Driftskvalitet på Triumph
Driftskvalitet på Triumph
Jeg skal kjøpe ny brukt sykkel til våren og i den forbindelse sitter jeg inne med et spørsmål som jeg føler blir feil at en forhandler kan svare på.
Jeg ønsker og kjøpe en Adventure sykkel som egner seg godt til terreng som på asfalt. Cruisekontroll er et pluss, men ikke et must.
Triumph Tiger 800 Xcx er et alternative som jeg er nyskjerrig på, men hvordan er drivtskvaliteten til Triumph i forhold til feks Kawasaki Versys 1000 eller Yamaha Tracer 900?
Jeg ønsker og kjøpe en Adventure sykkel som egner seg godt til terreng som på asfalt. Cruisekontroll er et pluss, men ikke et must.
Triumph Tiger 800 Xcx er et alternative som jeg er nyskjerrig på, men hvordan er drivtskvaliteten til Triumph i forhold til feks Kawasaki Versys 1000 eller Yamaha Tracer 900?


- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Driftskvalitet på Triumph
Jeg TROR at en sykkel som er godt vedlikeholdt er veldig driftsikker nesten uansett merke (Bortsett fra Ducati, men det er mine personlige meninger ut fra bekjente som har hatt alvorlige problemer)
Jeg vil mye heller ha en godt vedlikeholdt Tiger 800 enn en dårlig vedlikeholdt Tracer 900 feks. Altså hvis man ser på driftsikkerheten isolert sett og ikek henger seg opp i utseende etc.
Jeg mener du bør kjøpe den sykkelen du har best magefølelse for og en forhandler som gir deg den beste servicen etc. Hjelper lite og eie en sykkel man synes er kanontøff, men som man må reise fra Tromsø til Oslo med for å ta service.
Tiger 800 er jo mer egnet for grusveier og ulent terreng. De to andre er høyreiste asfalt orienterte sykler.
Men skulle JEG valgt en av de tre syklene du nevner hadde jeg valgt Tracer 900. God pris, lett og selge og den ser også ok ut. :)
Jeg vil mye heller ha en godt vedlikeholdt Tiger 800 enn en dårlig vedlikeholdt Tracer 900 feks. Altså hvis man ser på driftsikkerheten isolert sett og ikek henger seg opp i utseende etc.
Jeg mener du bør kjøpe den sykkelen du har best magefølelse for og en forhandler som gir deg den beste servicen etc. Hjelper lite og eie en sykkel man synes er kanontøff, men som man må reise fra Tromsø til Oslo med for å ta service.
Tiger 800 er jo mer egnet for grusveier og ulent terreng. De to andre er høyreiste asfalt orienterte sykler.
Men skulle JEG valgt en av de tre syklene du nevner hadde jeg valgt Tracer 900. God pris, lett og selge og den ser også ok ut. :)
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Driftskvalitet på Triumph
Du bør kanskje først finne ut av hvilket kjøremønster du kommer til å ha. F. eks. 90% asfalt og 10 % terreng. Og så må du definere terreng. Mener du grusveier eller rett ut i skauen og kanskje noen krøtterstier?
Alle sykler kan kjøre på grusveier, det er dekktypen som bestemmer hvor godt feste du vil ha.
Skal du ut i skauen egner hverken Versys eller Tracer seg, de er primært milslukere på asfalt, akkurat som en BMW GS.
Blir det mye skaukjøring bør du gå for en lettest mulig sykkel. For du kommer til å velte, før eller siden
Alle sykler kan kjøre på grusveier, det er dekktypen som bestemmer hvor godt feste du vil ha.
Skal du ut i skauen egner hverken Versys eller Tracer seg, de er primært milslukere på asfalt, akkurat som en BMW GS.
Blir det mye skaukjøring bør du gå for en lettest mulig sykkel. For du kommer til å velte, før eller siden

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Driftskvalitet på Triumph
Stort sett enig med deg, men man må vel legge til at bakkeklaring også er et godt argument for valg av GS etc.? For jeg regner med at slike type sykler har noe høyere bakkeklaring, noe som er ganske vesentlig når man skal over trestubber og snirkle seg rundt på skogsstier?haakeik skrev: 16 jan 2019, 07:40 Du bør kanskje først finne ut av hvilket kjøremønster du kommer til å ha. F. eks. 90% asfalt og 10 % terreng. Og så må du definere terreng. Mener du grusveier eller rett ut i skauen og kanskje noen krøtterstier?
