Hei drevne mc førere.
Jeg holder på å skal kjøpe meg en sykkel (førstegangs) og tråler markedet opp og ned, inn og ut.
Jeg mener det rykker litt ekstra i foten når jeg ser på Kawa, men er litt usikker på type.
Jeg skal (har planer om å) bruke sykkelen til litt jobbpendling (10 min), kveldsturer og generelt koseturer, samt en og annen overnattingstur/langtur.
Akkurat nå står valget mellom Vulcan 650, Verys og er6n.
Jeg liker alle, men må si at Vulcan er den jeg synst er finest. Motor er den samme, priser er omtrent samme.
Ser på 16/17 modeller.
Jeg føler sittestilling (Har ikke prøvd å kjøre) er sånn hipp som happ for meg. Sitter godt på alle. Hvordan mine kjørevaner/preferanser ender opp med å bli, vet jeg jo ikke, men må jo kjøpe meg sykkel uansett.
Så det jeg lurer på, er hvilken type ville dere valgt.
Jeg er fullt klar over at dette ikke er et fornuftig spørsmål som går an å svare på, men om dere vil hjelpe meg å synse litt om det, hadde jeg satt pris på det. Sitter fast.
Hvilken Kawasaki
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken Kawasaki
Det er noen pår siden jeg prøvekjørte en ER6, som jeg faktisk ble positivt overrasket over.
Twinmotoren opplevdes som kvikk med god gassrespons. Men den var nykkete i gangen når den kom utenfor "komfortsonen" i lav fart ved kryp- og køkjøring.
Dette har ganske sikkert forbedret seg på senere modeller, noe det pleier å gjøre også hos Kawasaki som hos andre produsenter.
Testturen jeg gjorde var ikke spesielt lang så hvordan en EN6 er på langtur vet jeg ingenting om.
Men jeg husker altså fortsatt at jeg ble overrasket over hvor morsom, kvikk og lettkjørt denne sykkelen var.
Av de nye Kawasakimodellene har jeg selv kikket mest på Versys 1000, 2019 modellen. Her synes jeg at Kawasaki endelig har fått på plass design og detaljer jeg liker på denne modellen.
Tror nesten jeg må få testkjørt denne så fort muligheten byr seg...
Twinmotoren opplevdes som kvikk med god gassrespons. Men den var nykkete i gangen når den kom utenfor "komfortsonen" i lav fart ved kryp- og køkjøring.
Dette har ganske sikkert forbedret seg på senere modeller, noe det pleier å gjøre også hos Kawasaki som hos andre produsenter.
Testturen jeg gjorde var ikke spesielt lang så hvordan en EN6 er på langtur vet jeg ingenting om.
Men jeg husker altså fortsatt at jeg ble overrasket over hvor morsom, kvikk og lettkjørt denne sykkelen var.
Av de nye Kawasakimodellene har jeg selv kikket mest på Versys 1000, 2019 modellen. Her synes jeg at Kawasaki endelig har fått på plass design og detaljer jeg liker på denne modellen.
Tror nesten jeg må få testkjørt denne så fort muligheten byr seg...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Hvilken Kawasaki
Ikke enkelt valg alltid. Men velg det du føler er rett for deg. Du spenner over et vidt område med forskjellige sittestillinger og kjøre egenskaper på disse syklene.Subsea79 skrev: 24 nov 2018, 11:43 Jeg skal (har planer om å) bruke sykkelen til litt jobbpendling (10 min), kveldsturer og generelt koseturer, samt en og annen overnattingstur/langtur.
Akkurat nå står valget mellom Vulcan 650, Verys og er6n.
