Driftskvalitet på Triumph
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Driftskvalitet på Triumph
@Joachim:
Interessant å lese, helt klart!
Jeg regner med at mer fokus på gruskjøring er grunnen til at du byttet nedover, for å si det slik, til en Triumph 800?
Men hva tenker du om byttet fra kardang til kjede? Noen sammenheng med lekkasjen i kardangen på Explorer'n?
Også interessert å lese om Tiger Sport erfaringene. Denne modellen, særlig etter oppdateringen for noen år siden som ga den bedre lys, enkeltsvingarm og bedre komfort og utstyr, mener jeg er en ufortjent undervurdert sykkel her i landet.
Interessant å lese, helt klart!
Jeg regner med at mer fokus på gruskjøring er grunnen til at du byttet nedover, for å si det slik, til en Triumph 800?
Men hva tenker du om byttet fra kardang til kjede? Noen sammenheng med lekkasjen i kardangen på Explorer'n?
Også interessert å lese om Tiger Sport erfaringene. Denne modellen, særlig etter oppdateringen for noen år siden som ga den bedre lys, enkeltsvingarm og bedre komfort og utstyr, mener jeg er en ufortjent undervurdert sykkel her i landet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Driftskvalitet på Triumph
Til tross for at jeg har noen hundre tusen kilometer bak meg på motorsykkel har jeg aldri forstått de som elsker grus. Jeg får en følelse av at da har jeg null kontroll, sykkelen vandrer hit og dit, og i motsetning til mange unngår jeg grusveier hvis jeg kan.
Jeg var meget fornøyd med Explorer, det var kun én ting som fikk meg til ikke å kjøpe den samme: vekten. Triumph oppgir 259 kg, som ikke stemmer. Tyske Motorrad har veid den til langt over 270, med litt vesker og veltebøyler blir det enda mer.
Den største overralsen jeg fikk etter byttet var at jeg opplever 800'en som like komfortabel som storeboren.
Kjedevask og smøring skulle jeg gjerne vært fourten, men som sagt: vekten trumfer det meste.
Når det gjelder Sport er fruen strålende fornøyd, hun er vel rundt 167 cm. Selv er jeg 178 og ergonomien passer ikke meg, men det er jo forskjellig fra person til person. Motoren er flott, sterk og smidig. De originale sideveskene ser store ut, men innvendig plass er ikke mye å skryte av. Fruen skiftet skjermen til Madstad, det fjernet all turbulens og ga mindre støy og mer komfort. Flott sykkel, men i dag tror jeg de fleste anerkjente fabrikanter lager bra produkter, det koker ned til den enkeltes smak. Selv blir jeg litt oppgitt når mc-blader hele tiden skal kåre en vinner. Sykler har forskjellige egenskaper og forskjellige motorsyklister har varierende behov og preferanser. Det var tresylindret motor som fikk fruen over til Triumph, og meg til å følge etter. For oss er det innertier og bedre enn både firesylindret og twin.
Jeg var meget fornøyd med Explorer, det var kun én ting som fikk meg til ikke å kjøpe den samme: vekten. Triumph oppgir 259 kg, som ikke stemmer. Tyske Motorrad har veid den til langt over 270, med litt vesker og veltebøyler blir det enda mer.
Den største overralsen jeg fikk etter byttet var at jeg opplever 800'en som like komfortabel som storeboren.
Kjedevask og smøring skulle jeg gjerne vært fourten, men som sagt: vekten trumfer det meste.
Når det gjelder Sport er fruen strålende fornøyd, hun er vel rundt 167 cm. Selv er jeg 178 og ergonomien passer ikke meg, men det er jo forskjellig fra person til person. Motoren er flott, sterk og smidig. De originale sideveskene ser store ut, men innvendig plass er ikke mye å skryte av. Fruen skiftet skjermen til Madstad, det fjernet all turbulens og ga mindre støy og mer komfort. Flott sykkel, men i dag tror jeg de fleste anerkjente fabrikanter lager bra produkter, det koker ned til den enkeltes smak. Selv blir jeg litt oppgitt når mc-blader hele tiden skal kåre en vinner. Sykler har forskjellige egenskaper og forskjellige motorsyklister har varierende behov og preferanser. Det var tresylindret motor som fikk fruen over til Triumph, og meg til å følge etter. For oss er det innertier og bedre enn både firesylindret og twin.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39731
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Driftskvalitet på Triumph
Ja, originalsideveskene og toppboksen på min Tiger 1050 SE, 2010 mod. var skikkelig stusselige saker, husker jeg. Merkelig skråstilt plassert på sykkelen var de også, og ikke minst tunge med elendig plass. Men vi lærte oss å pakke lurt de to sesongene vi hadde denne sykkelen, noe vi har hatt nytte av senere...Joachim skrev: 17 jan 2019, 15:55 Når det gjelder Sport er fruen strålende fornøyd, hun er vel rundt 167 cm. Selv er jeg 178 og ergonomien passer ikke meg, men det er jo forskjellig fra person til person. Motoren er flott, sterk og smidig. De originale sideveskene ser store ut, men innvendig plass er ikke mye å skryte av.