Alle sykler kan kjøre på grusveier, det er dekktypen som bestemmer hvor godt feste du vil ha.
Skal du ut i skauen egner hverken Versys eller Tracer seg, de er primært milslukere på asfalt, akkurat som en BMW GS.
Blir det mye skaukjøring bør du gå for en lettest mulig sykkel. For du kommer til å velte, før eller siden![]()
Re: Driftskvalitet på Triumph
Sist jeg leste så noe statistikk på dette lå Triumph litt under noen av de japanske merkene (Yamaha etc.) over Ducati, BMW osv. og omtrent likt som HD. Jeg linker ingen artikkel da jeg finner ganske forskjellige tall bare ila. de 2 minuttene jeg brukte på Google nå akkurat. Dette sier vel noe om kvaliteten i tall-materialet kanskje?
Jeg tror dette spørsmålet er vanskelig å svare på. Og uansett hvor godt merket er som helhet kan du ha uflaks med din sykkel. De som har hatt problemer med sin sykkel snakker ofte høyt om det, mens de som ikke har problemer ikke er like høylytte. Mye viktigere enn at sykkelen ikke har en eneste feil fra fabrikken, er kanskje at butikken du kjøper den i har et verksted som evner å rette feilen raskt?
Jeg ville hørt lite på opplevd anekdotisk "bevis" fra andre MC-førere og heller kjøpt den sykkelen jeg hadde lyst på...
EDIT: I tillegg kan det nevnes at tallene for kundetilfredshet over hodet ikke stemmer overens med tallene for registrerte feil på nye sykler. På tilfredshet scorer Triumph så vidt jeg vet veldig høyt.
Jeg tror dette spørsmålet er vanskelig å svare på. Og uansett hvor godt merket er som helhet kan du ha uflaks med din sykkel. De som har hatt problemer med sin sykkel snakker ofte høyt om det, mens de som ikke har problemer ikke er like høylytte. Mye viktigere enn at sykkelen ikke har en eneste feil fra fabrikken, er kanskje at butikken du kjøper den i har et verksted som evner å rette feilen raskt?
Jeg ville hørt lite på opplevd anekdotisk "bevis" fra andre MC-førere og heller kjøpt den sykkelen jeg hadde lyst på...
EDIT: I tillegg kan det nevnes at tallene for kundetilfredshet over hodet ikke stemmer overens med tallene for registrerte feil på nye sykler. På tilfredshet scorer Triumph så vidt jeg vet veldig høyt.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Driftskvalitet på Triumph
Tiger 800 har vel etter det jeg vet, en svært så vellykket middelsstor adventuresykkel.
I Triumphmiljøet som jeg henger med, er det nok den mest vanlige sykkelen.
Har flere venner som har passert 100 000 km med sine sykler
Pålitelig, lettkjørt og uten gjennomgående problemer som jeg kommer på sånn i farta.
XCx utgaven er jo velutstyrt med bla cruisecontroll, håndtaksvarme og setevarme. Mye for pengene.
XR serien er mer asfaltfokusert, typisk kjennetegn er støpte felger, mens XC er har spilefelger.
XR har 19-17 oppsett på hjula og kortere, og enklere fjæring, mens XC har 21-18 hjul, og meget oppegående WP demping.
Men det er relativt langt mellom Triumphforhandlerne her i landet, og tilgang på service (om du ikke gjør alt sånn selv) bør være et argument for/mot en Tiger.
Triumph er veldig strenge på dette, sett i forhold til reklamasjoner og garantier.
I Triumphmiljøet som jeg henger med, er det nok den mest vanlige sykkelen.
Har flere venner som har passert 100 000 km med sine sykler
Pålitelig, lettkjørt og uten gjennomgående problemer som jeg kommer på sånn i farta.
XCx utgaven er jo velutstyrt med bla cruisecontroll, håndtaksvarme og setevarme. Mye for pengene.
XR serien er mer asfaltfokusert, typisk kjennetegn er støpte felger, mens XC er har spilefelger.
XR har 19-17 oppsett på hjula og kortere, og enklere fjæring, mens XC har 21-18 hjul, og meget oppegående WP demping.
Men det er relativt langt mellom Triumphforhandlerne her i landet, og tilgang på service (om du ikke gjør alt sånn selv) bør være et argument for/mot en Tiger.