Versys er vel den som kanskje er best på pendling og langtur. Men for en kveldstur i ny og ne kunne jeg gjerne kjørt en Vulcan

Personlig liker jeg rekkefirere med litt power. Men har også kjørt boxer (GSA) av alle ting

Fasit på hva du liker får du mest sannsynlig ikke før du har noen mil på baken og finner ut hvilken type fører du er.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hvilken Kawasaki
Jeg ville gått for Versys fordi den er mest allsidig . De er bra og holdbare alle de du ser på så velg den du liker best. Du kommer sikkert til å kjøre mange forskjellig typer de neste årene så valgene din vil antageligvis forandre seg så bare å begynne der du har mest Go følelse.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Hvilken Kawasaki
Jeg var på demo-dag med Kawasaki i sommer. Først og fremst for å prøve Z900RS, men også for å se hva annet Kawasaki hadde å komme med. Testet Z900RS, Z1000 og Vulcan.
Og selv om det selvfølgelig var mest fart i de to førstnevnte, var det faktisk Vulcan jeg spurte om å få prøve en gang til. Jeg falt rett og slett for denne sykkelen, og jeg syntes den var veldig god å kjøre. Smilet satt løst når jeg putret rundt, og jeg tror faktisk hvilepulsen min sank til faretruende lavt nivå. Denne var det gøy å kjøre rolig med, og behovet for litt gassing ble betraktelig mindre enn normalt. I min verden er det kun ett pluss, og må jo være ett godt skussmål på en vellykket cruiser. Satt godt i setet, lett å kontrollere, nydelig lyd og power nok i massevis i vanlige hastigheter (i mine øyne). Rett og slett en av de beste syklene jeg har kjørt, og det har blitt en god del forskjellig de siste årene.
Nå er nok ikke jeg av de som er mest opptatt av toppfart, akselerasjon osv. Blir det mye motorvei osv i 110-120++ er det nok ikke sykkelen for deg. Men for alt under burde den takle det meget godt.
For min del er jeg ikke helt begeistret for utseende da jeg syntes den er litt "u-symmetrisk", men det er jo en smakssak.
Og selv om det selvfølgelig var mest fart i de to førstnevnte, var det faktisk Vulcan jeg spurte om å få prøve en gang til. Jeg falt rett og slett for denne sykkelen, og jeg syntes den var veldig god å kjøre. Smilet satt løst når jeg putret rundt, og jeg tror faktisk hvilepulsen min sank til faretruende lavt nivå. Denne var det gøy å kjøre rolig med, og behovet for litt gassing ble betraktelig mindre enn normalt. I min verden er det kun ett pluss, og må jo være ett godt skussmål på en vellykket cruiser. Satt godt i setet, lett å kontrollere, nydelig lyd og power nok i massevis i vanlige hastigheter (i mine øyne). Rett og slett en av de beste syklene jeg har kjørt, og det har blitt en god del forskjellig de siste årene.
Nå er nok ikke jeg av de som er mest opptatt av toppfart, akselerasjon osv. Blir det mye motorvei osv i 110-120++ er det nok ikke sykkelen for deg. Men for alt under burde den takle det meget godt.
For min del er jeg ikke helt begeistret for utseende da jeg syntes den er litt "u-symmetrisk", men det er jo en smakssak.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken Kawasaki
Blir nok smak og behag dette. Har selv kjørt cruiser og liker tanken, men en 650 med 60 gamp blir nok for de fleste litt kjedelig.
Personlig mener jeg at i en cruiser får du ikke stor nok motor. Jeg hadde aldri gått under 1300 kubikk hvis jeg skulle hatt en slik sykkel. Gjerne mer også.
Jeg tror jeg ville valgt Versys av de syklene du nevner til ditt bruk. Dog har jeg aldri kjørt noen av de du nevner.
Personlig mener jeg at i en cruiser får du ikke stor nok motor. Jeg hadde aldri gått under 1300 kubikk hvis jeg skulle hatt en slik sykkel. Gjerne mer også.
Jeg tror jeg ville valgt Versys av de syklene du nevner til ditt bruk. Dog har jeg aldri kjørt noen av de du nevner.
Re: Hvilken Kawasaki
Takker for help til synsing.
