Ønsker innspill på valg av MC til kjøre trening på Rudskogen med senior MC , har tatt førerutviklingskurs gjennom senior MC så det gjelder førerutvikling og ikke roadracing. i dag trener jeg med min cbr1100xx men syntes den er litt tung og skraper lett i svingene med mye nedlegg , ønsker egentilg en mc som er billig å kjøpe deler/brukte deler i tilfelle jeg skulle legge en ned i en sving den bør også være morsom å kjøre på bane og sitte bra ved mye nedlegg prisklasse ca max 50000.-
Har sett på. Honda cbr 900rr - cbr600 - VTR 1000 Kawazaki ZX9 . har veldig lyst på Ducati 749 men er litt usikker når det gjelder deler , jeg skiftet og skrur alt selv men hva med deler i utlandet?? tenkte å kjøre med sportsdekk + mønster , forsikringen bør jo ikke ruinere en eller selv om jeg er over 50 år og kan nøye meg med delkasko , forslag mottas med stor takk
Valg av MC til kjøring på Rudskogen ?
Re: Valg av MC til kjøring på Rudskogen ?
Hadde vært moro å høre hvordan det har gått her ... uansett så fant jeg en side som gir svar på det meste innen det å starte med roadracing.
Roadracing – en aktivitet som bør passe motorsyklister! http://www.roadracing.no/arkiv/3086
Roadracing – en aktivitet som bør passe motorsyklister! http://www.roadracing.no/arkiv/3086
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Valg av MC til kjøring på Rudskogen ?
Enig.dypen skrev: 18 jan 2019, 22:51 Hadde vært moro å høre hvordan det har gått her ... uansett så fant jeg en side som gir svar på det meste innen det å starte med roadracing.
Roadracing – en aktivitet som bør passe motorsyklister! http://www.roadracing.no/arkiv/3086
Men det er en gammel tråd så det spørs vel om TS følger med på den lenger...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- JanK
- Innlegg: 738
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Valg av MC til kjøring på Rudskogen ?
Gammel tråd men det er nok ingen tvil om at en CBR600RR er det beste valget*, best kvalitet, mest pålitelig, massevis av ekstrautstyr. Kan bare kose deg på banen uten å bekymre deg for havari eller andre problemer.
*objektivt sett..
*objektivt sett..
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Valg av MC til kjøring på Rudskogen ?
Skulle jeg primært hatt en sykkel som gikk styggfært og som sikkert er en "racer" sammenlignet med bussen jeg kjører, så tror jeg nok Triumph ST955i Daytona hadde ligget høyt på lista, men det hadde også Honda CBR(929RR eller 930RR) Fireblade gjort.
Jeg hadde en hel dag på rudskogen med min K1200RS, synes den klarte seg ganske bra. Skulle absolutt satt fothvilere i øvre stilling(noe jeg dessverre ikke gjorde). Følte at jeg hang vel så bra med i svingene som langt sprekere sykler. På rettstrekkene så seig det en og annen sykkel ifra(dog ikke så ofte ned angsten).
Jeg hadde en hel dag på rudskogen med min K1200RS, synes den klarte seg ganske bra. Skulle absolutt satt fothvilere i øvre stilling(noe jeg dessverre ikke gjorde). Følte at jeg hang vel så bra med i svingene som langt sprekere sykler. På rettstrekkene så seig det en og annen sykkel ifra(dog ikke så ofte ned angsten).
Re: Valg av MC til kjøring på Rudskogen ?
Det hadde vært moro å hatt en dag på bane uansett sykkel vil jeg tro, ser Eirik Garberg som jeg linket til tidligere anbefaler Yamaha YZF R6, Honda er nevnt som bra alternativ her. Uansett hva du velger av japansk vil jeg tro du kommer gunstig ut og spesielt hvis du tenker i retning «budget racing» ...
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Valg av MC til kjøring på Rudskogen ?
Kjørte mye med senior mc for noen år siden og var blant de raskere i raskeste gruppe. Så gikk det noen år uten banekjøring før igjen kjøpte meg asfaltsykkel og prøvde meg igjen i fjor.
Gikk for så vidt greit, er betydelig tregere enn i glansdagene men rask nok for rask gruppe. Problemet er at det er ikke sykkelen lenger, har en KTM 990 SMR som tunet/benket til 122hk på bakhjulet (ca 135hk på veiva), nesten identisk med det hadde på min KTM 990 Superduke før. Men nå har "alle andre" 200hk så hver gang kommer ut på slettene kommer det et par stykker forbi...som ligger og bremser i svingene. Og kul umulig å komme forbi (ikke lov å kjøre forbi i sving). Hadde jeg vært litt raskere så hadde jeg nok klart meg litt bedre, strekt fra hakket mer gjennom svingene og hatt litt bedre utgangshastighet.
3 løsninger på dette:
1. Kjøpe sykkel med 200hk (utgår av flere grunner)
2. Kjøre mye på bane så blir raskere. Men tenker bare å kjøre en 3-4 ganger pr. sesong og det er ikke nok.
3. Kjøre andre banedager en Senior MC
For meg blir det alternativ 3, meldt meg på Alf Graarud i september og bedriftene i Kongsberg pleier ha banedag i mai, så det er 2.
Litt synd, Senior er veldig kjekt, bare å møte opp om sola skinner og det passer, billig er det også. Hadde bare disse med 200hk giddet å ikke kjøre forbi meg om de så at de var tregere i svingene hadde det ikke vært noe problem. Men slik er det ikke
Gikk for så vidt greit, er betydelig tregere enn i glansdagene men rask nok for rask gruppe. Problemet er at det er ikke sykkelen lenger, har en KTM 990 SMR som tunet/benket til 122hk på bakhjulet (ca 135hk på veiva), nesten identisk med det hadde på min KTM 990 Superduke før. Men nå har "alle andre" 200hk så hver gang kommer ut på slettene kommer det et par stykker forbi...som ligger og bremser i svingene. Og kul umulig å komme forbi (ikke lov å kjøre forbi i sving). Hadde jeg vært litt raskere så hadde jeg nok klart meg litt bedre, strekt fra hakket mer gjennom svingene og hatt litt bedre utgangshastighet.
3 løsninger på dette:
1. Kjøpe sykkel med 200hk (utgår av flere grunner)
2. Kjøre mye på bane så blir raskere. Men tenker bare å kjøre en 3-4 ganger pr. sesong og det er ikke nok.
3. Kjøre andre banedager en Senior MC
For meg blir det alternativ 3, meldt meg på Alf Graarud i september og bedriftene i Kongsberg pleier ha banedag i mai, så det er 2.
Litt synd, Senior er veldig kjekt, bare å møte opp om sola skinner og det passer, billig er det også. Hadde bare disse med 200hk giddet å ikke kjøre forbi meg om de så at de var tregere i svingene hadde det ikke vært noe problem. Men slik er det ikke

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days