Triumph er veldig strenge på dette, sett i forhold til reklamasjoner og garantier.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Driftskvalitet på Triumph
Jo, bakkeklaring er selvfølgelig viktig hvis man skal ut i skauen, men ikke nødvendigvis et godt argument for å velge GS. Da tenker jeg på de store GS'ene. Setehøyde er også viktig, ville aldri ha valg en sykkel der man balanserer på tåspissene når sykkelen står i ro. Da ville jeg heller valgt en sykkel der man har begge føttene godt plantet på jorden. Hvis man kommer til å kjøre mye i skauen er vel en motard type sykkel bedre enn en adventure, da disse er mindre, lettere og mye mer håndterbare.Bjerknez skrev: 16 jan 2019, 08:53Stort sett enig med deg, men man må vel legge til at bakkeklaring også er et godt argument for valg av GS etc.? For jeg regner med at slike type sykler har noe høyere bakkeklaring, noe som er ganske vesentlig når man skal over trestubber og snirkle seg rundt på skogsstier?haakeik skrev: 16 jan 2019, 07:40 Du bør kanskje først finne ut av hvilket kjøremønster du kommer til å ha. F. eks. 90% asfalt og 10 % terreng. Og så må du definere terreng. Mener du grusveier eller rett ut i skauen og kanskje noen krøtterstier?
Alle sykler kan kjøre på grusveier, det er dekktypen som bestemmer hvor godt feste du vil ha.
Skal du ut i skauen egner hverken Versys eller Tracer seg, de er primært milslukere på asfalt, akkurat som en BMW GS.
Blir det mye skaukjøring bør du gå for en lettest mulig sykkel. For du kommer til å velte, før eller siden![]()
- haakeik
- Innlegg: 746
- Registrert: 17 mar 2016, 08:11
- Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
- Bosted: Asker området
Re: Driftskvalitet på Triumph
Sakkle skrev: 16 jan 2019, 09:15 Sist jeg leste så noe statistikk på dette lå Triumph litt under noen av de japanske merkene (Yamaha etc.) over Ducati, BMW osv. og omtrent likt som HD. Jeg linker ingen artikkel da jeg finner ganske forskjellige tall bare ila. de 2 minuttene jeg brukte på Google nå akkurat. Dette sier vel noe om kvaliteten i tall-materialet kanskje?
Jeg tror dette spørsmålet er vanskelig å svare på. Og uansett hvor godt merket er som helhet kan du ha uflaks med din sykkel. De som har hatt problemer med sin sykkel snakker ofte høyt om det, mens de som ikke har problemer ikke er like høylytte. Mye viktigere enn at sykkelen ikke har en eneste feil fra fabrikken, er kanskje at butikken du kjøper den i har et verksted som evner å rette feilen raskt?
Jeg ville hørt lite på opplevd anekdotisk "bevis" fra andre MC-førere og heller kjøpt den sykkelen jeg hadde lyst på...
EDIT: I tillegg kan det nevnes at tallene for kundetilfredshet over hodet ikke stemmer overens med tallene for registrerte feil på nye sykler. På tilfredshet scorer Triumph så vidt jeg vet veldig høyt.
Antall feil i %:
Yamaha – 11 %
Suzuki og Honda – 12 %
Kawasaki – 15%
Victory (nå nedlagt) – 17 %
Harley Davidson – 26 %
Triumph – 29 %
Ducati – 33 %
BMW – 42 %
https://www.mcavisa.no/single-post/2017/02/07/Uventet
Re: Driftskvalitet på Triumph
Har du vurdert en BMW F800 GS?
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Driftskvalitet på Triumph
https://beachmoto.com/blogs/news/bmw-mo ... liable-not :
"...As it turns out the latter statement is false. According to latest Consumer Reports customer satisfaction poll, BMW is dead last when it comes to reliability. It seems like newer Beemers are plagued with reliability issues and owners are not happy about it. Ducati is not far ahead, with similar issues reported. At least Ducati was never known to be a reliable brand and issues are almost expected.
Unsurprisingly Japanese brands occupy top 4 places. So pretty much if you want reliable and bulletproof you stick with Japanese bikes. ..."
Driftsikkerhet var vel et tema for den potensielle kjøperen, og da er kanskje ikke BMW noe naturlig valg, siden de år etter år havner relativt dårlig ut sammenliknet med de fleste større produsentene. (Triumph likeså, men de har i følge Consumer reports færre feil enn BMW, tross alt.)
