinasjon
Sykkelen spyles jevnlig, og behandles med Scottoiler 365 etterpå - ser ut som det funker

Varmeholker, tynne sommerhansker og muffer er en uslåelig kombinasjon
Sykkelen spyles jevnlig, og behandles med Scottoiler 365 etterpå - ser ut som det funker

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- hansraymond
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Kontakt:
Hei Leenge sida jeg har hatt noen innlegg på dette forumet!!
vært opptatt med flytting, giftermål etc etc,
har vært litt på mc messa, med ett par av mine Mc-bygg
Nåvel så til saken: jeg må begynne å pendle HVER dag inn til Oslo, med bom og fandens Oldemor!!
Så nå vurdere jeg å begynne med Mc kjøring evtl med piggdekk, noen tips på sykkel som egner seg?
har tittet på noen lettvektere, dattera hadde en Hyosung Comet som vi solgte for 2 år siden, (visste ikke da at jeg kom til å trenge den)
Så nå fundere jeg på om dette kunne vært veien å gå? Altså: en lettvekter med ok plass og ok tilgang på vinterdekk?
Har sett på en Daelim roadwin (naken sykkel) )som har fått endel nytt fra før, har 17" dekk foran og bak,
(lettere å finne div. dimensjoner i vinterdekk der)https://www.finn.no/gallery.html?finnko ... 607#image1
Har og vurdert en Honda CBR 125r, (kåpesykkel) denne har også 17" dekk
noen pros & cons her? fra oraklene på forumet?

vært opptatt med flytting, giftermål etc etc,

har vært litt på mc messa, med ett par av mine Mc-bygg

Nåvel så til saken: jeg må begynne å pendle HVER dag inn til Oslo, med bom og fandens Oldemor!!

Så nå vurdere jeg å begynne med Mc kjøring evtl med piggdekk, noen tips på sykkel som egner seg?
har tittet på noen lettvektere, dattera hadde en Hyosung Comet som vi solgte for 2 år siden, (visste ikke da at jeg kom til å trenge den)
Så nå fundere jeg på om dette kunne vært veien å gå? Altså: en lettvekter med ok plass og ok tilgang på vinterdekk?
Har sett på en Daelim roadwin (naken sykkel) )som har fått endel nytt fra før, har 17" dekk foran og bak,
(lettere å finne div. dimensjoner i vinterdekk der)https://www.finn.no/gallery.html?finnko ... 607#image1
Har og vurdert en Honda CBR 125r, (kåpesykkel) denne har også 17" dekk
noen pros & cons her? fra oraklene på forumet?

Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!

- FredrikE24
Du trenger bare noe du lovlig kan kjøre på E6en. Så setter du på Heidenau K60 Snowtex og sørger for god ekstrapigg på kantene(for de dagene det er mye snø). Kjøp noe billig du ikke synes synd på.
Jeg kjørte på 18 toms dekk både forran og bak på Jawan jeg hadde, det funka fint og du får mye dekkvarianter til den dimensjonen.
Gummiblandingen er viktig. Så ikke kjøp TKC80 fordi de har mye knaster. Jeg gikk på den smellen. De er dritglatte i kulda.. Funker faktisk ganske dårlig sett opp mot Heidenau'ene.
For min del skulle jeg ha noe som startet hver dag uten å måtte tenke på kald olje(tung å dra i gang), batteri eller rustent kjede. Så jeg kjørte Jawa 350 med kickstart og lukket kjedekasse. Synes det var ganske artig greier.
Jeg kjørte på 18 toms dekk både forran og bak på Jawan jeg hadde, det funka fint og du får mye dekkvarianter til den dimensjonen.
Gummiblandingen er viktig. Så ikke kjøp TKC80 fordi de har mye knaster. Jeg gikk på den smellen. De er dritglatte i kulda.. Funker faktisk ganske dårlig sett opp mot Heidenau'ene.
For min del skulle jeg ha noe som startet hver dag uten å måtte tenke på kald olje(tung å dra i gang), batteri eller rustent kjede. Så jeg kjørte Jawa 350 med kickstart og lukket kjedekasse. Synes det var ganske artig greier.
- hansraymond
- Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
- Kontakt:

Akkurat min tanke her!! noe "Skrot" med ok tilgang på deler og dekk, "& noe man Ikke synes synd på"
Jeg stikker oppi Notodden i morra, og titter på en Honda varadero 125cc, litt små skada, men en tilsynelatende easy fix.

men bilder jeg har fått så langt ser litt rævva ut, så enten er duden "ikke-mekke-kyndig", eller en mc-noob.
Men "vi får sjå" som sagt.
jeg har jo flere sykler i stallen, MEN 200kg ++ er blitt frarådet på vinterføre!
surfer allerede på Nettsider å ser etter vintertøy, snøscooterdresser og lign. remedier... samt pinlock som skal være bra på visir (?).

Hans Raymond

- Gammelsmurfen
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Pinlock linse er blitt uunværlig selv på sommeren syns jeg, før i tiden måtte man bruke andre ting (pleide å bruke JoNi møbelolje)hansraymond skrev: 05 des 2022, 23:29 surfer allerede på Nettsider å ser etter vintertøy, snøscooterdresser og lign. remedier... samt pinlock som skal være bra på visir (?).

Hvordan pinlock funker i flere minusgrader vet jeg ikke, jeg har bare brukt det ned til rundt 0 gr.
Finnes vel også noe visir med varmetråder også mener jeg, type scooter-hjelm.