Driftskvalitet på Triumph
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Driftskvalitet på Triumph
Jeg hadde en Triumph Tiger 1050 SE 2010 mod. i to år og synes denne holdt seg godt. Ingen problemer og med en strålende motor, som mange mente var en av de beste motorsykkelmotorene noensinne. Jeg likte motorkarakteren på denne langt bedre enn 1200 trippelen. Men skal samtidig raskt nevne at jeg kun kjørte storebroren 1200 Tiger'n to dager, før jeg hoppet på en Moto Guzzi Stelvio, som passet meg mye bedre, også når det gjaldt motorkarakteren.
Jeg husker det var en litt svak bakdemper på Triumph'en. Den ble langt mer retningsstabil ved pådrag og nedbremsing etter at jeg fikk satt på en britiskprodusert Nitrondemper og Öhlinsfjærer foran . Ble nesten en helt annen sykkel rent kjøremessig.
Jeg husker det var en litt svak bakdemper på Triumph'en. Den ble langt mer retningsstabil ved pådrag og nedbremsing etter at jeg fikk satt på en britiskprodusert Nitrondemper og Öhlinsfjærer foran . Ble nesten en helt annen sykkel rent kjøremessig.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Driftskvalitet på Triumph
Ja må nok innrømme at jeg falt litt for Tiger 800.Olav K skrev: 16 jan 2019, 15:13Svaret er nei. XCX kan gjøre alt.nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:36 OK, men er pusekatta xcx en dårlig asfalt rytter?
Hvor mye utenom asfalt vet jeg ikke enda da jeg aldri har vært på lengere turer enn 200 km![]()
Men jeg har en 9 åring som har glede med å sitte på med pappaen sin på korte turer. Det er noe som jeg også må ta i betraktning. Har vurdert R1200rt også, men er redd for at den blir klumpete når vi skal utenom allfarvei for å finne teltplass.
Litt større forhjul gjør den bedre på hullete grusveier enn XRens 19 tomms framhjul. Bedre fjæring er også (I mine øyne) et stort pluss.
Det var en test i Bike for noen år siden, (Tiger 800 og GS 800) der "vant" Tigeren.
Sprekere motor og mer utstyr var noen av årsakene.
BMWen fikk skryt for å være litt bedre "offroad".
(Altså dårlige grusveier, ikke kjøring i terrenget)
Uansett hva du velger av disse to vil du bli fornøyd.
Men smilet blir nok ørlite breiere med en Tiger.
Livet er litt bedre på en Triumph.... helt enkelt.![]()
Hva med kjørevenlihet for en passasjer på 9 år? Jeg kjøre i dag en 2002 Suzuki vl800 volusia som er super komfortabel. Den må jo desverre selges til fordel for at far skal på vestlandstur

Vil min søm trives på en Tiger 800?


Re: Driftskvalitet på Triumph
Det vil jeg tro. Du vil sitte rakrygget og han vil kunne holde seg fast uten å lene seg veldig mye frem.
Re: Driftskvalitet på Triumph
Hei.
Har 2 års erfaring med F800GS. Hadde en 2010modell fra 2012-14. Kjørte den i 2år og var veldig godt fornøyd. Lettkjørt med god komfort på langtur, og "liten og lett" på småturer. Sønnen min var 8-10år i perioden jeg hadde den, og han storkoste seg bakpå (hadde alltid koffertsett på når han var med).
Har 2 års erfaring med F800GS. Hadde en 2010modell fra 2012-14. Kjørte den i 2år og var veldig godt fornøyd. Lettkjørt med god komfort på langtur, og "liten og lett" på småturer. Sønnen min var 8-10år i perioden jeg hadde den, og han storkoste seg bakpå (hadde alltid koffertsett på når han var med).
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Driftskvalitet på Triumph
Nei, kjenner ikke til eieren nei. Men er vel begrenset hva som kan være feil med en slik som bare har gått 270milnippon81 skrev: 16 jan 2019, 13:08Kjenner du til vedkomne ?biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:59OG skulle jeg kjøpt en slik nå, hadde jeg nok ringt til denne karennippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:29Det var et konkret og direkte kjøpe tips.biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:12 Hvis jeg skulle ha kjøpt meg en bruktsykkel for ca 70-110,- feks. for litt allsidig bruk, så hadde jeg nok prøvd å få tak i en BMW F800GS til og med 2012mod. Grunnen til ikke nyere enn 2012 er i mine øyne vekt. Disse veier bare 207kg fulltanket (noe som er godkjent til litt mere offroad), mens nyere modeller bare ble tyngre og tyngre.![]()
: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=137364683
Hadde nok da slengt på ei skikkelig bunnplate hvis handel. Muligens litt stiv pris, men på den annen side mer eller
mindre "ny" -12mod.![]()
Og finns som regel litt prutningsmonn![]()