Rart at ikke Triumph har fått til bedre løsning på de nye sideveskene siden dette var en av de tingene med størst forbedringspotensial, etter min mening, fra SE modellen jeg hadde.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- BAJAZZ
- Innlegg: 74
- Registrert: 21 jul 2015, 19:33
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS
Re: Driftskvalitet på Triumph
Du kan trygt kjøpe en brukt Triumph Nippon. Jeg har hatt 5 stykker av dem, og ingen problemer av stor karakter. Kondens i blinklys, liten oljelekkasje fra et lokk som ikke var skrudd ordentlig fast, samt at indikatorlampen til varmesetet til passasjersetet tullet litt. Noen av dem, Scrambler,n og Bonnevillen har vært helt feilfrie
. Triumph 800 XCA er en nydelig sykkel å kjøre, utrolig letthåndterlig, og svært god på alt egentlig. Og herlig LYD
Har hatt god erfaring med 2017 modellen, og kan anbefale denne. Jeg er nesten to meter høy, og satt som en drøm på den. Da det har blitt mye langturer, gikk jeg for storebror 1200, som jeg har hatt to stykker av, begge fantastiske sykler, men "tunge"! Tiger 800 er mye mer lettkjørt, og en drøm på grusveier. Samtidig er den svært overbevisende på asfalten også. Og du får VELDIG mye mer sykkel for penga her. 1200 tiger er en kostbar sykkel. Uansett, prøv de du finner av interesse, og stol på magefølelsen din. Den "lyver" som regel ikke
Uansett, lykke til med valget 




Re: Driftskvalitet på Triumph
(00 GS er utmerket på asfalt.Bjerknez skrev: 16 jan 2019, 14:05Jeg har ikke kjørt GS 800 så det vet jeg ikke, men den går for å være mer egnet på grus. Det betyr derimot ikke at den er noe dårligere p åasfalt enn dem andre. Men den koster nok litt mer vil jeg tro. Rett og slett fordi den kanskje er litt mer solid bygget og har utstyr som gjør at dne passer bedre i ulent terreng? Jeg er usikker.nippon81 skrev: 16 jan 2019, 12:36OK, men er pusekatta xcx en dårlig asfalt rytter?Bjerknez skrev: 16 jan 2019, 06:53 Tiger 800 er jo mer egnet for grusveier og ulent terreng. De to andre er høyreiste asfalt orienterte sykler.
Men skulle JEG valgt en av de tre syklene du nevner hadde jeg valgt Tracer 900. God pris, lett og selge og den ser også ok ut. :)
Hvor mye utenom asfalt vet jeg ikke enda da jeg aldri har vært på lengere turer enn 200 km![]()
Men jeg har en 9 åring som har glede med å sitte på med pappaen sin på korte turer. Det er noe som jeg også må ta i betraktning. Har vurdert R1200rt også, men er redd for at den blir klumpete når vi skal utenom allfarvei for å finne teltplass.
Forskjellen generelt sett er nok at sykler som er beregnet mer for grus etc. har høyere bakkeklaring og blir levert med andre typer dekk(?) etc. Dempere er også kanskje mer påkostet på sykler beregnet på grus og skogsstier.
Kjører lett så forhvilere og støtter skraper i svinger.
Men dekkvalget er jo viktig. Har Metzeler Touarance next og de sitter meger godt på vei
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Driftskvalitet på Triumph
Ja, jeg sa vel egentlig ikke noe annet heller :)
Re: Driftskvalitet på Triumph
Forsåvidt ikke, men jeg ville ikke fremhevet grusegenskaper som det som kjennetegner den.
Bra på grus men overraskende bra på asfalt med tanke på sykkeltype
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Driftskvalitet på Triumph
Det jeg egentlig skulle fremheve var at den er bedre egnet på grus enn Tracer 900 etc. Uttalelsen er basert på uttalelser fra flere og er dog ikke egen erfart. Men det er vel en ganske kjent greie at GS er mer egnet for "offroad" enn de andre som er nevnt her?
Med det så sier jeg samtidig ikke at den er dårlig på asfalt. :)
Med det så sier jeg samtidig ikke at den er dårlig på asfalt. :)
Re: Driftskvalitet på Triumph
Jeg har en god magefølelse på tigeren å tror nok jeg kommer til å gå for den. Jeg ser meg ikke råa til en ny sykkel, men det er et par alternativ på Finn til under 130.000kr. Og det kan jeg leve med.BAJAZZ skrev: 17 jan 2019, 22:58 Du kan trygt kjøpe en brukt Triumph Nippon. Jeg har hatt 5 stykker av dem, og ingen problemer av stor karakter. Kondens i blinklys, liten oljelekkasje fra et lokk som ikke var skrudd ordentlig fast, samt at indikatorlampen til varmesetet til passasjersetet tullet litt. Noen av dem, Scrambler,n og Bonnevillen har vært helt feilfrie. Triumph 800 XCA er en nydelig sykkel å kjøre, utrolig letthåndterlig, og svært god på alt egentlig. Og herlig LYD
Har hatt god erfaring med 2017 modellen, og kan anbefale denne. Jeg er nesten to meter høy, og satt som en drøm på den. Da det har blitt mye langturer, gikk jeg for storebror 1200, som jeg har hatt to stykker av, begge fantastiske sykler, men "tunge"! Tiger 800 er mye mer lettkjørt, og en drøm på grusveier. Samtidig er den svært overbevisende på asfalten også. Og du får VELDIG mye mer sykkel for penga her. 1200 tiger er en kostbar sykkel. Uansett, prøv de du finner av interesse, og stol på magefølelsen din. Den "lyver" som regel ikke
Uansett, lykke til med valget
![]()
Den ene er en godt utstyrt XCX som hat falt meg for øyet, men jeg var i tvil om den ble stiv på landeveien da dette er offroad utgaven.


