treg lås, WD40 fikset det.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
treg lås, WD40 fikset det.
En Honda jeg er i besittelse av har en tenningslås som har vært vrien, til tider. Faktisk i den grad at jeg har unnlatt å benytte rattlås enkelte ganger, i håp om å slippe ekstra trøbbel forbundet med låsen.
I dag var intensjonen å flytte motorsykkelen fra et sted til et annet. Første forsøk ble avbrutt, siden jeg ikke lyktes i å få styret ut av sin låste posisjon. Et søk på nettet viste, ikke overraskende, at flere hadde hatt problemer med låsen på denne modellen. Forslaget til løsning var å benytte feks WD40. Etter at jeg sprayet noe WD40 direkte i låsen, og på metallflatene på nøkkelen, fungerte låsen utmerket. Neppe ny kunnskap for enkelte, men muligens et nyttig tips for noen..
I dag var intensjonen å flytte motorsykkelen fra et sted til et annet. Første forsøk ble avbrutt, siden jeg ikke lyktes i å få styret ut av sin låste posisjon. Et søk på nettet viste, ikke overraskende, at flere hadde hatt problemer med låsen på denne modellen. Forslaget til løsning var å benytte feks WD40. Etter at jeg sprayet noe WD40 direkte i låsen, og på metallflatene på nøkkelen, fungerte låsen utmerket. Neppe ny kunnskap for enkelte, men muligens et nyttig tips for noen..
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39736
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: treg lås, WD40 fikset det.
Mens jeg var på langtur med den forrige KTM'en skjedde dette at jeg ikke fikk vridd om tenningsnøkkelen da jeg skulle fortsette turen etter en pause.
En "skræk & gru" situasjon der og da siden jeg var et godt stykke unna steder hvor jeg kunne kjøpe f.eks. nettopp WD-40.
Så hva gjør man da?
Jo, heldigvis hadde jeg Tutoro automatic chainoiler montert på sykkelen. Tenningsnøkkelen ble dyppet ned i Tutoro oljebeholderen og med litt tørkepapir sjeg heldigvis hadde for hånden, ble det lite søl på veien fra beholder til tenninglåsen. Et par oljeinjeksjoner gjorde susen og turen fortsatte som planlagt.
Men så var jeg rimelig spent ved neste pause; var det smurt godt nok eller evt. for mye? Men alt funket helt fint og låsen ble aldri smurt mer senere og funket som den skulle da jeg byttet inn sykkelen ved 55000 kjørte km.
WD-40 funker bra til mye, sikkert også tenningslåser og f.eks. låser på sidevesker, som jeg også fikk problemer med på samme turen. Disse ble først byttet på garanti, men da samme feil oppsto kort tid etter, fikk jeg nye sidevesker med forbedrede låser, som KTM sterkt anbefalte å jevnlig smøre med PTFE spray.
Som anbefalt, så gjort og ingen låseproblemer senere. De har funket som smurt, kan man vel si...
Kanskje mer og bedre smøring med PTFE spray enn WD-40, for alt jeg vet
...
En "skræk & gru" situasjon der og da siden jeg var et godt stykke unna steder hvor jeg kunne kjøpe f.eks. nettopp WD-40.
Så hva gjør man da?
Jo, heldigvis hadde jeg Tutoro automatic chainoiler montert på sykkelen. Tenningsnøkkelen ble dyppet ned i Tutoro oljebeholderen og med litt tørkepapir sjeg heldigvis hadde for hånden, ble det lite søl på veien fra beholder til tenninglåsen. Et par oljeinjeksjoner gjorde susen og turen fortsatte som planlagt.
Men så var jeg rimelig spent ved neste pause; var det smurt godt nok eller evt. for mye? Men alt funket helt fint og låsen ble aldri smurt mer senere og funket som den skulle da jeg byttet inn sykkelen ved 55000 kjørte km.
WD-40 funker bra til mye, sikkert også tenningslåser og f.eks. låser på sidevesker, som jeg også fikk problemer med på samme turen. Disse ble først byttet på garanti, men da samme feil oppsto kort tid etter, fikk jeg nye sidevesker med forbedrede låser, som KTM sterkt anbefalte å jevnlig smøre med PTFE spray.
Som anbefalt, så gjort og ingen låseproblemer senere. De har funket som smurt, kan man vel si...
Kanskje mer og bedre smøring med PTFE spray enn WD-40, for alt jeg vet


