Det kan hende at dette med retro er primært for gamle gubber ja, med noen unntak som bekrefter regelen....
Men jeg er jo en slik gammal gubbe, som får tilgang til honnør-billetter i mars i år. Jeg har hatt flere sykler enn jeg liker å tenke på, og med noen ganske få unntak, så kunne jeg ikke tenke meg å forlate moderne teknologi til fordel for noe som var konstruert da jeg var en ung mann.
Selv ikke noe så enkelt som en konvensjonell framgaffel ville jeg hatt. For ikke å snakke om forgassere som må synkroniseres, kjeder som må vaskes, smøres og byttes, gass- og clutchwire og alt annet ræl som man nå har funnet nye og bedre løsninger på.
Skulle jeg hatt noe retro, så måtte det være en Z900. Den har dette magiske klassiske vakre stuket. Nostalgi på øverste hylle. Hadde jeg hatt en sånn, så hadde den ikke vært en bruks-sykkel, men den ville blitt tatt frem på 17 mai, og en og annen spesiell anledning. Og om jeg skulle hatt noe som ga meg slike vibber, men i moderne drakt, så hadde jeg vel gått for en XJR 1300, eller en 1400 GSX.
Men, det er ikke noe for meg enda, selv om jeg er en gammal gubbe. Gi meg en Telever, injection, ABS, Paralever, gi meg komfort, gi meg kjøreegenskaper, gi meg stive fine rammer, ikke gummirammer og wobling. Herregud, vi har da vel slitt med nok gammalt ræl opp igjennom åra. Nå er det vel tid for å nyte av alt hva utviklingen har gjort tilgjengelig for oss