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
Re: Driftskvalitet på Triumph
Vedr drift, feil og de tingene.. Man bør også ta i betrakning hvilken oppfølging man kan forvente å få når man har fått en feil. Altså hvor villig er produsenten til å innrømme feil og følge opp den enkelte.
Re: Driftskvalitet på Triumph
Den der er ganske interessant. Dette er kanskje individuell fra butikk eller produsent??ZZR-Erling skrev: 17 jan 2019, 00:20 Vedr drift, feil og de tingene.. Man bør også ta i betrakning hvilken oppfølging man kan forvente å få når man har fått en feil. Altså hvor villig er produsenten til å innrømme feil og følge opp den enkelte.


Re: Driftskvalitet på Triumph
Ja det er viktig info og en god erfaring å t med segkestrom1 skrev: 16 jan 2019, 22:22 Hei.
Har 2 års erfaring med F800GS. Hadde en 2010modell fra 2012-14. Kjørte den i 2år og var veldig godt fornøyd. Lettkjørt med god komfort på langtur, og "liten og lett" på småturer. Sønnen min var 8-10år i perioden jeg hadde den, og han storkoste seg bakpå (hadde alltid koffertsett på når han var med).



Re: Driftskvalitet på Triumph
Fristende å bare kjøpe sykkelen til en hyggelig pris. Det er jo mange gode responser på gs’n her inne på forumet. Men det er skummelt å kjøpe sykkel uten å ha sett og eventuelt prøvd denbiker7 skrev: 17 jan 2019, 00:17Nei, kjenner ikke til eieren nei. Men er vel begrenset hva som kan være feil med en slik som bare har gått 270milnippon81 skrev: 16 jan 2019, 13:08Kjenner du til vedkomne ?biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:59OG skulle jeg kjøpt en slik nå, hadde jeg nok ringt til denne karennippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:29Det var et konkret og direkte kjøpe tips.biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:12 Hvis jeg skulle ha kjøpt meg en bruktsykkel for ca 70-110,- feks. for litt allsidig bruk, så hadde jeg nok prøvd å få tak i en BMW F800GS til og med 2012mod. Grunnen til ikke nyere enn 2012 er i mine øyne vekt. Disse veier bare 207kg fulltanket (noe som er godkjent til litt mere offroad), mens nyere modeller bare ble tyngre og tyngre.![]()
: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=137364683
Hadde nok da slengt på ei skikkelig bunnplate hvis handel. Muligens litt stiv pris, men på den annen side mer eller
mindre "ny" -12mod.![]()
Og finns som regel litt prutningsmonn![]()
![]()



- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Driftskvalitet på Triumph
Har 30-40 mil på en lånt GS800 bak meg. Fin sykkel å se på. Den passet ikke meg, ergonomisk, og ble raskt slitsom å sitte på. Ville ha prøvesittet, i alle fall, om det ikke skulle la seg gjøre å prøvekjøre.nippon81 skrev: 17 jan 2019, 04:31Fristende å bare kjøpe sykkelen til en hyggelig pris. Det er jo mange gode responser på gs’n her inne på forumet. Men det er skummelt å kjøpe sykkel uten å ha sett og eventuelt prøvd denbiker7 skrev: 17 jan 2019, 00:17Nei, kjenner ikke til eieren nei. Men er vel begrenset hva som kan være feil med en slik som bare har gått 270milnippon81 skrev: 16 jan 2019, 13:08Kjenner du til vedkomne ?biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:59OG skulle jeg kjøpt en slik nå, hadde jeg nok ringt til denne karennippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:29Det var et konkret og direkte kjøpe tips.biker7 skrev: 16 jan 2019, 12:12 Hvis jeg skulle ha kjøpt meg en bruktsykkel for ca 70-110,- feks. for litt allsidig bruk, så hadde jeg nok prøvd å få tak i en BMW F800GS til og med 2012mod. Grunnen til ikke nyere enn 2012 er i mine øyne vekt. Disse veier bare 207kg fulltanket (noe som er godkjent til litt mere offroad), mens nyere modeller bare ble tyngre og tyngre.![]()
: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=137364683
Hadde nok da slengt på ei skikkelig bunnplate hvis handel. Muligens litt stiv pris, men på den annen side mer eller
mindre "ny" -12mod.![]()
Og finns som regel litt prutningsmonn![]()
![]()
![]()
Overraskende dårlig akselerasjon også, i forhold til motorvolum. Gikk definitivt mye dårligere enn en gammel Suzuki 750 jeg hadde, med ca 80000 km bak seg. Dårlig akselerasjon er kanskje ikke så viktig, men ergonomi derimot..
Var også med på tur offroad, i noen fjell ikke langt fra San Diego. Eieren av GS800 måtte gå av sykkelen og bruke masse krefter på å komme seg fram, ved å " leie" den. Vinsj og noen sherpaer hadde nok vært nyttig. Folk med små Yamaha 250 og Honda 250 kunne kjøre i ring rundt han, nærmest som veps.
Men, alt koker vel ned til smak og behag, og hva sykkelen skal brukes til.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Driftskvalitet på Triumph
Jeg er faktisk helt enig med deg med det du sier om "dårlig" aksellerasjon i forhold til motorstørrelse. Jeg har ikke kjørt GS800, men R1200RS som jeg tror har den samme motoren som 1200GS. Jeg synes det var litt tamt i forhold til hvor mye motor det er...
My moment, men mister pusten fort. Følte det ble litt ketchup.
My moment, men mister pusten fort. Følte det ble litt ketchup.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Driftskvalitet på Triumph
Synes det blir litt sånn "diesel"... rister på lavt-full fart over et smalt område -så dødt...Bjerknez skrev: 17 jan 2019, 08:59 Jeg er faktisk helt enig med deg med det du sier om "dårlig" aksellerasjon i forhold til motorstørrelse. Jeg har ikke kjørt GS800, men R1200RS som jeg tror har den samme motoren som 1200GS. Jeg synes det var litt tamt i forhold til hvor mye motor det er...
My moment, men mister pusten fort. Følte det ble litt ketchup.
behaglig i sweetspoten men ikke spesielt morro...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Driftskvalitet på Triumph
Testet en ny F800GS for noen år siden, trur det var 2014mod, så var den "litt tyngre versjonen". Kjørte da selv ZX12R, så var jo selvfølgelig litt dau i forhold
Men vil da ikke si at den gikk direkte dårlig da. Hvis man kjøper en slik sykkel og skal bruke den til det den er laget for (touring, grus og evt. litt offroad), så går den bra nok. Og skal man da kjøpe en slik type sykkel med mere krefter, så er det nesten klin umulig å finne noen med samme vekt. (800GS 2008-2012) Da blir de tyngre ! Og kjenner til folk som har brukt sin 800GS til GANSKE så seriøs offroad, og det har funket greit det.
Men hvis en brukt Tiger XC800 er mere spennende (7-8kg tyngre), så ta en titt på denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=113884383
Tror denne har stått til salgs en stund, så prutningsmonn kan sikkert testes her også



Men hvis en brukt Tiger XC800 er mere spennende (7-8kg tyngre), så ta en titt på denne: https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=113884383
Tror denne har stått til salgs en stund, så prutningsmonn kan sikkert testes her også

Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Driftskvalitet på Triumph
Kan snakke for meg selv.
Jeg har ikke sagt at den går "dårlig", men jeg ble skuffet i forhold til hvor "mye" motor man må drasse på. En svær 1200cc boxer. Altså lite hester hvis man regner pr. kilo. Men for all del ikke noen sinke og det er åpenbart en fantastisk sykkel for dem som liker slike sykler :)
Jeg har ikke sagt at den går "dårlig", men jeg ble skuffet i forhold til hvor "mye" motor man må drasse på. En svær 1200cc boxer. Altså lite hester hvis man regner pr. kilo. Men for all del ikke noen sinke og det er åpenbart en fantastisk sykkel for dem som liker slike sykler :)
Re: Driftskvalitet på Triumph
Mine erfaringer med Triumphs driftsikkerhet er gode. Fruens Sprint RS gikk 97 000 uten trøbbel før den ble byttet inn, nå har hennes Tiger Sport passert 55 000, kun ordinær service. Selv hadde jeg en Explorer som gikk 103.000 før den ble skiftet, en oljelekkasje fra kardang skapte litt kluss før det ble ordnet med deling av utgiftene - utenfor garantitiden. Nå kjører jeg en Tiger 800, men den er kun gått noen få tusen etter at jeg kjøpte den i august, så den teller ennå ikke når det gjelder driftsikkerhet, men etter min oppfatning en veldig fin sykkel.