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: treg lås, WD40 fikset det.
Har hatt et par gamle biler med skikkelig trang tenningslås. Fyldte de godt opp med wd40 - ble så gode som nye igjen.
- JanK
- Innlegg: 738
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Bosted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: treg lås, WD40 fikset det.
Water Displacement 40 (det tok 40 forsøk for å få formelen til å bli helt riktig, godt de ikke ga opp...)
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: treg lås, WD40 fikset det.
Det er en ganske kjent hemmelighet at WD40 er god på slikt. Det er vel derfor det kalles "Verktøykasse på boks" :)
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39736
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: treg lås, WD40 fikset det.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: treg lås, WD40 fikset det.
jaja... om det så skulle være det...
det er jo litt riktig, men den fisken er jo så gammel at den blir pumpet opp fra berggrunnen under vannet...
Og inneholder nafta og whitespirit i tillegg til div andre stoffer...
Men om det er TRAN i den er jeg litt tvilende til...

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: treg lås, WD40 fikset det.
Husk at noe av problemet med å bruke en olje og ikkje en "tørrsmurning" som PTFE er at det over tid vil samle seg dritt i oljen ned i låsen som du ikke får ut igjen.
Men som @AJ skriver, kanskje det tar 50.000km :)
Selv har jeg noe problem med tanklåsen på MT-10en, virker som det eirer ned i der.
Men som @AJ skriver, kanskje det tar 50.000km :)
Selv har jeg noe problem med tanklåsen på MT-10en, virker som det eirer ned i der.
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: treg lås, WD40 fikset det.
Da jeg arbeider i fiskeoljebransjen så ville jeg jo gjerne tro på det.
Men gikk derfor til kilden før å undersøke, og der forsvant myten.
Jaja nok en livsløgn ble innhentet av sannheten.
Sent fra min HTC 10 via Tapatalk
Men gikk derfor til kilden før å undersøke, og der forsvant myten.
Jaja nok en livsløgn ble innhentet av sannheten.

Sent fra min HTC 10 via Tapatalk

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: treg lås, WD40 fikset det.
Da er det bare å blåse låsen rein med en skikkelig runde WD40...for den er ikke tett heller -så guffa blåser ut..kgjersda skrev: 25 jan 2019, 10:57 Husk at noe av problemet med å bruke en olje og ikkje en "tørrsmurning" som PTFE er at det over tid vil samle seg dritt i oljen ned i låsen som du ikke får ut igjen.
Men som @AJ skriver, kanskje det tar 50.000km :)
Selv har jeg noe problem med tanklåsen på MT-10en, virker som det eirer ned i der.
eller ta en runde med blåsespiss etter at gørra har løst seg opp..
greit med "tørrsmøring som grafitt og lignende ... men det blir dritt i låsen uansett og det beskytter ikke mot irr..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: treg lås, WD40 fikset det.
Her kommer den dose kaldt vann for WD40-tilhengerne: WD40 er ikke et smøremiddel men et løsemiddel. Det virker godt på kort sikt om noe har satt seg fast, eller korrodert. Men WD40 fjerner ikke bare rusten/korrosjonen, den fjerner effektivt fett og annen smøring i tillegg. Om man bruker WD40 som nødhjelp bør låsen renses skikkelig etterpå og deretter smøres med et egnet produkt, grafitt eller annet produkt beregnet på låemekanismer.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39736
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: treg lås, WD40 fikset det.
... som PTFE sprayJoachim skrev: 25 jan 2019, 14:28 (...) og deretter smøres med et egnet produkt, grafitt eller annet produkt beregnet på låemekanismer.


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: treg lås, WD40 fikset det.
Produsenten oppgir som en av mange egenskaper at det er et smøremiddel (lubricant). Alle som har brukt wd40 for å smøre opp noe vet jo at det smører. Ja det er et løsemiddel også, og det fortrenger vann. Det har mange egenskaper.Joachim skrev: 25 jan 2019, 14:28 Her kommer den dose kaldt vann for WD40-tilhengerne: WD40 er ikke et smøremiddel men et løsemiddel. Det virker godt på kort sikt om noe har satt seg fast, eller korrodert. Men WD40 fjerner ikke bare rusten/korrosjonen, den fjerner effektivt fett og annen smøring i tillegg. Om man bruker WD40 som nødhjelp bør låsen renses skikkelig etterpå og deretter smøres med et egnet produkt, grafitt eller annet produkt beregnet på låemekanismer.