Det var faktisk mye hjelp i dette, selv om spørsmålet var fryktelig vagt
Jeg har tatt noen valg opp gjennom livet, men jammen er valg type MC ett av de verre jeg har vært ute for.
Det virker på meg etter utallige timer på interwebben at det meste på markedet er såpass bra.
Jaja...det er vel et luksus problem dette da.....
Det var faktisk mye hjelp i dette, selv om spørsmålet var fryktelig vagt

Jeg har tatt noen valg opp gjennom livet, men jammen er valg type MC ett av de verre jeg har vært ute for.
Det virker på meg etter utallige timer på interwebben at det meste på markedet er såpass bra.
Jaja...det er vel et luksus problem dette da.....
Re: Hvilken Kawasaki
Jeg tror Versys er det beste valget her. Virker som en knall og ganske ukomplisert sykkel som gjør det den skal. God sittestilling!
Plass til masse bagasje og passasjer om det skulle bli aktuelt.
Det er ikke verre enn at man bytter sykkel etter en sesong om det ikke var den perfekte sykkelen for deg. Har selv bytta hver sesong siden jeg fikk lappen. Denne sesongen kommer jeg mest sannsynlig ikke til å bytte, og det er fordi jeg trives godt på en oppreist tursykkel.
Plass til masse bagasje og passasjer om det skulle bli aktuelt.
Det er ikke verre enn at man bytter sykkel etter en sesong om det ikke var den perfekte sykkelen for deg. Har selv bytta hver sesong siden jeg fikk lappen. Denne sesongen kommer jeg mest sannsynlig ikke til å bytte, og det er fordi jeg trives godt på en oppreist tursykkel.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken Kawasaki
Ikke tenk så mye på motor ved førstegangskjøp. Kjøp sykkelen du har best magefølelse for og liker best. Prøvesitt og dann deg et førsteinntrykk. Har du ikke kjørt sykkel før så vil uansett motoren imponere deg i starten. (i forhold til bil).
Du kan som nevnt uansett bytte sykkel. Behovene endrer seg fortløpende uansett når man er fersk og jeg tror det tar noen år før man finner sin "greie".
Versys ser jeg på som en fornuftig og prisgunstig sykkel. Jeg ville kanskje sett på Tracer 700 også. (Yamaha). Kvalitetsmessig holder jeg en knapp på Yamaha, uten at jeg sier at Kawasaki er dårlige greier. Jeg har ikke kjørt noen av dem. Kun Tracer 900. Sistnevnte er en veldig morsom sykkel hvis man plukker av vindskjermen. Men da ser den jo ikke ut... vil jeg tro...
Du kan som nevnt uansett bytte sykkel. Behovene endrer seg fortløpende uansett når man er fersk og jeg tror det tar noen år før man finner sin "greie".
Versys ser jeg på som en fornuftig og prisgunstig sykkel. Jeg ville kanskje sett på Tracer 700 også. (Yamaha). Kvalitetsmessig holder jeg en knapp på Yamaha, uten at jeg sier at Kawasaki er dårlige greier. Jeg har ikke kjørt noen av dem. Kun Tracer 900. Sistnevnte er en veldig morsom sykkel hvis man plukker av vindskjermen. Men da ser den jo ikke ut... vil jeg tro...
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Hvilken Kawasaki
Consumer reports ser på feilhyppighet innen en viss tidsperiode, for nyere MC.Bjerknez skrev: 08 jan 2019, 13:15 ...Kvalitetsmessig holder jeg en knapp på Yamaha, uten at jeg sier at Kawasaki er dårlige greier. ...
https://www.motorcycle.com/top10/the-10 ... es.html/10
Rangert fra færrest til flest feil, for en del kjente merker:
Yamaha: 11%
Honda, Suzuki: 12%
Kawasaki: 15%
HD: 26%
Triumph: 29%
Ducati: 33%
BMW: 40 %
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken Kawasaki
Da hadde jeg rett :)