Re: Driftskvalitet på Triumph
Absolutt rett det, Tracer er jo en ren asfaltsykkel på lik linje som dinBjerknez skrev: 18 jan 2019, 14:07 Det jeg egentlig skulle fremheve var at den er bedre egnet på grus enn Tracer 900 etc. Uttalelsen er basert på uttalelser fra flere og er dog ikke egen erfart. Men det er vel en ganske kjent greie at GS er mer egnet for "offroad" enn de andre som er nevnt her?
Med det så sier jeg samtidig ikke at den er dårlig på asfalt. :)

Og GS er meget bedre egnet på grus enn Tracer.
Har ingen problem å holde 120-130 kmt på grusvei. Ville aldri prøvd på det med Ducatien jeg hadde, den seilet som en båt på grus.
- BAJAZZ
- Innlegg: 74
- Registrert: 21 jul 2015, 19:33
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200, BMW R 1250 GS
Re: Driftskvalitet på Triumph
Jeg har en god magefølelse på tigeren å tror nok jeg kommer til å gå for den. Jeg ser meg ikke råa til en ny sykkel, men det er et par alternativ på Finn til under 130.000kr. Og det kan jeg leve med.
Den ene er en godt utstyrt XCX som hat falt meg for øyet, men jeg var i tvil om den ble stiv på landeveien da dette er offroad utgaven.
Det står en spekket XCX i Drøbak, her får du med full pakke
Ellers står det en strøken XRX med svært lav km stand i Kristiansand. Den ser jo ut som ny, så her kan du gjøre et godt kjøp. XRX er litt med veiorientert, men ingen problem med å ta den ut på noen grusveier heller. Begge ligger på kr 129.000,- , men de kan sikkert justere litt på prisen. Dette er 2016 modeller, dvs kun gått en to-tre sesonger. Mye sykkel for penga for begge to
LØP OG KJØP

Den ene er en godt utstyrt XCX som hat falt meg for øyet, men jeg var i tvil om den ble stiv på landeveien da dette er offroad utgaven.
Det står en spekket XCX i Drøbak, her får du med full pakke





-
Onlinedypen
- Innlegg: 7030
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Driftskvalitet på Triumph
XCX’n i Drøbak ikke noe tilfeldig, der er tingene i orden og ryddig kar som har den 
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Driftskvalitet på Triumph
Kjenning?dypen skrev: 18 jan 2019, 22:02 XCX’n i Drøbak ikke noe tilfeldig, der er tingene i orden og ryddig kar som har den![]()


-
Onlinedypen
- Innlegg: 7030
- Registrert: 28 mai 2018, 20:55
- Motorsykkelen din: R1250GSA
- Bosted: Lillestrøm
Re: Driftskvalitet på Triumph
Fetter 
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Driftskvalitet på Triumph