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Driftskvalitet på Triumph
Ja, det var med overlegg jeg ikke lenket de tallene da du raskt finner forskjellige tall om du googler litt.haakeik skrev: 16 jan 2019, 10:16 Antall feil i %:
Yamaha – 11 %
Suzuki og Honda – 12 %
Kawasaki – 15%
Victory (nå nedlagt) – 17 %
Harley Davidson – 26 %
Triumph – 29 %
Ducati – 33 %
BMW – 42 %
https://www.mcavisa.no/single-post/2017/02/07/Uventet
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Driftskvalitet på Triumph
Tallene lyver ikke, men så har BMW en ganske bred portefølje. Det er så mange andre faktorer som spiller inn at jeg (og majoriteten av de som kjøper ny motorsykkel i Norge) ikke har betenkeligheter med å velge BMW.gsx750_80 skrev: 16 jan 2019, 10:49https://beachmoto.com/blogs/news/bmw-mo ... liable-not :
"...As it turns out the latter statement is false. According to latest Consumer Reports customer satisfaction poll, BMW is dead last when it comes to reliability. It seems like newer Beemers are plagued with reliability issues and owners are not happy about it. Ducati is not far ahead, with similar issues reported. At least Ducati was never known to be a reliable brand and issues are almost expected.
Unsurprisingly Japanese brands occupy top 4 places. So pretty much if you want reliable and bulletproof you stick with Japanese bikes. ..."
Driftsikkerhet var vel et tema for den potensielle kjøperen, og da er kanskje ikke BMW noe naturlig valg, siden de år etter år havner relativt dårlig ut sammenliknet med de fleste større produsentene. (Triumph likeså, men de har i følge Consumer reports færre feil enn BMW, tross alt.)
F800 GS er kjent for å være en driftsikker adventure-sykkel som kan ta deg verden rundt.
Re: Driftskvalitet på Triumph
"Tallene lyver ikke" tyder på at du ikke har studert noe særlig statistikkDansekris skrev: 16 jan 2019, 11:14 Tallene lyver ikke, men så har BMW en ganske bred portefølje. Det er så mange andre faktorer som spiller inn at jeg (og majoriteten av de som kjøper ny motorsykkel i Norge) ikke har betenkeligheter med å velge BMW.
F800 GS er kjent for å være en driftsikker adventure-sykkel som kan ta deg verden rundt.

Nå har ikke jeg noen agenda om å forfine tallene til BMW. Kan godt være det er så ille som disse tallene viser. Men som et eksempel kan det også tenkes at BMW feil "overrapporteres" siden syklene er såpass dyre. En liten filleting man kanskje ville blåst i på en billigere sykkel er vel ikke noe man aksepterer på en sykkel opp mot 250 000,-
Som sagt, jeg vet ikke. Men jeg ville heller ikke lest meg blind på statistikk. Særlig ikke når man ikke vet noe om bakgrunnen for tallene.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Driftskvalitet på Triumph
https://www.consumerreports.org/cro/index.htmSakkle skrev: 16 jan 2019, 11:27"Tallene lyver ikke" tyder på at du ikke har studert noe særlig statistikkDansekris skrev: 16 jan 2019, 11:14 Tallene lyver ikke, men så har BMW en ganske bred portefølje. Det er så mange andre faktorer som spiller inn at jeg (og majoriteten av de som kjøper ny motorsykkel i Norge) ikke har betenkeligheter med å velge BMW.
F800 GS er kjent for å være en driftsikker adventure-sykkel som kan ta deg verden rundt.Er det noe som er lett å manipulere så er det tall.
Nå har ikke jeg noen agenda om å forfine tallene til BMW. Kan godt være det er så ille som disse tallene viser. Men som et eksempel kan det også tenkes at BMW feil "overrapporteres" siden syklene er såpass dyre. En liten filleting man kanskje ville blåst i på en billigere sykkel er vel ikke noe man aksepterer på en sykkel opp mot 250 000,-
Som sagt, jeg vet ikke. Men jeg ville heller ikke lest meg blind på statistikk. Særlig ikke når man ikke vet noe om bakgrunnen for tallene.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Driftskvalitet på Triumph
En liten rettelse: XC har bare 17 tommers bakhjul.Olav K skrev: 16 jan 2019, 09:41
XR har 19-17 oppsett på hjula og kortere, og enklere fjæring, mens XC har 21-18 hjul, og meget oppegående WP demping.


Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)